Гапон В. В.
https://orcid.org/0000-0001-7521-5450
Чимбай Л. Л.
https://orcid.org/0000-0002-4647-2471
Попкова Л. В.
https://orcid.org/0000-0002-9434-1775
СТАН ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті наведено результати дослідження стану вивчення іноземних мов та навчання мовами національних меншин і корінних народів у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО). Для цього проаналізовано наукові джерела й сучасні нормативно-правові акти з окресленої проблематики. У них визначено, що популяризація оволодіння іноземними мовами є ключовим чинником у вихованні особистості, здатної до міжкультурної комунікації, якій сприяють процеси євроінтеграції та глобалізації. На основі опрацьованої статистичної інформації авторами проаналізовано тенденції у вивченні іноземних мов як самостійного предмета й у рамках вибіркових курсів, навчанні мовами національних меншин у ЗЗСО. Наразі в школах вивчається 30 іноземних мов країн світу. Найпоширенішими визначено англійську, німецьку, французьку, польську, іспанську. Проведено порівняльний аналіз отриманих результатів зі статистичними даними Євростату (European Statistical Office), який дає підстави констатувати, що показники вивчення англійської мови в Україні перебувають на рівні країн Європейського Союзу, а німецької, французької, іспанської – дещо поступаються іншим країнам. У статті наведено результати аналізу навчання мовами національних меншин у ЗЗСО. За такої різноманітності мов, що вивчаються, ключовою проблемою стає наявність і підготовка педагогічних кадрів відповідної кваліфікації. У зв’язку з цим проаналізовано обсяги випуску за державним замовленням фахівців із вищою освітою філологічних спеціальностей.
Ключові слова: євроінтеграція, іноземні мови, багатомовна освіта, Європейський Союз, мова навчання, мови національних меншин, підготовка фахівців.
Ключові слова: євроінтеграція, іноземні мови, багатомовна освіта, Європейський Союз, мова навчання, мови національних меншин, підготовка фахівців.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-45-64
Посилання:
1. Освіта переможців: Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf.
2. Солощенко В. Особливості реалізації предметно-мовного інтегрованого навчання (Clil) як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки. 2023. Т. 177. № 21. С. 116–120. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.232119.
3. Кремень В. Г., Ляшенко О. І., Локшина О. І. Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2, № 2. С. 1–10. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-1.
4. Талалай Ю. Модернізація навчання іноземних мов у старшій школі країн Центральної Європи в умовах мультилінгвізму : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Дрогобич, 2017. 230 с.
5. Фідкевич О., Богданець-Білоскаленко Н. Функції багатомовної комунікативної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти з навчанням мов нацменшин. Український педагогічний журнал. 2020. № 3. С. 66–74. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/342.
6. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text.
7. Гапон В. В., Цоколенко Є. П. Стан та розвиток мовного середовища у процесі навчання в сегменті загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 4 (15). С. 89–104. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-89-104.
8. Лондар С. Л., Литвинчук А. О., Титаренко Н. В., Дронь Т. О. Інформація про поширеність вивчення іноземних мов та мов національних меншин в закладах загальної середньої освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/az_vivchennya-inozemnih-mov-ta-mov-nacz.menshin.pdf.
9. Відомості про мови навчання та вивчення мови як предмета у закладах загальної середньої освіти (без спеціальних ЗЗСО) Міністерства освіти і науки, інших міністерств і відомств та приватних закладах (2020/2021 н. р. та 2021/2022 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/byuleten-d_7_8_2021_2022.xlsx.
10. Відомості про мови навчання та вивчення мови як предмета у закладах загальної середньої освіти (без спеціальних ЗЗСО) (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/byuleten-d_7_8_2023_2024.xlsx.
11. Foreign language learning statistics. Eurostat. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Foreign_language_learning_statistics.
12. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2021/2022 н. р.) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/byuleten-zzso-2021-2022.xlsx.
13. Про корінні народи України : Закон України від 01.07.2021 № 1616-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1616-20#Text.
14. Бігич О. Сучасні засоби навчання іноземної мови й культури. Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Переяслав, 30 листоп. 2022 р. Переяслав, 2022. URL: https://tinyurl.com/vu2a9sx8.
