ВИЩА ОСВІТА
2’2024

Заєць С. В.
https://orcid.org/0000-0002-6133-1087

МЕТОДИ ТА ІНСТРУМЕНТИ ВИМІРЮВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ СВОБОДИ: СВІТОВА ПРАКТИКА, ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ В УКРАЇНІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено аналізу світової практики оцінювання академічної свободи як сукупності таких елементів: свободи викладання, дослідження, навчання, свободи вільного та необмеженого поширення знань і результатів досліджень в умовах інституційної автономії, безпеки зайнятості, фінансової безпеки. З’ясовано, що в деяких країнах поняття академічної свободи закріплено в конституції. Освітнє законодавство переважної більшості країн передбачає декларативний опис змісту поняття «академічна свобода». Показано, що академічна свобода в усьому світі перебуває під загрозою. Розглянуто методи та інструменти оцінювання академічної свободи засобами опитування учасників освітнього процесу, порівняльного аналізу нормативно-правового середовища, надходження повідомлень про порушення в проєкті «Scholars at Risk», розрахунку системи показників автономії університетів Європейської асоціації університетів, визначення індексу академічної свободи проєктом V-Dem та ін. Проаналізовано динаміку індексу академічної свободи (The Academic Freedom Index) за показниками набору даних у 2023 р. Зроблено висновок про зниження рівня академічної свободи в окремих країнах світу й Україні, обґрунтовано потребу у вимірі її розмірів і обсягів порушень у сфері вищої освіти. Наведено результати систематизації та аналізу основних підходів щодо оцінювання академічної свободи, конкретизовано їх переваги, недоліки, надійність, цілісність, порівнянність, частоту збору даних. Визначено вимоги до методології ефективного вимірювання академічної свободи: комплексність, систематичність, інтегрованість, гнучкість, обґрунтованість, адекватність, незалежність, формувальність як основа для проєктів розвитку. Наголошено на необхідності розроблення вітчизняної методики оцінювання академічної свободи як ключового критерію академічної репутації та якості закладів вищої освіти.
Ключові слова: академічна свобода, свобода викладання, свобода досліджень, університетська автономія, заклади вищої освіти, опитування, порівняльний аналіз, індекс академічної свободи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-65-84

