Анісімова О. Ю.
https://orcid.org/0000-0002-6721-3030
Белінська Г. В.
http://orcid.org/0000-0002-8978-8513
Крищенко К. Є.
https://orcid.org/0009-0007-7145-6709
УДОСКОНАЛЕННЯ ФІНАНСУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ НА ОСНОВІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Фінансування освіти є одним із пріоритетів державної соціальної політики в Україні. Професійна (професійно-технічна) освіта (П(ПТ)О) як важлива ланка освітньої системи реалізує функції професійного й духовного становлення людини, а також формує робочий потенціал країни. Тому пошук альтернативних джерел її фінансування є, по суті, життєво необхідним, і допомогти в цьому може вивчення та адаптація світового (передусім європейського) досвіду з диверсифікації джерел фінансування освіти й відходу від державної монополії в цій сфері. Метою статті є визначення основних шляхів удосконалення фінансування професійної освіти в Україні на базі міжнародного досвіду. Розглянуто основні моделі організації фінансування П(ПТ)О. Встановлено, що профтехосвіта може фінансуватися за рахунок центрального бюджету, місцевих бюджетів або роботодавців. Національний механізм фінансування визначається схемою організації надання освітніх послуг. Виокремлено декілька ключових підходів до пошуку джерел фінансування надання освітніх послуг. Визначено, що підвищення ефективності фінансування П(ПТ)О можна досягти шляхом пошуку нових, інноваційних джерел коштів і раціонального використання наявних ресурсів. Обґрунтовано, що для підвищення ефективності організації надання П(ПТ)О в Україні потрібно залучити додаткові інноваційні джерела фінансування. Крім того, приділено увагу питанню диверсифікації джерел фінансування профтехосвіти, особливо вивченню та акумуляції наявного європейського досвіду, й висунуто низку рекомендацій щодо пошуку джерел додаткового фінансування вказаного освітнього сегмента.
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, альтернативні джерела фінансування, фінансове забезпечення, фінансування освіти, видатки державного бюджету, видатки місцевих бюджетів.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-41-50
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, альтернативні джерела фінансування, фінансове забезпечення, фінансування освіти, видатки державного бюджету, видатки місцевих бюджетів.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-41-50
Посилання:
1. Aryal B. P. Financing of technical and vocational education and training in Nepal. Journal of Education and Research. 2020. Vol. 10, Iss. 1. P. 58-80. DOI: https://doi.org/10.3126/jer.v10i1.31898.
2. Durnali M. Financing vocational education. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015. Vol. 1, Iss. 2. P. 572-583. DOI: https://doi.org/10.24289/ijsser.106453.
3. Hanni M. Financing of education and technical and vocational education and training (TVET) in Latin America and the Caribbean. Macroeconomics of Development. Series 200. Santiago : Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), 2019. URL: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b0c12e08-5580-44f1-9587-a94a022c1c50/content.
4. Lerman R. I. The benefits, costs, and financing of technical and vocational education and training. Areas of Vocational Education Research. 2014. P. 145-165. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-54224-4_8.
5. Hondonga J., Ramaligela S. M. Comparing financing models for vocational education and training in Botswana, South Africa, and Zimbabwe. Socio-Economic Perspectives on Vocational Skill Development: Emerging Research and Opportunities. 2020. P. 56-79. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-4145-5.ch003.
6. Ziderman A. Funding Mechanisms for Financing Vocational Training: An Analytical Framework. Education Finance, Equality, and Equity. 2018. P. 135-164. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-90388-0_8.
7. Професійна освіта в Естонії: погляд експерта АМУ. Асоціація міст України. 2017. URL: https://auc.org.ua/novyna/profesiyna-osvita-v-estoniyi-poglyad-eksperta-amu (дата звернення: 20.09.2024).
8. Покідіна В. Врятувати професійну освіту. Ціна держави. 2016. URL: http://old.cost.ua/news/382-professional-education (дата звернення: 15.09.2024).
9. Радкевич O. Особливості фінансування професійної освіти в країнах Східної Європи. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Сер.: Професійна педагогіка. 2018. № 16. С. 175–182. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.175-182 (дата звернення: 25.09.2024).
10. Funding in education. Eurydice. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/lithuania/funding-education (дата звернення: 10.09.2024).
