ПРОФЕСІЙНА (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНА) ОСВІТА
2’2023

Лєснікова М. В.
https://orcid.org/0000-0003-2802-973X
Пронь Н. Б.
https://orcid.org/0000-0002-9413-8793
Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X

РОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: ПОПЕРЕДНІЙ ДОСВІД І СУЧАСНИЙ СТАН

Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. Автори статті мають на меті дослідити важливість навчальних матеріалів у системі професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ)О) України в контексті сучасних викликів та попередніх тенденцій. Останніми роками в Україні проводяться важливі освітні реформи, включаючи систему П(ПТ)О. Ці зміни насамперед спрямовані на поліпшення якості професійної освіти, підвищення її привабливості для абітурієнтів і здатності підготувати висококваліфікованих робітників, які відповідають потребам сучасного ринку праці. Для успішної реалізації цих освітніх трансформацій важливо, серед іншого, забезпечити учасників навчального процесу якісними й сучасними навчальними матеріалами. З метою відстеження основних тенденцій щодо забезпечення навчальними підручниками учнів П(ПТ)О було детально проаналізовано результати національного дослідження, у межах якого проведено опитування в 25 регіональних навчально-методичних центрах професійної освіти України у 2020 р. У статті також враховано вплив пандемії COVID-19 та введення воєнного стану в Україні у зв’язку зі збройною агресією рф, що призвело до встановлення в закладах П(ПТ)О переважно змішаного формату навчання та сприяло впровадженню низки цифрових інструментів і наповненню онлайн-ресурсів навчальними матеріалами, у т. ч. для П(ПТ)О. Запропоновано розробити й запровадити єдину електронну платформу для П(ПТ)О із сучасним, якісним та інтерактивним навчальним контентом, де, зокрема, буде розміщено навчальні й методичні матеріали. Крім того, з урахуванням активного руху України до Європейського Союзу, важливо розглянути можливість упровадження англомовної навчальної літератури, рекомендованої для використання в закладах П(ПТ)О країн ЄС.
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, навчальні матеріали, підручники, кваліфіковані робітники, воєнний період.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-84-107

