Белінська Г. В.
http://orcid.org/0000-0002-8978-8513
ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОЇ СТАТИСТИКИ ОЕСР: ВАЖЛИВІСТЬ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто проблемні питання збору статистичних даних в Україні у сфері професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ) О). З’ясовано, що для поточного моніторингу діяльності закладів усіх рівнів освіти та П(ПТ) О зокрема збирається недостатня кількість інформації, особливо фінансового спрямування. Для порівняння розглянуто приклад ОЕСР як організації, що має чималий досвід використання інформативних освітніх індикаторів. Виявлено, що підхід до формування освітніх індикаторів у країнах ОЕСР істотно відрізняється. Так, підрахунок усіх індикаторів має на меті розкриття інформації про надходження коштів до закладів професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПТ) О) та їх використання, джерела, структуру витрат за напрямами й на одного студента. Тобто, всі індикатори розраховуються з метою оцінювання ефективності діяльності закладів освіти. Крім того, індикатори, які відображають відомості про викладачів, теж орієнтовані передусім на розкриття інформації, що опосередковано пов’язана із фінансами, зокрема про видатки на оплату праці викладачів у різних зрізах. Українські форми звітності ЗП(ПТ) О, які подаються до МОН (передусім № 1, 2, 3 (профтех)), орієнтовані більше на підрахунок фізичної наявності педагогічного й учнівського складу та їх градацію за віком, статтю, залученість до процесу навчання тощо. Зроблено висновок, що така інформація є неповною й не дає змоги оцінити ефективність діяльності закладу освіти.
Ключові слова: освітня статистика, освітній моніторинг, індикатори результативності освітньої політики, освітня статистика професійної (професійно-технічної) освіти України, освітня статистика ОЕСР.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-101-111
Ключові слова: освітня статистика, освітній моніторинг, індикатори результативності освітньої політики, освітня статистика професійної (професійно-технічної) освіти України, освітня статистика ОЕСР.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-101-111
Посилання:
1. Діденко О. Забезпечення якості професійної підготовки кваліфікованих робітників в ринкових умовах. Професійно-технічна освіта. 2014. № 4. С. 9–12. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32307568.pdf.
2. Беновська Л. Я., Паска О. В. Тенденції та проблеми розвитку професійно-технічної освіти в умовах реформи децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. Вип. 1 (147). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-1-2.
3. Лєснікова М. В. Популяризація професійної (професійно-технічної) освіти серед молоді: європейський досвід та кроки з її підвищення в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20) С. 49–66. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-49-66.
4. Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. : Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 301–308. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/798.
5. Головач А. В., Захожай В. Б., Манцуров І. Г., Головач Н. А. Інформаційно-аналітичне забезпечення державного фінансового менеджменту (методологія і практика прикладної статистики) : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2010. 260 с.
6. Реформа НУШ як складова євроінтеграції України: освітні індикатори оцінки успішності реформи / Г. М. Терещенко та ін. ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 98 c. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/az_indikatori_nush_%D1%94vrointegracziya.pdf.
7. Єгорова І. В. Моніторинг якості підготовки фахівців в освітньому просторі сучасного закладу вищої освіти, його завдання. Педагогічні інновації в освітньому просторі сучасного закладу вищої освіти : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 12 берез. 2021 р. Київ, 2021. С. 6–9. URL: https://kkibp.edu.ua/images/2021/12.03.2021.pdf.
8. Education at a Glance 2023: OECD Indicators / OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
9. OECD Data Explorer : вебсайт. URL: https://data-explorer.oecd.org/.
10 Student instruction time – full dataset / OECD. URL: https://data-explorer.oecd.org/vis?fs[0]=Topic%2C1%7CEducation%23EDU%23%7CStudents%23EDU_STU%23&pg=0&fc=Topic&bp=true&snb=8&df[ds]=dsDisseminateFinalDMZ&df[id]=DSD_EAG_IT%40DF_EAG_IT_ALL&df[ag]=OECD.EDU.IMEP&df[vs]=1.1&dq=……&to[TIME]=false.
11. Розроблено інформаційну систему управління освітою для професійної (професійно-технічної) освіти за підтримки Ради з питань освіти та молоді Республіки Естонія (HARNO) в рамках EU4SKILLS / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/rozrobleno-informaczijnu-systemu-upravlinnya-osvitoyu-dlya-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osvity-za-suprovodu-rady-z-pytan-osvity-ta-molodi-respubliky-estoniya-harno-v-ramkah-eu4skills/.
2. Беновська Л. Я., Паска О. В. Тенденції та проблеми розвитку професійно-технічної освіти в умовах реформи децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. Вип. 1 (147). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-1-2.
3. Лєснікова М. В. Популяризація професійної (професійно-технічної) освіти серед молоді: європейський досвід та кроки з її підвищення в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20) С. 49–66. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-49-66.
4. Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. : Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 301–308. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/798.
5. Головач А. В., Захожай В. Б., Манцуров І. Г., Головач Н. А. Інформаційно-аналітичне забезпечення державного фінансового менеджменту (методологія і практика прикладної статистики) : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2010. 260 с.
6. Реформа НУШ як складова євроінтеграції України: освітні індикатори оцінки успішності реформи / Г. М. Терещенко та ін. ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 98 c. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/az_indikatori_nush_%D1%94vrointegracziya.pdf.
7. Єгорова І. В. Моніторинг якості підготовки фахівців в освітньому просторі сучасного закладу вищої освіти, його завдання. Педагогічні інновації в освітньому просторі сучасного закладу вищої освіти : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 12 берез. 2021 р. Київ, 2021. С. 6–9. URL: https://kkibp.edu.ua/images/2021/12.03.2021.pdf.
8. Education at a Glance 2023: OECD Indicators / OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
9. OECD Data Explorer : вебсайт. URL: https://data-explorer.oecd.org/.
10 Student instruction time – full dataset / OECD. URL: https://data-explorer.oecd.org/vis?fs[0]=Topic%2C1%7CEducation%23EDU%23%7CStudents%23EDU_STU%23&pg=0&fc=Topic&bp=true&snb=8&df[ds]=dsDisseminateFinalDMZ&df[id]=DSD_EAG_IT%40DF_EAG_IT_ALL&df[ag]=OECD.EDU.IMEP&df[vs]=1.1&dq=……&to[TIME]=false.
11. Розроблено інформаційну систему управління освітою для професійної (професійно-технічної) освіти за підтримки Ради з питань освіти та молоді Республіки Естонія (HARNO) в рамках EU4SKILLS / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/rozrobleno-informaczijnu-systemu-upravlinnya-osvitoyu-dlya-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osvity-za-suprovodu-rady-z-pytan-osvity-ta-molodi-respubliky-estoniya-harno-v-ramkah-eu4skills/.