Литвинчук А. О.
https://orcid.org/0000-0002-7523-558X
Гапон В. В.
https://orcid.org/0000-0001-7521-5450
Шараєвська М. І.
https://orcid.org/0000-0002-8605-2404
Дерепа Т. С.
https://orcid.org/0000-0002-1283-7671
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є дослідження тенденцій розвитку кадрового забезпечення впродовж 2014/2015–2023/2024 н. рр. та змін, що відбулися в системі загальної середньої освіти України, на підставі низки статистичних показників, як-от: загальна чисельність педагогічних працівників; чисельність педагогічних працівників і пенсіонерів, що викладають навчальні предмети; кількість вакантних посад учителів; розподіл педагогів за віком тощо. Проаналізовано наукові праці українських та зарубіжних учених щодо ролі педагогічних працівників у наданні якісних освітніх послуг і чинників, які впливають на забезпеченість учителями. Оцінку забезпеченості вчителями, що викладають навчальні предмети, виконано на основі розроблених індикаторів, які характеризують їхнє навантаження, вік, наявність факту викладання одним педагогом трьох та більше предметів, сумісництво тощо. Розглянуто нормативно-правову базу розвитку методології статистики загальної середньої освіти України та її наближення до міжнародних стандартів, а саме міжнародних рекомендацій статистичної організації Європейської комісії (Євростату). Надано пропозиції щодо внесення змін до переліку статистичних показників у контексті запровадження євроінтеграційних процесів, що уможливлять проведення міжнародних порівняльних досліджень і прогнозування чисельності педагогічних працівників. Прогностичні дослідження тісно пов’язані з питаннями надання фінансування з державного бюджету місцевим бюджетам у вигляді освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників, які надають загальну середню освіту. Актуальність теми зумовлена також викликами, що постали перед Україною в умовах воєнного стану, такими як: збереження кадрового потенціалу шляхом створення кадрового резерву вчителів, що залишилися без навантаження, розв’язання проблем браку вчителів шляхом залучення до викладання педагогів із числа внутрішньо переміщених осіб.
Ключові слова: педагогічні працівники, заклади загальної середньої освіти, учителі, пенсіонери, сумісники, вакантні посади, навчальні предмети.
Ключові слова: педагогічні працівники, заклади загальної середньої освіти, учителі, пенсіонери, сумісники, вакантні посади, навчальні предмети.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-5-20
Посилання:
1. The teachers we need for the education we want: The global imperative to reverse the teacher shortage / UNESCO. 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387005.
2. Longmuir F. Australia’s teacher shortage is a generational crisis in the making. How can we turn things around? ABC News. 2023. URL: https://www.abc.net.au/news/2023-01-30/pandemic-exposed-australia-teacher-shortage-students-schools/101886452.
3. How are teacher shortages in hardest-to-staff schools represented in (inter) national policy documents from England and Australia? / R. Mills et al. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 2024. Vol. 52, Iss. 3. P. 288-300. DOI: https://doi.org/10.1080/1359866X.2024.2323941.
4. Матвейчук М. «Місячних видатків на оборону вистачить, щоб підняти зарплату всім вчителям на рік», – Оксен Лісовий в інтерв’ю BBC. BBC News Україна. 2024. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c23lre84g37o?fbclid=IwY2xjawFA9fJleHRuA2FlbQIxMAABHcqYxN37rzg64pGLeUHeuYVY67AImrvw8Z4DCSqac3mFu_V_6EilvduUHg_aem_XC_ejnUM5SVutNTcTLmJJQ.
5. Литвинчук А. О., Гайдук І. С. Ідентифікація зарубіжного досвіду застосування субвенцій та дотацій на освіту: вплив на результат навчання. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 47–57. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-47-57.
6. Ways to improve the budget support of school education development in Ukraine / S. Londar et al. Освітня аналітика України. 2022. № 5 (21). С. 5–24. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-5-24.
7. Моніторинг забезпечення педагогічними працівниками закладів освіти: методологічні підходи до прогнозування / С. Л. Лондар та ін. ; ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». Київ, 2020. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/1-na_sajt_AZ_Monitoring_potrebi_ZO_u_pedpratsivnikah-final.pdf.
8. Кравченко С. Забезпечення якості освіти в США та в Україні: тенденції розвитку. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 17–24. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-17-24.
9. Панюк В. Г. Психологічні проблеми професійної діяльності вчителя. Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки вчителя до формування соціально успішної особистості у дитинстві. Київ : Вид-во УДУ ім. Михайла Драгоманова, 2023. С. 134–146. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740229/1/kolektyvna%20monohrafiia_2023_Panok%20%281%29.pdf.
10. Аналітика / ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/diyalnist/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/.
11. Гапон В. В., Барабаш О. А. Аналіз використання коштів освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників у закладах освіти за 2023 рік / ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». Київ, 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/az_osvitnya-subvencziya_za-2023-rik.pdf.
2. Longmuir F. Australia’s teacher shortage is a generational crisis in the making. How can we turn things around? ABC News. 2023. URL: https://www.abc.net.au/news/2023-01-30/pandemic-exposed-australia-teacher-shortage-students-schools/101886452.
3. How are teacher shortages in hardest-to-staff schools represented in (inter) national policy documents from England and Australia? / R. Mills et al. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 2024. Vol. 52, Iss. 3. P. 288-300. DOI: https://doi.org/10.1080/1359866X.2024.2323941.
4. Матвейчук М. «Місячних видатків на оборону вистачить, щоб підняти зарплату всім вчителям на рік», – Оксен Лісовий в інтерв’ю BBC. BBC News Україна. 2024. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c23lre84g37o?fbclid=IwY2xjawFA9fJleHRuA2FlbQIxMAABHcqYxN37rzg64pGLeUHeuYVY67AImrvw8Z4DCSqac3mFu_V_6EilvduUHg_aem_XC_ejnUM5SVutNTcTLmJJQ.
5. Литвинчук А. О., Гайдук І. С. Ідентифікація зарубіжного досвіду застосування субвенцій та дотацій на освіту: вплив на результат навчання. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 47–57. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-47-57.
6. Ways to improve the budget support of school education development in Ukraine / S. Londar et al. Освітня аналітика України. 2022. № 5 (21). С. 5–24. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-5-24.
7. Моніторинг забезпечення педагогічними працівниками закладів освіти: методологічні підходи до прогнозування / С. Л. Лондар та ін. ; ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». Київ, 2020. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/1-na_sajt_AZ_Monitoring_potrebi_ZO_u_pedpratsivnikah-final.pdf.
8. Кравченко С. Забезпечення якості освіти в США та в Україні: тенденції розвитку. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 17–24. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-17-24.
9. Панюк В. Г. Психологічні проблеми професійної діяльності вчителя. Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки вчителя до формування соціально успішної особистості у дитинстві. Київ : Вид-во УДУ ім. Михайла Драгоманова, 2023. С. 134–146. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740229/1/kolektyvna%20monohrafiia_2023_Panok%20%281%29.pdf.
10. Аналітика / ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/diyalnist/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/.
11. Гапон В. В., Барабаш О. А. Аналіз використання коштів освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників у закладах освіти за 2023 рік / ДНУ «Ін-т освітньої аналітики». Київ, 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/az_osvitnya-subvencziya_za-2023-rik.pdf.