РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
5’2023

Литвинчук А. О.
https://orcid.org/0000-0002-7523-558X
Терещенко Г. М.
https://orcid.org/0000-0002-9458-2843
Анісімова О. Ю.
https://orcid.org/0000-0002-6721-3030
Кир’янов А. В.
https://orcid.org/0000-0003-0452-7689

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗБОРУ ТА ПРЕДСТАВЛЕННЯ ДАНИХ ПРО ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ЦІЛЬОВИХ ОСВІТНІХ СУБВЕНЦІЙ ЯК СКЛАДОВА ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. З розвитком цифрових технологій відбувається трансформація освітнього менеджменту. Роль цифрових технологій в управлінні освітою полягає в сприянні створенню нових і зміцненню існуючих можливостей в освітній політиці, використанню ефективніших способів досягнення результатів. Метою дослідження є аналіз основних напрямків цифрової трансформації управління освітою, зокрема забезпечення автоматизації збору та представлення даних про використання коштів державних цільових освітніх субвенцій як її складової. Авторами розглянуто питання розвитку інформаційних систем управління освітою й освітніх платформ, зокрема описано функціонування ПАК «АІКОМ». Обґрунтовано, що для підвищення ефективності розподілу фінансових і матеріально-технічних ресурсів у системі освіти потрібно запровадити модуль фінансової звітності. Це уможливить автоматизований збір та аналіз фінансових даних, зокрема цільових освітніх субвенцій. Визначено, що застосування інструментів візуалізації забезпечить необхідну прозорість і дасть змогу підвищити ефективність прийняття управлінських рішень. Окреслено перспективи розвитку цифровізації управління освітою, у т. ч. використання технологій штучного інтелекту для аналізу й прогнозування стану освіти з метою ухвалення управлінських рішень на основі достовірних даних.
Ключові слова: цифрова трансформація управління освітою, інформаційні системи управління освітою, ПАК «АІКОМ», освітні цифрові платформи, автоматизація збору даних про використання коштів цільових освітніх субвенцій
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-47-63

