Цимбалюк С. О.
https://orcid.org/0000-0002-6194-4035
ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ У ВИЩІЙ ОСВІТІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті наголошується, що імплементація пріоритету соціальної інклюзії має стати невід’ємною складовою політики закладів вищої освіти (ЗВО) у зв’язку зі збільшенням чисельності осіб, які мають проблеми зі здоров’ям, що створює бар’єри для здобуття освіти та продовження роботи за раніше здобутою професією. Метою дослідження є аналіз підходів до формування індикаторів соціальної інклюзії та розроблення методичних засад оцінювання соціальної інклюзії в закладах освіти. На основі критичного узагальнення сформульовано методичні засади розроблення інструментарію дослідження соціальної інклюзії у ЗВО. В основу методології формування такого інструментарію покладено сучасне бачення соціальної інклюзії в освіті як залучення всіх здобувачів, незалежно від їхніх характеристик. Виконано порівняльний аналіз підходів різних міжнародних організацій і науковців до розроблення індикаторів соціальної інклюзії. На основі узагальнення різних підходів до виокремлення зазначених індикаторів та з урахуванням сформованих методичних засад запропоновано індикатори соціальної інклюзії для ЗВО. Для формування індикаторів застосовано підхід «вхідні ресурси – процеси – результати». Індикатори вимірювання вхідних ресурсів сформовано за такими вимірами: політика, освітній простір і фінансові ресурси, комунікація, навчальні плани та матеріали, підготовка викладачів і лідерство, освітній менеджмент. Індикатори вимірювання освітнього процесу охоплюють показники в розрізі таких вимірів: клімат у ЗВО, викладання та дидактичні практики, організація навчання й індивідуальна підтримка. Індикатори вимірювання результатів містять показники, котрі характеризують залученість і успішність здобувачів. Для визначення достовірності та значущості сформованих індикаторів соціальної інклюзії використано метод експертного опитування. ЗВО можуть застосовувати запропонований інструментарій для оцінювання реалізації пріоритету соціальної інклюзії на інституційному рівні.
Ключові слова: вища освіта, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, соціальна інклюзія, індикатори соціальної інклюзії.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-113-126
Ключові слова: вища освіта, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, соціальна інклюзія, індикатори соціальної інклюзії.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-113-126
Посилання:
1. Rome Ministerial Communiqué. EHEA. 2020. URL: https://ehea2020rome.it/pages/documents.
2. Tirana Communiqué. EHEA. 2024. URL: https://ehea2024tirane.al/wp-content/uploads/2024/05/Tirana-Communique.pdf.
3. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf.
4. Collins P. Inclusive team assessment of off-campus and on-campus first year law students using instantaneous communication technology. The Law Teacher. 2010. Vol. 44, Iss. 3. P. 309-333. DOI: https://doi.org/10.1080/03069400.2010.524032.
5. Jackson C. Towards inclusive assessment. Educational Developments. 2006. Vol. 7, Iss. 1. P. 19-21.
6. Morris C., Milton E., Goldstone R. Case study: suggesting choice: inclusive assessment processes. Higher Education Pedagogies. 2019. Vol. 4, Iss. 1. P. 435-447. DOI: https://doi.org/10.1080/23752696.2019.1669479.
7. Shrestha P., Bhattarai P. Application of Case Study Methodology in the Exploration of Inclusion in Education. American Journal of Qualitative Research. 2022. Vol. 6, Iss. 1. P. 73-84. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/11461.
8. The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. UNESCO. 1994. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427.
9. Cali commitment to equity and inclusion in education. International Forum on Inclusion and Equity in Education. UNESCO. 2019. Cali, Colombia. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370910.
10. A Guide to Inclusive Education 2023. Jesuit Refugee Services. 2023. URL: https://reliefweb.int/report/world/guide-inclusive-education-2023?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw4MSzBhC8ARIsAPFOuyWGFmsTwU1QLsUrZ2XYfPJrIWOjkYa_PGOkji8KS9p58Y9j6u5_vQ8aAkUfEALw_wcB.
11. Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. UNESCO. 2020. DOI: https://doi.org/10.54676/JJNK6989.
12. Conceptualizing Inclusive Education and Contextualizing it within the UNICEF Mission. UNICEF. 2014. URL: https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_Webinar_Booklet_1_0.pdf.
13. Турчина І. С. Аналіз організації інклюзивного освітнього середовища закладів вищої освіти України (на матеріалі офіційних сайтів закладів). Перспективи та інновації науки. 2024. № 6 (40). С. 489–502. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-489-502.
14. Education for Inclusive Societies Project / OECD. URL: https://www.oecd.org/education/strength-through-diversity/.
15. Ainscow M. Inclusion and equity in education: Making sense of global challenges. Prospects. 2020. Vol. 49. P. 123-134. DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09506-w.
16. Booth T., Ainscow M. Index for inclusion: developing learning and participation in schools / Centre for Studies on Inclusive Education. 2002. URL: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf.
17. Mezzanotte C., Calvel C. Indicators of inclusion in education: A framework for analysis. OECD Education Working Papers. 2023. № 300. DOI: https://dx.doi.org/10.1787/d94f3bd8-en.
18. Quality Indicators for Effective Inclusive Education Guidebook / New Jersey Coalition for Inclusive Education. 2010. URL: http://inclusionworks.org/sites/default/files/QualityIndicatorsGuidebook.pdf.
19. Vyrastekova J. Social inclusion of students with special educational needs assessed by the Inclusion of Other in the Self scale. PLoS ONE. 2021. Vol. 16, Iss. 4, e0250070. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250070.
20. Здрагат С. Г. До питання формування індикаторів соціальної ефективності інклюзивної освіти. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2015. Вип. 67–68. С. 66–71.
21. Indicators and Descriptors for the Principles of the Social Dimension in the European Higher Education Area / BFUG Working Group on Social Dimension. Tirana : Bologna Follow-up Group, 2024. URL: https://ehea.info/Immagini/BFUG_BE_VA_88_9_5_2_WG_SD_Indicators_and_Descriptors.pdf.
22. Hubbard K., Gawthorpe P. Inclusive Higher Education Framework. University of Hull. URL: https://www.inclusiveeducationframework.info/wp-content/uploads/2023/05/Inclusive-Education-Framework-2.pdf.
23. Guidelines for developing social inclusion indicators at higher education institutions: how to develop relevant and internationally comparable indicators? / F. Kaiser et al. U-Multirank, 2022. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25487.19361.
24. Jaegler A. How to Measure Inclusion in Higher Education: An Inclusive Rating. Sustainability. 2022. Vol. 14, Iss. 14, 8278. DOI: https://doi.org/10.3390/su14148278.
25. Цимбалюк С. О. Гідна оплата праці: теоретико-методологічні засади та механізм реалізації : монографія. Київ : КНЕУ, 2019. 294 с. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35636.
26. Оржель О., Отич О. Соціальний вимір ЄПВО як стратегія посилення інклюзивності вищої освіти. Імідж сучасного педагога. 2024. Вип. 2 (215). С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-79-87.
2. Tirana Communiqué. EHEA. 2024. URL: https://ehea2024tirane.al/wp-content/uploads/2024/05/Tirana-Communique.pdf.
3. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf.
4. Collins P. Inclusive team assessment of off-campus and on-campus first year law students using instantaneous communication technology. The Law Teacher. 2010. Vol. 44, Iss. 3. P. 309-333. DOI: https://doi.org/10.1080/03069400.2010.524032.
5. Jackson C. Towards inclusive assessment. Educational Developments. 2006. Vol. 7, Iss. 1. P. 19-21.
6. Morris C., Milton E., Goldstone R. Case study: suggesting choice: inclusive assessment processes. Higher Education Pedagogies. 2019. Vol. 4, Iss. 1. P. 435-447. DOI: https://doi.org/10.1080/23752696.2019.1669479.
