Лондар С. Л.
https://orcid.org/0000-0003-1838-288X
Босенко О. С.
https://orcid.org/0009-0004-3414-8908
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ШКОЛЯРІВ-БІЖЕНЦІВ В ОСВІТНІ СИСТЕМИ РОЗВИНУТИХ КРАЇН
Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. У статті пропонується авторська розробка дослідницької схеми створення стандартизованого інформаційного забезпечення для полегшення інтеграції українських школярів-біженців в освітні системи розвинутих країн, таких як США, Канада та Німеччина. У розвинутих країнах на законодавчому рівні закріплено підхід до формування освітньої політики на основі доказових даних (evidence-based policymaking), і таке інформаційне забезпечення може бути порівняно легко використано. Стандартизоване інформаційне забезпечення може містити компоненти на основі даних про таких школярів, що вже містяться в національній EMIS, якою в Україні є Програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ»), а також додаткових даних, зібраних за результатами опитування й аналізу особливостей освітніх і економічних викликів, з якими стикаються українські школярі-біженці та їхні батьки в країнах перебування. Описано дослідницьку схему з крос-секційним опитуванням школярів, їхніх батьків і педагогів. В анкетах передбачено три основних блоки: соціально-економічний, інформаційний та психоемоційний. Методологія охоплює статистичний аналіз даних, деперсоніфікованих і дезагрегованих за віком, статтю й освітнім рівнем. Результати такого дослідження допоможуть ідентифікувати ключові проблеми та розробити рекомендації для освітніх інституцій і менеджерів, які формують освітню політику в приймаючих країнах, враховуючи можливості дистанційного навчання, гендерну рівність та інклюзивність. Окрім того, зазначені результати сприятимуть покращенню міжкультурної комунікації й соціальної адаптації школярів, що є важливими аспектами їх успішного навчання. Наукова новизна дослідження полягає в розробленні підходу, який дасть змогу створити стандартизовану інформаційну базу для школярів-біженців, а отже, визначити ефективні стратегії для розв’язання їхніх освітніх проблем і пом’якшення соціально-економічних негараздів, з якими стикаються сім’ї біженців та їхні діти-школярі в приймаючих країнах.
Ключові слова: школярі-біженці, освітній процес, освітні системи розвинутих країн, інтеграція, освітні виклики, економічні виклики.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-30-40
Ключові слова: школярі-біженці, освітній процес, освітні системи розвинутих країн, інтеграція, освітні виклики, економічні виклики.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-30-40
Посилання:
1. Foundations for evidence-based policymaking. U.S. Department of Education. URL: https://www.ed.gov/research/foundations-evidence-based-policymaking (дата звернення: 15.09.2024).
2. Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://aikom.iea.gov.ua/ (дата звернення: 15.09.2024).
3. Cerna L. Refugee education: Integration models and practices in OECD countries. OECD Education Working Papers. 2019. № 203. DOI: https://doi.org/10.1787/19939019.
4. Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. United Nations. URL: https://unstats.un.org/sdgs/report/2017/goal-04/ (дата звернення: 15.09.2024).
5. Dryden-Peterson S., Dahya N., Adelman E. Pathways to educational success among refugees: Connecting locally and globally situated resources. American Educational Research Journal. 2017. № 54. Р. 1011-1047. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831217714321.
6. Рогова В. Б., Лондар С. Л. Управлінський інформаційно-аналітичний інструментарій забезпечення освітньої безпеки. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : зб. тез доп. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовт. 2022 р.). Київ, 2022. С. 13–17. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/book-of-abstracts_ssi-iea_2022.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
7. Angrist N., Djankov S., Goldberg Р. K., Patrinos H. A. Measuring human capital using global learning data. Nature. 2021. № 592. Р. 403–408. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-021-03323-7.
8. School Education Financing in the Context of Decentralization: Cases of Ukraine / S. Londar et al. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, № 3. P. 101-125. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/600.
9. Wiseman A. W., Bell J. C. Education without evidence: Gaps in data availability for refugee, asylee, and humanitarian migrant students in US schools. Research in Education. 2022. № 112. P. 95-108. DOI: https://doi.org/10.1177/00345237211034885.
10. Aliyev A. The Challenges Faced by the Refugee Schoolchildren on the Immigration to Europe. Open Journal of Political Science. 2021. № 11. Р. 251-265. DOI: https://doi.org/10.4236/ojps.2021.112017.
11. Lenkeit J., Caro D., Strand S. Tackling the remaining attainment gap between students with and without immigrant background: An investigation into the equivalence of SES constructs. Educational Research and Evaluation. 2015. Vol. 21, Iss. 1. P. 60–83. DOI: https://doi.org/10.1080/13803611.2015.1009915.