Посилання:
1. Magna Charta Universitatum 2020. Observatory Magna Charta Universitatum. 2020. URL: https://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum/mcu2020.
2. The ILO/UNESCO Recommendation concerning the Status of Teachers (1966) and The UNESCO Recommendation concerning the Status of Higher-education Teaching Personnel (1997) with a revised foreword and user’s guide 2016. UNESCO. 2019. 76 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259299.
3. Threats to academic freedom and autonomy of higher education institutions in Europe. Resolution 2352 (2020). Parliamentary Assembly. 2020. URL: https://pace.coe.int/en/files/28881/html.
4. Karran T., Beiter K., Kwadwo A.-A. Measuring academic freedom in Europe: a criterion referenced approach. Policy Reviews in Higher Education. 2017. Vol. 1, Iss. 2. P. 209-239. DOI: https://doi.org/10.1080/23322969.2017.1307093.
5. Estermann T., Nokkala T., Steinel M. University autonomy in Europe II. The Scorecard. European University Association. 2011. URL: https://eua.eu/downloads/publications/university%20autonomy%20in%20europe%20ii%20-%20the%20scorecard.pdf.
6. Kinzelbach K., Saliba I., Spannagel J., Quinn R. Free Universities. Putting the Academic Freedom Index into Action. Global Public Policy Institute. 2021. URL: https://gppi.net/media/KinzelbachEtAl_2021_Free_Universities_AFi-2020_upd.pdf.
7. Standler R. B. Academic Freedom in the USA. 2000. URL: http://www.rbs2.com/afree.htm.
8. Vrielink J., Lemmens K., Lemmens Р., Parmentier S. Challenges to academic freedom as a fundamental right. Advice Paper. No. 31. 2023. URL: https://www.leru.org/files/Publications/2023.04.27_Challenges-to-academic-freedom-as-a-fundamental-right.pdf.
9. Відповідність навчання здобувачів вищої освіти на ОПП «Екологія» принципам академічної свободи із врахуванням результатів анкетних опитувань студентів бакалаврату / М. М. Ганчук та ін. Науковий вісник ТДАТУ. 2021. Вип. 24. C. 414–419. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/13793/1/%D0%93%D0%B0%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9C.%D0%9C.pdf.
10. Давидова Н. О. Академічна свобода та автономія закладу освіти: межі здійснення. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 6. С. 21–24. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2018/6/5.pdf.
11. Маслова Н. Г. Зміст і структура академічної свободи з урахуванням ролі відповідних суб’єктів у науково-освітньому процесі. Форум права. 2012. № 4. С. 646–652. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/6c44029d-c3b4-4e4b-bed9-1e0001c2bca3/content.
12. Мельничук О. Ф. Академічна свобода: доктринальні та законодавчі виміри. Альманах права. 2020. Вип. 11. С. 63–69. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1261482.pdf.
13. Раєвнєва О. В., Стрижиченко К. А. Автономія університету і еволюційні етапи її розвитку. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5368.
14. Савчин М. В. Академічна свобода та право індивіда на розвиток (про формування світу ідей та обмін ними). Університетські наукові записки. 2019. № 1–2. С. 6–26. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/29264/1/Savchyn_academic%20freedom.pdf.
15. Robinson J. H. Constitution of the Kingdom of Prussia. Philadelphia : American Academy of Political and Social Science, 1894. 256 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=KaA5AAAAMAAJ&printsec=frontcover&hl=uk&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.
16. Constitutions of the countries of the world. Constitute. URL: https://www.constituteproject.org/constitutions?lang=en&status=in_force&status=is_draft.
17. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
18. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
19. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
20. Cultural rights in the case law of the European Court of Human Rights. Council of Europe. 2011. URL: https://www.refworld.org/jurisprudence/caselawcomp/echr/2011/en/89400.
21. Matei L., Craciun D., Popovici M. A study on the relationship between the fundamental values of higher education and quality assurance. Council of Europe. 2021. URL: https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/publications/a-study-on-the-relationship-between-the-fundamental-values-of-hig.
22. Academic freedom in the European Union: A human rights approach. Global Campus of Human Rights. 2024. URL: https://gchumanrights.org/gc-preparedness/preparedness-civil-and-political-rights/article-detail/academic-freedom-in-the-european-union-a-human-rights-approach.html.
23. How academic freedom is monitored. Overview of methods and procedures. European Parliamentary. 2023. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/740228/EPRS_STU(2023)740228_EN.pdf.
24. State of play of academic freedom in the EU member states: Overview of de facto trends and developments. European Parliamentary. 2023. URL: https://www.europarl.europa.eu/stoa/en/document/EPRS_STU(2023)740231.
25. Brenner K., Karran T. Threats to academic freedom and autonomy of universities in Europe. Council of Europe. 2020. URL: https://assembly.coe.int/LifeRay/CULT/Pdf/DocsAndDecs/2019/AS-CULT-INF-2019-06-EN.pdf.
26. Academic Freedom Monitoring Project. Scholars at Risk network. URL: https://www.scholarsatrisk.org/academic-freedom-monitoring-project-index/?_snk_keyword=&_snk_dt%5Bstart%5D=2014-01-01&_snk_dt%5Bend%5D=2024-04-15.
27. Bennetot Pruvot E., Estermann T., Popkhadze N. University Autonomy in Europe IV. The Scorecard 2023. European University Association. 2023. URL: https://eua.eu/downloads/publications/eua%20autonomy%20scorecard_2024%20update.pdf.
28. Kinzelbach K., Lindberg S. I., Lott L. Academic Freedom Index 2024 Update. FAU Erlangen-Nürnberg ; V-Dem Institute, 2024. URL: https://academic-freedom-index.net/research/Academic_Freedom_Index_Update_2024.pdf.
29. Freedom House’s. URL: https://freedomhouse.org.
30. Universal Periodic Review. United Nations Human Rights Council. 2024. URL: https://www.ohchr.org/en/hr-bodies/upr/upr-home.
31. Joint ILO/UNESCO Committee of Experts on the Application of the Recommendations concerning Teaching Personnel (CEART). International Labour Organization. URL: https://www.ilo.org/global/industries-and-sectors/education/ceart/lang–en/index.htm.
32. Advancing Academic Freedom. American Association of University Professors. URL: https://www.aaup.org/our-work/protecting-academic-freedom.
33. Karran T. Academic Freedom in Europe: A Preliminary Comparative Analysis. Higher Education Policy. 2007. Vol. 20, No. 3. P. 289-313. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/205668576.pdf.
34. Автономія університетів України: аналіз і план дій. Асоціація Європейських Університетів. 2011. URL: https://tinyurl.com/373vm8dc.
35. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.