7. Shrestha P., Bhattarai P. Application of Case Study Methodology in the Exploration of Inclusion in Education. American Journal of Qualitative Research. 2022. Vol. 6, Iss. 1. P. 73-84. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/11461.
8. The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. UNESCO. 1994. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427.
9. Cali commitment to equity and inclusion in education. International Forum on Inclusion and Equity in Education. UNESCO. 2019. Cali, Colombia. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370910.
10. A Guide to Inclusive Education 2023. Jesuit Refugee Services. 2023. URL: https://reliefweb.int/report/world/guide-inclusive-education-2023?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw4MSzBhC8ARIsAPFOuyWGFmsTwU1QLsUrZ2XYfPJrIWOjkYa_PGOkji8KS9p58Y9j6u5_vQ8aAkUfEALw_wcB.
11. Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. UNESCO. 2020. DOI: https://doi.org/10.54676/JJNK6989.
12. Conceptualizing Inclusive Education and Contextualizing it within the UNICEF Mission. UNICEF. 2014. URL: https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_Webinar_Booklet_1_0.pdf.
13. Турчина І. С. Аналіз організації інклюзивного освітнього середовища закладів вищої освіти України (на матеріалі офіційних сайтів закладів). Перспективи та інновації науки. 2024. № 6 (40). С. 489–502. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-489-502.
14. Education for Inclusive Societies Project / OECD. URL: https://www.oecd.org/education/strength-through-diversity/.
15. Ainscow M. Inclusion and equity in education: Making sense of global challenges. Prospects. 2020. Vol. 49. P. 123-134. DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09506-w.
16. Booth T., Ainscow M. Index for inclusion: developing learning and participation in schools / Centre for Studies on Inclusive Education. 2002. URL: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf.
17. Mezzanotte C., Calvel C. Indicators of inclusion in education: A framework for analysis. OECD Education Working Papers. 2023. № 300. DOI: https://dx.doi.org/10.1787/d94f3bd8-en.
18. Quality Indicators for Effective Inclusive Education Guidebook / New Jersey Coalition for Inclusive Education. 2010. URL: http://inclusionworks.org/sites/default/files/QualityIndicatorsGuidebook.pdf.
19. Vyrastekova J. Social inclusion of students with special educational needs assessed by the Inclusion of Other in the Self scale. PLoS ONE. 2021. Vol. 16, Iss. 4, e0250070. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250070.
20. Здрагат С. Г. До питання формування індикаторів соціальної ефективності інклюзивної освіти. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2015. Вип. 67–68. С. 66–71.
21. Indicators and Descriptors for the Principles of the Social Dimension in the European Higher Education Area / BFUG Working Group on Social Dimension. Tirana : Bologna Follow-up Group, 2024. URL: https://ehea.info/Immagini/BFUG_BE_VA_88_9_5_2_WG_SD_Indicators_and_Descriptors.pdf.
22. Hubbard K., Gawthorpe P. Inclusive Higher Education Framework. University of Hull. URL: https://www.inclusiveeducationframework.info/wp-content/uploads/2023/05/Inclusive-Education-Framework-2.pdf.
23. Guidelines for developing social inclusion indicators at higher education institutions: how to develop relevant and internationally comparable indicators? / F. Kaiser et al. U-Multirank, 2022. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25487.19361.
24. Jaegler A. How to Measure Inclusion in Higher Education: An Inclusive Rating. Sustainability. 2022. Vol. 14, Iss. 14, 8278. DOI: https://doi.org/10.3390/su14148278.
25. Цимбалюк С. О. Гідна оплата праці: теоретико-методологічні засади та механізм реалізації : монографія. Київ : КНЕУ, 2019. 294 с. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35636.
26. Оржель О., Отич О. Соціальний вимір ЄПВО як стратегія посилення інклюзивності вищої освіти. Імідж сучасного педагога. 2024. Вип. 2 (215). С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-79-87.