АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ
1’2024

Глядик Б. М.
https://orcid.org/0009-0006-7498-370X
Петришин Л. Й.
https://orcid.org/0000-0002-4506-1523
Кульчицький В. Й.
https://orcid.org/0000-0001-5863-3204
Кульчицький Т. Р.
https://orcid.org/0000-0001-7044-1563

СУТНІСТЬ СОЦІОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Соціокомунікативна компетентність є важливою складовою професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Вона передбачає сформованість умінь та навичок ефективної взаємодії, спілкування, розуміння інших людей. У статті досліджено роль соціокомунікативної компетентності для майбутніх фахівців соціальної сфери. З’ясовано, що в сучасному швидкоплинному світі висококваліфікований спеціаліст повинен володіти навичками ефективного спілкування, для того щоб орієнтуватися у складному світі людських взаємодій, сприяти позитивним соціальним змінам і надавати етичні та культурно компетентні послуги. Зазначено, що дослідники розглядають цю компетентність як здатність чітко висловлюватися, розпізнавати сигнали в контексті та адаптуватися до потреб співрозмовника. Констатовано, що вона включає створення партнерських відносин і розв’язання проблем за допомогою ефективної комунікації. Проаналізовано сутність поняття «соціокомунікативна компетентність», розглянуто її складові та структуру. Обґрунтовано необхідність розвитку в студентів соціальної сфери емпатії, рефлексії, комунікативних умінь, здатності встановлювати контакт, організовувати партнерську взаємодію, долати конфлікти; показано важливість формування цієї компетентності в майбутніх фахівців соціальної сфери для успішного провадження ними професійної діяльності. Розкрито основні структурні компоненти соціокомунікативної компетентності й наведено підходи до формування цих компонентів у майбутніх фахівців. Запропоновано конкретні шляхи та педагогічні умови формування соціокомунікативної компетентності майбутніх фахівців у процесі вивчення гуманітарних дисциплін, проходження практики, позааудиторної роботи. Наголошено, що формування соціокомунікативної компетентності є важливим завданням підготовки конкурентоспроможних, професійно мобільних фахівців соціальної сфери.
Ключові слова: соціокомунікативна компетентність, фахівці соціальної сфери, професійна підготовка, компоненти соціокомунікативної компетентності, комунікативні вміння та навички, взаємодія, спілкування, розуміння інших.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-34-45

Посилання:
1. Стьопкіна А. С., Трубник І. В. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 1 (100). С. 247–256. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-100-1-247-256.
2. Плужник О. Формування соціо-комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти в умовах дистанційної освіти. Соціум. Документ. Комунікація. 2022. № 14. С. 266–284. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2022-14-266-284.
3. Розвиток соціально-комунікативної компетентності обдарованих учнів початкової школи : посібник / В. О. Киричук та ін. ; за заг. ред. Н. В. Лук’янчук, Н. А. Климова. Київ : Ін-т обдарованої дитини, 2014. 132 с. URL: https://tinyurl.com/5n929yv2.
4. Тимофєєва О. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх судноводіїв як педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Педагогічні науки. 2016. Т. 3. № 1. С. 171–185. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v3i1.
5. Калуш С. К. Соціально-професійна компетентність як цілісний результат професійної освіти. Проблеми якості освіти. Київ : Дослідн. центр проблем якості підготовки фахівців, 2008.
6. Кравець О., Самборська Н. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей на заняттях з англійської мови засобами інформаційно-комунікативних технологій. Нові технології навчання. 2019. № 92. С. 148–155. URL: http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/75/77.
7. Левус Н. І. Чинники соціально-комунікативної компетентності молоді. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2011. № 27. С. 180–189. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2011_27_22.
8. Reith‐Hall E., Montgomery P. Communication skills training for improving the communicative abilities of student social workers: A systematic review. Campbell Systematic Reviews. 2023. Vol. 19, Iss. 1, e1309. DOI: https://doi.org/10.1002/cl2.1309.
9. Empathy in social work education / K. L. Zaleski et. al. Contemporary Behavioral Health Care. 2016. Vol. 2, Iss. 1. Р. 48–53. DOI: https://doi.org/10.15761/CBHC.1000113.
10. Lynch A., Newlands F., Forrester D. What does empathy sound like in social work communication? A mixed‐methods study of empathy in child protection social work practice. Child & Family Social Work. 2019. Vol. 24, Iss. 1. Р. 139–147. DOI: https://doi.org/10.1111/cfs.12591.
11. Trevithick P. Social work skills and knowledge: A practice handbook. 3rd ed. Open University Press, 2012. 432 p.
12. Годлевська Д. М. Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2007. 23 с. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1407.
13. Садовська Е., Ярошенко А. Формування професійної компетентності соціального працівника в умовах вищого навчального закладу : монографія / Нац.-пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2018. 113 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/23427/Sadovska%20E._Yaroshenko%20A.pdf?sequence=1.