Рашкевич Ю. М.
https://orcid.org/0000-0002-6244-2758
Семигіна Т. В.
https://orcid.org/0000-0001-5677-1785
АНАЛІЗ МОЖЛИВОСТЕЙ УПРОВАДЖЕННЯ МІКРОКВАЛІФІКАЦІЇ В УКРАЇНІ ТА ІНШИХ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Розглянуто загальноєвропейські вимоги до мікрокваліфікацій, тобто формалізації результатів навчання, здобутих особою після короткострокового навчання. Головною метою дослідження є вивчення стану впровадження та перспектив розвитку мікрокваліфікацій у системах професійної освіти різних країн – учасниць проєкту «За межами Європи з мікрокваліфікаціями». Основним інструментом дослідження обрано розгорнуту анкету, що дала змогу зібрати й проаналізувати дані про наявні програми та ініціативи з мікрокваліфікацій у Сербії, Чорногорії, Північній Македонії, Грузії, Вірменії й Україні. Результати дослідження засвідчили наявність спільних тенденцій у розвитку мікрокваліфікацій, як-от: зростання їх популярності серед роботодавців і здобувачів освіти; фокус на розвитку гнучких та адаптивних програм, що відповідають потребам ринку праці; використання новітніх технологій у навчанні й оцінюванні. Водночас аналіз виявив певні проблеми та виклики. Це, зокрема, недостатня нормативна база для регулювання мікрокваліфікацій, брак фінансування відповідних програм, низька обізнаність про мікрокваліфікації серед населення й роботодавців. До загроз упровадження мікрокваліфікацій віднесено конкуренцію з боку традиційної освіти, швидкі технологічні зміни, економічну нестабільність, невизнання документів про освіту, загрозу законодавчому регулюванню, регуляторні перешкоди, технологічні бар’єри. Зроблено висновки про перспективність розвитку мікрокваліфікацій у системах професійної освіти досліджуваних країн, а також необхідність спільних зусиль урядів, закладів освіти, бізнесу та інших зацікавлених сторін для розвитку й популяризації мікрокваліфікацій. За результатами проведеного аналізу рекомендовано, зокрема, такі кроки: формування сприятливого середовища для впровадження мікрокваліфікацій; інвестування в освіту й інновації; поглиблення співпраці з міжнародними організаціями, закладами освіти та ринком праці; упровадження технологій і розвиток цифрової грамотності; постійне оновлення програм мікрокваліфікацій.
Ключові слова: мікрокваліфікація, кваліфікація, короткострокове навчання, навчання впродовж життя, євроінтеграція.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-110-122
Ключові слова: мікрокваліфікація, кваліфікація, короткострокове навчання, навчання впродовж життя, євроінтеграція.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-110-122
Посилання:
1. Wheelahan L., Moodie G. Gig qualifications for the gig economy: Microcredentials and the ‘Hungry Mile.’ Higher Education. 2022. Vol. 83. Р. 1279–1295. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-021-00742-3.
2. Gauthier T. The value of micro-credentials: The employer’s perspective. Competency-Based Education. 2020. Vol. 5, Iss. 2. DOI: https://doi.org/10.1002/cbe2.1209.
3. Ponte F., Saray V. The evolution of a micro-credential. Personalised Learning. Diverse Goals. One Heart. ASCILITE 2019 Singapore / Y. W. Chew, K. M. Chan, A. Alphonso (Eds.) ; Singapore University of Social Sciences. Singapore, 2019. Р. 546–551. URL: https://2019conference.ascilite.org/assets/papers/Paper-076.pdf.
4. Council Recommendation of 16 June 2022 on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability / Council of the European Union. Official Journal of the European Union. 2022. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022H0627(02).
5. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як освітній тренд та виклик для вищої освіти. Університети і лідерство. 2023. № 16. С. 77–89. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-16-77-89.
6. Семигіна Т., Баланюк Ю., Семенець-Орлова І. Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Сер. : Політичні науки та публічне управління. 2022. № 3 (63). С. 96–105. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-13.
7. Microcredentials for labour market education and training – Microcredentials and evolving qualifications systems / Cedefop. Publications Office of the European Union, 2023. URL: http://data.europa.eu/doi/10.2801/566352.
8. Hijden P., Martin M. Short courses, micro-credentials, and flexible learning pathways: A blueprint for policy development and action. Paris : International Institute for Educational Planning, 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384326/PDF/384326eng.pdf.multi.
9. Varadarajan S., Koh J. H. L., Daniel B. K. A systematic review of the opportunities and challenges of micro-credentials for multiple stakeholders: learners, employers, higher education institutions and government. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2023. № 20. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00381-x.
10. WP2 Stock-taking: Final Report / BEM. 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/1zVmcXUgknhoPuqU0CbSkx5YZ6T7f_GcN/view.
11. Рашкевич Ю., Семигіна Т. Мікрокваліфікації як засіб розвитку професійної кар’єри випускників закладів освіти. Інноваційна професійна освіта. 2023. Т. 2. № 9. С. 392–396. URL: https://conference.ivet.edu.ua/index.php/2022-1/article/view/268.
12. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. Theory and practice of modern science. 2022. Vol. 2. Р. 46–50. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/issue/view/01.04.2022/724.
2. Gauthier T. The value of micro-credentials: The employer’s perspective. Competency-Based Education. 2020. Vol. 5, Iss. 2. DOI: https://doi.org/10.1002/cbe2.1209.
3. Ponte F., Saray V. The evolution of a micro-credential. Personalised Learning. Diverse Goals. One Heart. ASCILITE 2019 Singapore / Y. W. Chew, K. M. Chan, A. Alphonso (Eds.) ; Singapore University of Social Sciences. Singapore, 2019. Р. 546–551. URL: https://2019conference.ascilite.org/assets/papers/Paper-076.pdf.
4. Council Recommendation of 16 June 2022 on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability / Council of the European Union. Official Journal of the European Union. 2022. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022H0627(02).
5. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як освітній тренд та виклик для вищої освіти. Університети і лідерство. 2023. № 16. С. 77–89. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-16-77-89.
6. Семигіна Т., Баланюк Ю., Семенець-Орлова І. Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Сер. : Політичні науки та публічне управління. 2022. № 3 (63). С. 96–105. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-13.
7. Microcredentials for labour market education and training – Microcredentials and evolving qualifications systems / Cedefop. Publications Office of the European Union, 2023. URL: http://data.europa.eu/doi/10.2801/566352.
8. Hijden P., Martin M. Short courses, micro-credentials, and flexible learning pathways: A blueprint for policy development and action. Paris : International Institute for Educational Planning, 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384326/PDF/384326eng.pdf.multi.
9. Varadarajan S., Koh J. H. L., Daniel B. K. A systematic review of the opportunities and challenges of micro-credentials for multiple stakeholders: learners, employers, higher education institutions and government. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2023. № 20. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00381-x.
10. WP2 Stock-taking: Final Report / BEM. 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/1zVmcXUgknhoPuqU0CbSkx5YZ6T7f_GcN/view.
11. Рашкевич Ю., Семигіна Т. Мікрокваліфікації як засіб розвитку професійної кар’єри випускників закладів освіти. Інноваційна професійна освіта. 2023. Т. 2. № 9. С. 392–396. URL: https://conference.ivet.edu.ua/index.php/2022-1/article/view/268.
12. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. Theory and practice of modern science. 2022. Vol. 2. Р. 46–50. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/issue/view/01.04.2022/724.