11. OECD Data Explorer. OECD. URL: https://data-explorer.oecd.org/.
12. Maclean R., Lai A. The future of technical and vocational education and training: Global challenges and possibilities. International Journal of Training Research. 2011. Vol. 9, Iss. 1-2. P. 2-15. DOI: https://doi.org/10.5172/ijtr.9.1-2.2.
13. Crowdfunding industry statistics 2015-2016. CrowdExpert.com. URL: http://crowdexpert.com/crowdfunding-industry-statistics (дата звернення: 12.09.2024).
14. Паламарчук Н. О., Комарова О. А. Актуальні проблеми фінансування професійно-технічної освіти в Україні. Наукові записки Кіровоградського національного технічного університету. 2014. Вип. 15. С. 47–51. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/4517 (дата звернення: 18.09.2024).
15. Фінансування професійної освіти. Міжнародний досвід. Інститут професійних кваліфікацій. URL: https://ipq.org.ua/upload/files/files/03_Novyny/2015.03.18_Twinning_final_conference/VET%20Financing%20Twinning_UKR.pdf.
16. Результати та досягнення реформи професійно-технічної освіти. Укрінформ. 2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3701018-rezultati-ta-dosagnenna-reformi-profesijnotehnicnoi-osviti.html (дата звернення: 25.09.2024).
2. Durnali M. Financing vocational education. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015. Vol. 1, Iss. 2. P. 572-583. DOI: https://doi.org/10.24289/ijsser.106453.
3. Hanni M. Financing of education and technical and vocational education and training (TVET) in Latin America and the Caribbean. Macroeconomics of Development. Series 200. Santiago : Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), 2019. URL: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b0c12e08-5580-44f1-9587-a94a022c1c50/content.
4. Lerman R. I. The benefits, costs, and financing of technical and vocational education and training. Areas of Vocational Education Research. 2014. P. 145-165. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-54224-4_8.
5. Hondonga J., Ramaligela S. M. Comparing financing models for vocational education and training in Botswana, South Africa, and Zimbabwe. Socio-Economic Perspectives on Vocational Skill Development: Emerging Research and Opportunities. 2020. P. 56-79. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-4145-5.ch003.
6. Ziderman A. Funding Mechanisms for Financing Vocational Training: An Analytical Framework. Education Finance, Equality, and Equity. 2018. P. 135-164. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-90388-0_8.
7. Професійна освіта в Естонії: погляд експерта АМУ. Асоціація міст України. 2017. URL: https://auc.org.ua/novyna/profesiyna-osvita-v-estoniyi-poglyad-eksperta-amu (дата звернення: 20.09.2024).
8. Покідіна В. Врятувати професійну освіту. Ціна держави. 2016. URL: http://old.cost.ua/news/382-professional-education (дата звернення: 15.09.2024).
9. Радкевич O. Особливості фінансування професійної освіти в країнах Східної Європи. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Сер.: Професійна педагогіка. 2018. № 16. С. 175–182. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.175-182 (дата звернення: 25.09.2024).
10. Funding in education. Eurydice. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/lithuania/funding-education (дата звернення: 10.09.2024).
11. OECD Data Explorer. OECD. URL: https://data-explorer.oecd.org/.
12. Maclean R., Lai A. The future of technical and vocational education and training: Global challenges and possibilities. International Journal of Training Research. 2011. Vol. 9, Iss. 1-2. P. 2-15. DOI: https://doi.org/10.5172/ijtr.9.1-2.2.
13. Crowdfunding industry statistics 2015-2016. CrowdExpert.com. URL: http://crowdexpert.com/crowdfunding-industry-statistics (дата звернення: 12.09.2024).
14. Паламарчук Н. О., Комарова О. А. Актуальні проблеми фінансування професійно-технічної освіти в Україні. Наукові записки Кіровоградського національного технічного університету. 2014. Вип. 15. С. 47–51. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/4517 (дата звернення: 18.09.2024).
15. Фінансування професійної освіти. Міжнародний досвід. Інститут професійних кваліфікацій. URL: https://ipq.org.ua/upload/files/files/03_Novyny/2015.03.18_Twinning_final_conference/VET%20Financing%20Twinning_UKR.pdf.
16. Результати та досягнення реформи професійно-технічної освіти. Укрінформ. 2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3701018-rezultati-ta-dosagnenna-reformi-profesijnotehnicnoi-osviti.html (дата звернення: 25.09.2024).