Посилання:
1. Про підготовку до початку 2022/23 навчального року та особливості організації освітнього процесу в закладах професійної (професійно-технічної) освіти : лист Міністерства освіти і науки України від 29.06.2022. № 1/7234-22. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-pidgotovku-do-pochatku-202223-navchalnogo-roku-ta-osoblivosti-organizaciyi-osvitnogo-procesu-v-zakladah-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti.
2. Малихін О., Рогова В. Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання. Проблеми сучасного підручника. 2022. № 29. С. 117–124. URL: https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/656.
3. Valchev K. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC.
4. Затверджені стандарти професійної освіти 2022 / Міністерство освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/zmist-profesijnoyi-osviti-osvitni-standarti-programi-informaciya-dlya-uchniv-ta-pedagogiv/derzhavni-standarti-navchalni-plani-ta-programi/zatverdzheni-standarti-profesijnoyi-osviti-2022 (дата звернення: 19.06.2023).
5. Del Carpio X., Kupets O., Muller N., Olefir A. Skills for a Modern Ukraine. 2017. URL: http://hdl.handle.net/10986/25741.
6. Концепція Державної цільової соціальної програми розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на 2022–2027 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.12.2021 № 1619-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80?find=1&text=%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%BB#w1_1.
7. Барановський М. Комплексний аналіз системи професійної освіти в Запорізькій області та її відповідності потребам регіонального ринку праці. 2020. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/Zaporizhzhia–Oblast-full-report-ukr.pdf.
8. Божко Н. В. Структурування змісту інтегрованого навчального посібника з виробничого навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2013. № 38–39. С. 67–75. URL: http://library.uipa.edu.ua/images/data/zbirnik/Bogko.pdf.
9. Туринський процес 2018–2020 Україна / Міністерство освіти і науки України. 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/mizhnarodna/2020/Mizhnarodni%20proekty/Uchast%20u%20Turynskomu%20protsesi/Turynskyy%20protses.pdf.
10. Забезпечення якості у системі професійної освіти і навчання / Iнститут професiйних квалiфiкацiй. 2015. URL: https://ipq.org.ua/upload/files/files/03_Novyny/2015.03.18_Twinning_final_conference/Quality%20assurance-%20UKR%20.pdf.
11. Assuring quality in vocational education and training. The role of accrediting VET providers/ European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop). 2011. DOI: https://doi.org/10.2801/91293.
12. Promoting Quality Assurance in Vocational Education and Training the ETF Approach. European Training Foundation. 2015. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/B77049AC22B5B2E9C125820B006AF647_Promoting%20QA%20in%20VET.pdf.
13. EQAVET – European Quality Assurance in Vocational Education and Training. European Commission. URL: https://www.eqavet.eu/What-We-Do/European-Quality-Assurance-Reference-Framework/Indicators.
14. Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 06.05.2021 № 509. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-z-pitan-formuvannya-vnutrishnoyi-sistemi-zabezpechennya-yakosti-osviti-u-zakladah-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti.
15. Walston J., Redford J., Bhatt M. P. Workshop on Survey Methods in Education Research: Facilitator’s guide and resources (REL 2017–214). Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Midwest. 2017. URL: https://ies.ed.gov/ncee/edlabs/regions/midwest/pdf/REL_2017214.pdf.
16. Fischer M., Jungmann W., Schreiber A., Ziegle M. Research Methods in Technical Vocational Education and Training. Areas of Vocational Education Research. Berlin ; Heidelberg : Springer, 2014. P. 215–259. URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-642-54224-4.pdf.
17. Maulana A., Rizkiani S. Pre-Service Efl Teachers’ Cognition of English Textbooks in Vocational Schools. Journal on English Language Teaching. 2019. Vol. 7. № 2. P. 87–97. URL: https://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/eltin/article/view/1368/0.
18. Nabiev A. Creation of New Generation Textbooks for Technical Educational Institutions Based on Innovative Technologies. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. 2020. Vol. 8. № 5. P. 94–98. URL: https://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2020/05/Full-Paper-CREATION-OF-NEW-GENERATION-TEXTBOOKS-FOR-TECHNICAL-EDUCATIONAL-INSTITUTIONS-BASED-ON-INNOVATIVE-TECHNOLOGIES.pdf.
19. Rauner F., Maclean R. Areas of TVET Research. Handbook of Technical and Vocational Education and Training Research. 2008. P. 157–610. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8347-1_4.
20. Humphries S. Factors Influencing Japanese Teachers’ Adoption of Communication oriented Textbooks. International Perspectives on Materials in ELT. 2014. P. 253–269. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137023315_15.
21. Novota M., Ridzoňová Z., Kadnár J., Štefková P. (2012). Textbooks for Technical Subjects at Secondary Vocational Schools in Slovakia. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 47. P. 1965–1969. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.932.
22. Csanák E. Overview of textbooks published for Hungarian fashion design students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2018. Vol. 459. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/459/1/012093.
23. Kmecová I. Efficiency of Teaching Based on the Comparison of Textbooks. Acta Educationis Generalis. 2018. Vol. 8. № 1. P. 50–62. DOI: https://doi.org/10.2478/atd-2018-0003.
24. Gak D. M. Textbook – an Important Element in The Teaching Process. Metodicki Vidici. 2011. Vol. 2. № 2. P. 78–82. URL: https://docplayer.net/36477912-Textbook-an-importantelement-in-the-teaching-process.html.
25. Simu A. Textbooks – An Outdated Tradition? 2019. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1354596/FULLTEXT01.pdf.
26. Russo G., Serafini M., Ranieri A. Attractiveness is in the eye of the beholder. Empirical Research in Vocational Education and Training. 2019. Vol. 11. № 7. DOI: https://doi.org/10.1186/s40461-019-0082-2.
27. De Vos A., Akkermans J., Van der Heijden B. From occupational choice to career crafting. The Routledge Companion to Career Studies. 2019. P. 128-142. URL: https://www.researchgate.net/publication/337236682_From_occupational_choice_to_career_crafting.
28. Лузан П. Г., Кравець Ю. І., Пятничук Т. В. Формування змісту професійного навчання кваліфікованих робітників з інтегрованих професій : метод. посіб. Київ, 2012. URL: https://lib.iitta.gov.ua/8325/1/metodposibnik_integrovani_profesii_2012.pdf.
29. Lapshina S. N., Romanovskaia E. M. The relevance of the use of electronic educational resources in professional education. International conference of numerical analysis and applied mathematics. 2019. Vol. 2116. Iss. 1. DOI: https://doi.org/10.1063/1.5114441.
30. Tito B, Giupponi G, Krueger A., Machin S. Solo Self-Employment and Alternative Work Arrangements: A Cross-Country Perspective on the Changing Composition of Jobs. Journal of Economic Perspectives. 2020. Vol. 34. № 1. P. 170–195. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.34.1.170.
31. Margolis D. N. By Choice and by Necessity: Entrepreneurship and Self-Employment in the Developing World. The European Journal of Development Research. 2014. Vol. 26. P. 419–436. DOI: https://doi.org/10.1057/ejdr.2014.25.
32. Професійна освіта онлайн. URL: https://profosvita.online/ (дата звернення: 15.05.2023).
33. Підручники та навчальні посібники для здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти / Інститут модернізації змісту освіти. URL: https://lib.imzo.gov.ua/pdruchniki-ta-navchaln-posbniki-dlya-zdobuvachv-profesyno-profesyno-tekhnchno-osvti/ (дата звернення: 15.05.2023).
34. Онлайн-ресурси для учнів профтехів / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/zmist-profesijnoyi-osviti-osvitni-standarti-programi-informaciya-dlya-uchniv-ta-pedagogiv/onlajn-resursi-dlya-studentiv-proftehiv (дата звернення: 15.05.2023).