Посилання:
1. Wilkins A., Olmedo A. Conceptualising education governance: Framings, perspectives and theories. London : Bloomsbury, 2018. 30 p. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/219376185.pdf.
2. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
3. Презентація нової інформаційної системи зі збору, зберігання, управління та використання освітніх даних – АІКОМ / Інститут освітньої аналітики. 2019. URL: https://iea.gov.ua/prezentatsiya-novoyi-informatsijnoyi-sistemi-zi-zboru-zberigannya-upravlinnya-ta-vikoristannya-osvitnih-danih-aikom-kiyiv-19-lipnya-2019/.
4. Educational Management Information Systems. UNESCO Institute of Statistics : website. 2017. URL: https://emis.uis.unesco.org/.
5. Abdul-Hamid H. What Is an Education Management Information System and Who Uses It? Data for Learning: Building a Smart Education Data System / World Bank Group. 2017. DOI: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1099-2.
6. Education Management Information System in Europe and Central Asia: In-depth review of 13 countries / UNICEF. 2023. URL: https://www.unicef.org/eca/media/28136/file/Education%20management%20information%20system%20in%20Europe%20and%20Central%20Asia.pdf.
7. Asio J. M. R., Leva E. F., Lucero L. C., Cabrera W. C. Education Management Information System (EMIS) and Its Implications to Educational Policy: A Mini-Review. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research. 2022. Vol. 3, № 8. P. 1389–1398. DOI: http://dx.doi.org/10.11594/ijmaber.03.08.01.
8. Powell M. Rethinking education management information systems: lessons from and options for less developed countries. Working Paper No. 6. Washington, DC : InfoDev, 2006. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/155601468205458626/pdf/466170NWP0Box31nformation0System111.pdf.
9. Лондар С. Л. Міжнародний досвід розвитку сучасних освітніх інформаційних систем. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 5–19. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-5-19.
10. Лондар С. Завдання модернізації державної інформаційної системи освіти (ДІСО). Освітня аналітика України. 2018. № 1 (2). С. 11–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2018-1-11-22.
11. Ватковська М. Г. Формування інформаційної системи управління освітою як етап модернізації інформаційного забезпечення державного управління у галузі освіти України. Актуальні проблеми державного управління. 2015. № 1. С. 124–131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdy_2015_1_18.
12. Золотарьова І. О., Власенко К. О. Єдина інформаційна система управління освітою в Україні. Системи обробки інформації. 2012. № 4 (102). С. 152–154. URL: https://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/9747.
13. Литвинчук А., Кир’янов А., Іриневич Ю. Мета та напрями модернізації програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту». Освітня аналітика України. 2020. № 4 (11). С. 102–112. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-4-102-112.
14. Williamson B. Governing software: Networks, databases and algorithmic power in the digital governance of public education. Learning, Media and Technology. 2015. Vol. 40, Iss. 1. P. 83–105. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2014.924527.
15. Williamson B. Digital education governance: An introduction. European Educational Research Journal. 2016. Vol. 15, Iss. 1. P. 3–13. DOI: https://doi.org/10.1177/1474904115616630.
16. Williamson B. Digital education governance: data visualization, predictive analytics, and ‘real-time’ policy instruments. Journal of education policy. 2016. Vol. 31, Iss. 2. P. 123–141. DOI: https://doi.org/10.1080/02680939.2015.1035758.
17. Williamson B. Digital methodologies of education governance: Pearson plc and the remediation of methods. European Educational Research Journal. 2016. Vol. 15, Iss. 1. P. 34-53. DOI: https://doi.org/10.1177/1474904115612485.
18. Williamson B. Digitizing Education Governance: Pearson, Real-Time Data Analytics, Visualization and Machine Intelligence. In Education Governance and Social Theory: Interdisciplinary Approaches to Research. 2018. P. 21-42. URL: https://www.bloomsbury.com/uk/education-governance-and-social-theory-9781350040083/.
19. Oliveira A. S. F., Nunes A., Guerra M. Analyzing the literature on education governance over the last 71 years. Revista de Gestão. 2023. Vol. 30, Iss. 1. P. 2–17. DOI: https://doi.org/10.1108/REGE-03-2020-0016.
20. Decuypere M. Diagrams of Europeanization: European education governance in the digital age. Journal of Education Policy. 2016. Vol. 31, Iss. 6. P. 851–872. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2016.1212099.
21. Landri P. Digital governance of education: Technology, standards and Europeanization of education. Bloomsbury Publishing, 2018. URL: https://www.bloomsbury.com/uk/digital-governance-of-education-9781350006447/.
22. Watson C. From accountability to digital data: The rise and rise of educational governance. Review of Education. 2019. Vol. 7, Iss. 2. P. 390–427. DOI: https://doi.org/10.1002/rev3.3125.
23. Governance principles and regulatory needs for a national digital education platform / Gleiß A. et. al. Public Policy and Administration. 2023. Special Issue: Strategizing and Collaboration in the Digital Transformation of Public Administration. DOI: https://doi.org/10.1177/09520767231202327.
24. Van Dijck J. Seeing the forest for the trees: Visualizing platformization and its governance. New Media & Society. 2021. Vol. 23, Iss. 9. P. 2801–2819. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444820940293.
25. Decuypere M., Grimaldi E., Landri P. Introduction: Critical studies of digital education platforms. Critical Studies in Education. 2021. Vol. 62, Iss. 1. P. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1080/17508487.2020.1866050.
26. Filgueiras F. Artificial intelligence and education governance. Education, Citizenship and Social Justice. 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/17461979231160674.
27. Learning analytics in education: Literature review and case examples from vocational education / Gedrimiene E. et al. Scandinavian Journal of Educational Research. 2020. Vol. 64, Iss. 7. P. 1105–1119. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1649718.
28. Ratner H., Gad C. Data warehousing organization: Infrastructural experimentation with educational governance. Organization. 2019. Vol. 26, Iss. 4. P. 537–552. DOI: https://doi.org/10.1177/1350508418808233.
29. Єгорченков О. В. Методології візуалізації інформації в системах управління проектами. Управління розвитком складних систем. 2010. № 4. С. 15–18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2010_4_5.