Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X
ІНДИКАТОРИ НУШ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИМІРЮВАННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНЬОЇ РЕФОРМИ ВЧИТЕЛЯМИ ЗАКЛАДІВ ЗСО
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті відображено погляд авторів на роль освітніх індикаторів у прогнозуванні стану реформування загальної середньої освіти крізь призму педагогічного працівника – учителя, на якого покладено завдання впровадження реформи НУШ. Уважаємо, що педагогічний працівник в умовах реформи повинен перебувати в постійному русі в напрямі вдосконалення фахової майстерності, пошуку інноваційних форм і методів викладання. Лише педагог, який володіє інноваційними прийомами організації освітньої діяльності, здатний сформувати креативну особистість – людину майбутнього, що має актуальні знання та навички, є гнучкою, ініціативною й творчою, здатною адаптуватися до змінюваних реалій світу. Розпочинаючи аналіз стану окресленої нами проблеми, ми визначили за необхідне скористатися набором освітніх індикаторів, які забезпечать валідність і надійність даних, що були взяті для аналізу. Ряд сформованих нами індикаторів стосуються кваліфікації та освіти вчителя і співвідносяться з положеннями Концепції «Нова українська школа». Було виявлено, зокрема, що п’ять років реформи НУШ сприяли підвищенню фахового рівня педагогів: частка спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії зросла в міських закладах загальної середньої освіти на 1,8 %, у сільських – на 7,8 %. Проаналізовані нами індикатори дали можливість сформувати певні висновки для подальшого впровадження реформи в контексті забезпечення її педагогічними працівниками.
Ключові слова: індикатор, заклад загальної середньої освіти, моніторинг, реформа освіти, підвищення кваліфікації, педагогічний працівник.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-91-103
Ключові слова: індикатор, заклад загальної середньої освіти, моніторинг, реформа освіти, підвищення кваліфікації, педагогічний працівник.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-91-103
Посилання:
1. Половенко О. Сучасні підходи до організації освітнього процесу: управлінський аспект. URL: https://scholar.google.com.ua/scholar?oi=bibs&cluster=16798285805926208341&btnI=1&hl=uk.
2. Заключний звіт про науково-дослідну роботу «Науково-методичне забезпечення підготовки вчителя до реалізації компетентнісно орієнтованого навчання» (2019–2021 рр.) / В. І. Доротюк та ін. Київ, 2021. С. 87. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/5_Zvit_zakliuchnyy_2021_profilne.pdf.
3. Савченко О. Я. Цілі і цінності реформування сучасної школи. Філософія освіти в сучасній Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Філософія сучасної освіти та стан її розвитку в Україні», м. Київ, 1–3 лют. 1996 р. Київ : ІЗМН, 1997. С. 47–54.
4. Даниленко Л. І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи : монографія. Київ : Логос, 1998. 140 с.
5. Фрицюк В. A. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх педагогів до безперервного професійного розвитку : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 532 с. URL: https://vspu.edu.ua/science/dis/des_12_3.pdf.
6. Лукіна Т. Вплив посадового статусу керівника школи на об’єктивність оцінювання ним освітніх і управлінських процесів у закладі освіти. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 94–106. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-94-106.
7. Савченко Л. Розвиток ціннісних аспектів педагогічного лідерства у закладах загальної середньої освіти засобами проєктної діяльності. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 156–161. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-156-161.
8. Антонюк О. Позитивна психологія як важлива складова освітнього лідерства. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 121–130. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-121-130.
9. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
10. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
11. Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства освіти і науки України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.
12. Про затвердження і введення в дію переліку національних освітніх індикаторів ефективності та якості загальної середньої освіти та методології їх обрахунку : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.09.2016 № 1116. URL: https://base.kristti.com.ua/?p=155.
13. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо забезпечення педагогічними працівниками впровадження реформи НУШ / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 84 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/teaching-staff_2022.pdf.
14. Моніторингове дослідження щодо стану реалізації НУШ в пілотних закладах освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 146 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/09/Pilot_NUS_Report_2021.pdf.
15. Education at a Glance 2021. OECD iLibrary. 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en.
16. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
2. Заключний звіт про науково-дослідну роботу «Науково-методичне забезпечення підготовки вчителя до реалізації компетентнісно орієнтованого навчання» (2019–2021 рр.) / В. І. Доротюк та ін. Київ, 2021. С. 87. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/5_Zvit_zakliuchnyy_2021_profilne.pdf.
3. Савченко О. Я. Цілі і цінності реформування сучасної школи. Філософія освіти в сучасній Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Філософія сучасної освіти та стан її розвитку в Україні», м. Київ, 1–3 лют. 1996 р. Київ : ІЗМН, 1997. С. 47–54.
4. Даниленко Л. І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи : монографія. Київ : Логос, 1998. 140 с.
5. Фрицюк В. A. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх педагогів до безперервного професійного розвитку : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 532 с. URL: https://vspu.edu.ua/science/dis/des_12_3.pdf.
6. Лукіна Т. Вплив посадового статусу керівника школи на об’єктивність оцінювання ним освітніх і управлінських процесів у закладі освіти. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 94–106. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-94-106.
7. Савченко Л. Розвиток ціннісних аспектів педагогічного лідерства у закладах загальної середньої освіти засобами проєктної діяльності. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 156–161. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-156-161.
8. Антонюк О. Позитивна психологія як важлива складова освітнього лідерства. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 121–130. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-121-130.
9. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
10. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
11. Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства освіти і науки України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.
12. Про затвердження і введення в дію переліку національних освітніх індикаторів ефективності та якості загальної середньої освіти та методології їх обрахунку : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.09.2016 № 1116. URL: https://base.kristti.com.ua/?p=155.
13. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо забезпечення педагогічними працівниками впровадження реформи НУШ / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 84 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/teaching-staff_2022.pdf.
14. Моніторингове дослідження щодо стану реалізації НУШ в пілотних закладах освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 146 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/09/Pilot_NUS_Report_2021.pdf.
15. Education at a Glance 2021. OECD iLibrary. 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en.
16. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.