15. Кончович К. Т., Кравченко Т. М., Білак М. В. Тренінгові технології як складник структурно-функціональної моделі формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до педагогічного спілкування. Тенденції оновлення змісту навчання іноземних мов у закладах вищої та загальної середньої освіти: виклики Нової української школи : монографія. Мукачево : МДУ, 2019. С. 7–34. URL: https://tinyurl.com/msxp7ahv.
16. Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями), спеціалізацій предметної спеціальності 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (із зазначенням мови)), спеціалізацій спеціальностей 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) та 016 Спеціальна освіта, за якими здійснюється розміщення державного (регіонального) замовлення : наказ Міністерства освіти і науки України від 04.03.2024 № 260. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-pereliku-predmetnih-specialnostej-specialnosti-014-serednya-osvita-za-predmetnimi-specialnostyami-specializacij-predmetnoyi-specialnosti-01402-serednya-osvita-mova-ta-zarubizhna-literatura.
2. Солощенко В. Особливості реалізації предметно-мовного інтегрованого навчання (Clil) як провідної методики навчання іноземних мов у Європі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки. 2023. Т. 177. № 21. С. 116–120. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.232119.
3. Кремень В. Г., Ляшенко О. І., Локшина О. І. Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2, № 2. С. 1–10. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-1.
4. Талалай Ю. Модернізація навчання іноземних мов у старшій школі країн Центральної Європи в умовах мультилінгвізму : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Дрогобич, 2017. 230 с.
5. Фідкевич О., Богданець-Білоскаленко Н. Функції багатомовної комунікативної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти з навчанням мов нацменшин. Український педагогічний журнал. 2020. № 3. С. 66–74. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/342.
6. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text.
7. Гапон В. В., Цоколенко Є. П. Стан та розвиток мовного середовища у процесі навчання в сегменті загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 4 (15). С. 89–104. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-89-104.
8. Лондар С. Л., Литвинчук А. О., Титаренко Н. В., Дронь Т. О. Інформація про поширеність вивчення іноземних мов та мов національних меншин в закладах загальної середньої освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/az_vivchennya-inozemnih-mov-ta-mov-nacz.menshin.pdf.
9. Відомості про мови навчання та вивчення мови як предмета у закладах загальної середньої освіти (без спеціальних ЗЗСО) Міністерства освіти і науки, інших міністерств і відомств та приватних закладах (2020/2021 н. р. та 2021/2022 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/byuleten-d_7_8_2021_2022.xlsx.
10. Відомості про мови навчання та вивчення мови як предмета у закладах загальної середньої освіти (без спеціальних ЗЗСО) (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/byuleten-d_7_8_2023_2024.xlsx.
11. Foreign language learning statistics. Eurostat. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Foreign_language_learning_statistics.
12. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2021/2022 н. р.) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/byuleten-zzso-2021-2022.xlsx.
13. Про корінні народи України : Закон України від 01.07.2021 № 1616-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1616-20#Text.
14. Бігич О. Сучасні засоби навчання іноземної мови й культури. Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Переяслав, 30 листоп. 2022 р. Переяслав, 2022. URL: https://tinyurl.com/vu2a9sx8.
15. Кончович К. Т., Кравченко Т. М., Білак М. В. Тренінгові технології як складник структурно-функціональної моделі формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до педагогічного спілкування. Тенденції оновлення змісту навчання іноземних мов у закладах вищої та загальної середньої освіти: виклики Нової української школи : монографія. Мукачево : МДУ, 2019. С. 7–34. URL: https://tinyurl.com/msxp7ahv.
16. Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями), спеціалізацій предметної спеціальності 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (із зазначенням мови)), спеціалізацій спеціальностей 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) та 016 Спеціальна освіта, за якими здійснюється розміщення державного (регіонального) замовлення : наказ Міністерства освіти і науки України від 04.03.2024 № 260. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-pereliku-predmetnih-specialnostej-specialnosti-014-serednya-osvita-za-predmetnimi-specialnostyami-specializacij-predmetnoyi-specialnosti-01402-serednya-osvita-mova-ta-zarubizhna-literatura.