Беззубко Б. І.
https://orcid.org/0000-0002-2487-1316
Беззубко Л. В.
https://orcid.org/0000-0003-1401-1694
МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РОЗРОБЛЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Інтеграція знань стає обов’язковою умовою оволодіння новою навчальною й науковою інформацією та її ефективного використання. У зв’язку з євроінтеграційними процесами актуальність розроблення й уведення в освітній український простір інтегрованих дисциплін зростає. Такі дисципліни потрібно широко використовувати при підготовці здобувачів вищої освіти, які вступали на скорочену форму навчання або мали освітньо-кваліфікаційний рівень за іншою спеціальністю. Метою статті є визначення методичних засад розроблення інтегрованих дисциплін у закладах вищої освіти. Автори уточнюють сутність поняття «інтеграція» як процесу, результату, явища; визначають характерні риси інтеграції навчальних дисциплін та види інтеграції. У статті висвітлено переваги й недоліки впровадження інтегрованої навчальної дисципліни. Запропоновано при створенні інтегрованої дисципліни використовувати алгоритм; в основі якого виокремлюють певні етапи, а саме: підготовчий, упровадження дисципліни, здійснення контрольних заходів. З’ясовано, що впровадження в навчальний процес у закладах вищої освіти інтегрованих дисциплін дасть можливість здобувачам освіти систематизувати знання, зосередити увагу на найактуальніших питаннях дисципліни, отримати синергетичний ефект від інтеграції навчальних дисциплін за умови проведення попередньої методичної та організаційної підготовчої роботи для здійснення інтеграції.
Ключові слова: інтеграція, інтегрована дисципліна, заклад вищої освіти, навчальний процес, здобувачі вищої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-49-60
Ключові слова: інтеграція, інтегрована дисципліна, заклад вищої освіти, навчальний процес, здобувачі вищої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-49-60
Посилання:
1. Івашкова Т. Основні тенденції інтеграційних процесів у сучасному освітньому просторі. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : педагогічні науки. 2016. № 2(4). С. 97–107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_2_10 (дата звернення: 10.03.2023).
2. Непша О. Погляди на інтеграційні процеси в сучасній освіті. 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/347933921_Pogladi_na_integracijni_procesi_v_sucasnij_osviti (дата звернення: 28.03.2023).
3. Сидорчук Н. Г. Інтеграційні процеси в освіті як полікультурна проблема. Проблеми освіти. 2015. Вип. 82. С. 230–233. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/16980 (дата звернення: 28.03.2023).
4. Tyler R. W. Basic Principles of Curriculum and Instruction / Eds.: W. Pinar, W. Reynolds, P. Slattery, P. Taubman. Understanding Curriculum. New York : Peter Lang, 1995. URL: http://schugurensky.faculty.asu.edu/moments/1949tyler.html.
5. Bloom B. S., Englehart M. D., Furst E. J., Hill W. H., Krathwohl D. R. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals by a Committee of College and University Examiners (Handbook I: Cognitive Domain). New York : Longmans Publishing, 1956.
6. Mathison S., Freeman M. The Logic of Interdisciplinary Studies. Report Series 2.33. Guilford Press, 2009. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED418434.pdf.
7. Filho W. L., Shiel C., Paco A. Implementing and operationalising integrative approaches to sustainability in higher education: the role of project-oriented learning. Journal of Cleaner Production. 2016. Vol. 133. P. 126–135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.05.079.
8. Schuster L., Glavas Ch. Exploring the dimensions of electronic work integrated learning (eWIL). Educational Research Review. 2017. Vol. 21. P. 55–66. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.04.001.
9. Arnesson K., Albinsson G. Integration of theory and practice in higher education. International Journal of Educational Research. 2012. Vol. 53. P. 370–380. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.05.002.
10. Левківська К. В. Теоретичні основи інтеграційних процесів в освіті. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Сер. : педагогічні науки. 2010. № 54. С. 177–181. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/4685 (дата звернення: 10.03.2023).
11. Дендеренко О. О. Впровадження інтегративного навчання шляхом застосування компетентнісних задач в процесі підготовки майбутніх суднових механіків. Сучасні тенденції навчання природничо-математичних та технологічних дисциплін у загальноосвітній та вищій школі : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Кропивницький, 17–22 жовт. 2016 р. Кропивницький, 2016. С. 26–28. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/4148/%d0%a2%d0%b5%d0%b7%d0%b8-12%20%d0%94%d0%95%d0%9d%d0%94%d0%95%d0%a0%d0%95%d0%9d%d0%9a%d0%9e%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 10.03.202).
12. Дендеренко О. О. Інтеграція знань як основа формування професійних компетентностей суднових механіків у ВНЗ І–ІІ рівнів акредитації. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Сер. : педагогічні науки. 2014. Вип. 66. С. 294–301. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_66_53.
13. Менеджмент будівництва : навч. посіб. / Л. В. Беззубко та ін. ; за ред. Л. В. Беззубко. Макіївка : Цифрова типографія, 2014. 244 с.
14. Беззубко Л. В., Долгальова О. В., Беззубко Б. І. Менеджмент у будівництві та ЖКГ : навч. посіб. Івано-Франківськ : ДонНАБА. 2022. 244 с.
15. Менеджмент міського господарства : навч. посіб. / Л. В. Беззубко та ін. ; за ред. Л. В. Беззубко. Макіївка : Цифрова типографія, 2014. 366 с.
16. Бабенко А. Л. Сутність і зміст понять «інтеграція» та «інтеграційне заняття». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. : педагогіка, соціальна робота. 2015. Вип. 37. С. 9–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_37_3 (дата звернення: 28.03.2023).
