ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
2’2023

Гапон В. В.
https://orcid.org/0000-0001-7521-5450
Чимбай Л. Л.
https://orcid.org/0000-0002-4647-2471

ЗАСТОСУВАННЯ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИХ МЕТОДІВ ДЛЯ РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГНОЗІВ У СФЕРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є дослідження й застосування економіко-математичних методів, пошук альтернативних методологічних засад прогнозування чисельності учнів перших класів в умовах воєнного стану в державі, проведення порівняльного аналізу розроблених прогнозів та оцінювання їх точності. Для прогнозування обрано методи регресійного й кореляційного аналізу, що ґрунтуються на використанні часових рядів чисельності першокласників у період 2014/2015–2021/2022 н. рр. і кількості народжених дітей у 2008–2018 рр. Здійснено прогнозне оцінювання чисельності учнів перших класів на 2022/2023–2024/2025 н. рр. за трендовими та факторними моделями, проаналізовано отримані результати загалом по Україні й у розрізі регіонів. Такі дії, як розрахунок математичних характеристик точності прогнозної оцінки на основі коефіцієнтів детермінації, кореляції, критеріїв Фішера та Стьюдента, визначення відхилення (абсолютного й відносного) між фактичним і прогнозним значеннями досліджуваних показників, дали змогу оцінити адекватність моделі, точність прогнозного оцінювання та надійність методики. Проведений аналіз розроблених факторних моделей доводить залежність контингенту учнів перших класів від чисельності народжених у відповідному році, а також свідчить про високу якість, точність, надійність моделей. Встановлено, що дані про загальний контингент учнів і учнів перших класів є базовими чинниками для прогнозування чисельності педагогічних працівників, учителів, які викладають окремі предмети, котрі, у свою чергу, впливають на розрахунок обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на оплату праці педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти.
Ключові слова: загальна середня освіта, чисельність учнів перших класів, контингент учнів, методи й моделі прогнозування, регресійний та кореляційний аналіз, прогнозна оцінка.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-108-121

Посилання:
1. Прогнозування розвитку загальної середньої освіти: теорія і методологія : монографія / Л. А. Онищук та ін. ; за наук. ред. Д. О. Пузікова. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2019. 240 с. URL: https://undip.org.ua/library/prohnozuvannia-rozvytku-zahalnoi-serednoi-osvity-teoriia-i-metodolohiia-monohrafiia/.
2. Онищук Л. А. Значення прогностичного знання в галузевому управлінні. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2013. № 3(20). С. 209–215. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2013_3_31.
3. Онищук Л. А. Концепція прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Київ : Пед. думка, 2016. 46 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/kontseptsiya_prognozuvannya_rozvytku_zagalnoyi_serednoyi_osvity_2016.pdf.
4. Пузіков Д. О. Теоретична модель прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 128–137. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/575.
5. Мушка О. В. Прогностичні моделі розвитку загальної середньої освіти, розроблені в незалежній Україні, в змісті посібника з педагогічного прогнозування для вчителя. Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 21. С. 271–282. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-271-283.
6. Мезенцева О. І. Міжнародні чинники розвитку загальної середньої освіти в Ук­раїні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 18–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_4_5.
7. Климчук І. О. Дослідження критеріїв та показників розвитку загальної середньої освіти в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education. 2016. № 10. С. 19–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texcped_2016_10_6.
8. Цимбалару А. Д. Педагогічне проектування освітнього простору в школі І ступеня: теорія і практика : монографія. Київ : Пед. думка, 2013. 692 с.
9. Бахрушин В. Є. Методи аналізу даних : навч. посіб. Запоріжжя : КПУ, 2011. 268 с. URL: http://kist.ntu.edu.ua/textPhD/metDataManing.pdf.
10. Прогнозування соціально-економічних процесів : навч. посіб. / Т. С. Клєбанова та ін. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. 656 c. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/37928/3/Book_2015_Klebanova_Prohnoz_sots_ekon_protsesiv.pdf.
11. Кривда О. В., Сидоренко Ю. В., Романова Д. П. Прогнозування динаміки еконо­мічних процесів за допомогою методів фрактальної геометрії. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2017. № 14. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.14.2017.108714.
12. Сегіда К. Ю. Методичні основи геодемографічного прогнозування. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2016. Вип. 24. С. 109–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pbgo_2016_24_26.
13. Гапон В. В., Барабаш О. А., Чимбай Л. Л. Аналіз демографічної ситуації та прогнозне оцінювання чисельності учнів перших класів. Освітня аналітика України. 2021. № 2(13). С. 101–116. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-101-116.
14. Гапон В. В., Чимбай Л. Л. Оцінювання точності розробленого прогнозу контингенту учнів у денних закладах загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 72–87. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-72-87.
15. Бредюк В. І., Василів В. Б., Джоші О. І. Прогнозування чисельності випускників середніх загальноосвітніх навчальних закладів ІІ-го та ІІІ-го ступеня Рівненської області. Технології навчання. Рівне : НУВГП, 2015. Вип. 14. С. 31–36. URL: https://ep3.nuwm.edu.ua/1603/.
16. Зведений звіт закладів загальної середньої освіти (форма № 76-РВК) / ДНУ «Ін­ститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/informatsijni-byuleteni/.
17. Населення України / Державна служба статистики України. URL: http://db.ukrcensus.gov.ua/MULT/Dialog/statfile_c.asp.