12. Ukraine Refugee Situation. Operational Data Portal. URL: https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine (дата звернення: 15.09.2024).
13. Temporary protection for persons fleeing Ukraine – monthly statistics. Eurostat. 2024. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Temporary_protection_for_persons_fleeing_Ukraine_-_monthly_statistics (дата звернення: 15.09.2024).
14. Всеукраїнська школа онлайн. URL: https://lms.e-school.net.ua/ (дата звернення: 15.09.2024).
15. Gesamtzahl der an allgemeinbildenden und berufsbildenden Schulen in Deutschland aufgenommenen geflüchteten Kinder und Jugendlichen aus der Ukraine. Statista. 2024. URL: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1308090/umfrage/gefluechtete-kinder-und-jugendliche-aus-der-ukraine-an-deutschen-schulen/#statisticContainer (дата звернення: 15.09.2024).
16. Paving pathways for inclusion: a global overview of refugee education data. UNESCO. 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387956 (дата звернення: 15.09.2024).
17. Data collection and evidence building to support education in emergencies. NORRAG. 2019. URL: https://resources.norrag.org/resource/525/data-collection-and-evidence-building-to-support-education-in-emergencies (дата звернення: 15.09.2024).
2. Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://aikom.iea.gov.ua/ (дата звернення: 15.09.2024).
3. Cerna L. Refugee education: Integration models and practices in OECD countries. OECD Education Working Papers. 2019. № 203. DOI: https://doi.org/10.1787/19939019.
4. Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. United Nations. URL: https://unstats.un.org/sdgs/report/2017/goal-04/ (дата звернення: 15.09.2024).
5. Dryden-Peterson S., Dahya N., Adelman E. Pathways to educational success among refugees: Connecting locally and globally situated resources. American Educational Research Journal. 2017. № 54. Р. 1011-1047. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831217714321.
6. Рогова В. Б., Лондар С. Л. Управлінський інформаційно-аналітичний інструментарій забезпечення освітньої безпеки. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : зб. тез доп. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовт. 2022 р.). Київ, 2022. С. 13–17. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/book-of-abstracts_ssi-iea_2022.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
7. Angrist N., Djankov S., Goldberg Р. K., Patrinos H. A. Measuring human capital using global learning data. Nature. 2021. № 592. Р. 403–408. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-021-03323-7.
8. School Education Financing in the Context of Decentralization: Cases of Ukraine / S. Londar et al. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, № 3. P. 101-125. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/600.
9. Wiseman A. W., Bell J. C. Education without evidence: Gaps in data availability for refugee, asylee, and humanitarian migrant students in US schools. Research in Education. 2022. № 112. P. 95-108. DOI: https://doi.org/10.1177/00345237211034885.
10. Aliyev A. The Challenges Faced by the Refugee Schoolchildren on the Immigration to Europe. Open Journal of Political Science. 2021. № 11. Р. 251-265. DOI: https://doi.org/10.4236/ojps.2021.112017.
11. Lenkeit J., Caro D., Strand S. Tackling the remaining attainment gap between students with and without immigrant background: An investigation into the equivalence of SES constructs. Educational Research and Evaluation. 2015. Vol. 21, Iss. 1. P. 60–83. DOI: https://doi.org/10.1080/13803611.2015.1009915.
12. Ukraine Refugee Situation. Operational Data Portal. URL: https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine (дата звернення: 15.09.2024).
13. Temporary protection for persons fleeing Ukraine – monthly statistics. Eurostat. 2024. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Temporary_protection_for_persons_fleeing_Ukraine_-_monthly_statistics (дата звернення: 15.09.2024).
14. Всеукраїнська школа онлайн. URL: https://lms.e-school.net.ua/ (дата звернення: 15.09.2024).
15. Gesamtzahl der an allgemeinbildenden und berufsbildenden Schulen in Deutschland aufgenommenen geflüchteten Kinder und Jugendlichen aus der Ukraine. Statista. 2024. URL: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1308090/umfrage/gefluechtete-kinder-und-jugendliche-aus-der-ukraine-an-deutschen-schulen/#statisticContainer (дата звернення: 15.09.2024).
16. Paving pathways for inclusion: a global overview of refugee education data. UNESCO. 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387956 (дата звернення: 15.09.2024).
17. Data collection and evidence building to support education in emergencies. NORRAG. 2019. URL: https://resources.norrag.org/resource/525/data-collection-and-evidence-building-to-support-education-in-emergencies (дата звернення: 15.09.2024).