17. Дейнека О. М. Методичні засади інтеграції навчання технічних дисциплін і фізики в професійно-технічних навчальних закладах : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2019. 24 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/D_26.053.19/Daineka.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
18. Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році / Міністерство освіти і науки України. 2021. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/11/30/Nakaz.MON-1098.Umovy.pryyomu.VO.2022.pdf (дата звернення: 28.03.2023).
19. Вступ–2022 у даних / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/Vstup-2022.u.danykh.13.01.2023.pdf.
20. Кочубей А. В. Інтеграція як ефективне методичне явище в процесі підготовки студентів технічного вищого навчального закладу. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2014. № 9(52). С. 190–193. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2014_9_54.
21. Трубавіна І. Материнознавство в соціально-педагогічній діяльності: інтегрована навчальна дисципліна у закладах вищої освіти. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Сер. : педагогічні науки. 2018. Т. 2. № 3(62). С. 318–326. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-62-2018-2-60.pdf (дата звернення: 28.03.2023).
2. Непша О. Погляди на інтеграційні процеси в сучасній освіті. 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/347933921_Pogladi_na_integracijni_procesi_v_sucasnij_osviti (дата звернення: 28.03.2023).
3. Сидорчук Н. Г. Інтеграційні процеси в освіті як полікультурна проблема. Проблеми освіти. 2015. Вип. 82. С. 230–233. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/16980 (дата звернення: 28.03.2023).
4. Tyler R. W. Basic Principles of Curriculum and Instruction / Eds.: W. Pinar, W. Reynolds, P. Slattery, P. Taubman. Understanding Curriculum. New York : Peter Lang, 1995. URL: http://schugurensky.faculty.asu.edu/moments/1949tyler.html.
5. Bloom B. S., Englehart M. D., Furst E. J., Hill W. H., Krathwohl D. R. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals by a Committee of College and University Examiners (Handbook I: Cognitive Domain). New York : Longmans Publishing, 1956.
6. Mathison S., Freeman M. The Logic of Interdisciplinary Studies. Report Series 2.33. Guilford Press, 2009. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED418434.pdf.
7. Filho W. L., Shiel C., Paco A. Implementing and operationalising integrative approaches to sustainability in higher education: the role of project-oriented learning. Journal of Cleaner Production. 2016. Vol. 133. P. 126–135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.05.079.
8. Schuster L., Glavas Ch. Exploring the dimensions of electronic work integrated learning (eWIL). Educational Research Review. 2017. Vol. 21. P. 55–66. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.04.001.
9. Arnesson K., Albinsson G. Integration of theory and practice in higher education. International Journal of Educational Research. 2012. Vol. 53. P. 370–380. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.05.002.
10. Левківська К. В. Теоретичні основи інтеграційних процесів в освіті. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Сер. : педагогічні науки. 2010. № 54. С. 177–181. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/4685 (дата звернення: 10.03.2023).
11. Дендеренко О. О. Впровадження інтегративного навчання шляхом застосування компетентнісних задач в процесі підготовки майбутніх суднових механіків. Сучасні тенденції навчання природничо-математичних та технологічних дисциплін у загальноосвітній та вищій школі : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Кропивницький, 17–22 жовт. 2016 р. Кропивницький, 2016. С. 26–28. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/4148/%d0%a2%d0%b5%d0%b7%d0%b8-12%20%d0%94%d0%95%d0%9d%d0%94%d0%95%d0%a0%d0%95%d0%9d%d0%9a%d0%9e%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 10.03.202).
12. Дендеренко О. О. Інтеграція знань як основа формування професійних компетентностей суднових механіків у ВНЗ І–ІІ рівнів акредитації. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Сер. : педагогічні науки. 2014. Вип. 66. С. 294–301. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_66_53.
13. Менеджмент будівництва : навч. посіб. / Л. В. Беззубко та ін. ; за ред. Л. В. Беззубко. Макіївка : Цифрова типографія, 2014. 244 с.
14. Беззубко Л. В., Долгальова О. В., Беззубко Б. І. Менеджмент у будівництві та ЖКГ : навч. посіб. Івано-Франківськ : ДонНАБА. 2022. 244 с.
15. Менеджмент міського господарства : навч. посіб. / Л. В. Беззубко та ін. ; за ред. Л. В. Беззубко. Макіївка : Цифрова типографія, 2014. 366 с.
16. Бабенко А. Л. Сутність і зміст понять «інтеграція» та «інтеграційне заняття». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. : педагогіка, соціальна робота. 2015. Вип. 37. С. 9–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_37_3 (дата звернення: 28.03.2023).
17. Дейнека О. М. Методичні засади інтеграції навчання технічних дисциплін і фізики в професійно-технічних навчальних закладах : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2019. 24 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/D_26.053.19/Daineka.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
18. Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році / Міністерство освіти і науки України. 2021. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/11/30/Nakaz.MON-1098.Umovy.pryyomu.VO.2022.pdf (дата звернення: 28.03.2023).
19. Вступ–2022 у даних / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/Vstup-2022.u.danykh.13.01.2023.pdf.
20. Кочубей А. В. Інтеграція як ефективне методичне явище в процесі підготовки студентів технічного вищого навчального закладу. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2014. № 9(52). С. 190–193. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2014_9_54.
21. Трубавіна І. Материнознавство в соціально-педагогічній діяльності: інтегрована навчальна дисципліна у закладах вищої освіти. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Сер. : педагогічні науки. 2018. Т. 2. № 3(62). С. 318–326. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-62-2018-2-60.pdf (дата звернення: 28.03.2023).