Барабаш О. А.
https://orcid.org/0000-0003-2545-0369
Ханюк Т. О.
https://orcid.org/0000-0002-5442-8243
РЕФОРМА ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В АСПЕКТІ ПЕРЕДАЧІ МАЙНА ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В УПРАВЛІННЯ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено реформі децентралізації управлінської влади в Україні. В процесі дослідження проаналізовано нормативно-правову базу запровадження реформи децентралізації, процеси передачі управління від центральних органів влади на місцевий рівень, механізми забезпечення якісної професійної (професійно-технічної) освіти тощо. Обґрунтовано важливість передачі державного нерухомого майна закладів професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПТ)О) з державної в комунальну власність, що створить умови для виконання завдань, поставлених перед місцевими органами влади реформою децентралізації в частині надання якісної професійної освіти, організації підготовки робітничих кадрів для забезпечення місцевого ринку праці. Проаналізовано інформацію в АС «Юридичні особи» щодо передачі ЗП(ПТ)О
та їхніх цілісних майнових комплексів з оперативного управління Міністерства освіти і науки України на рівень обласних бюджетів, бюджетів міських ТГ, центром яких є міста – обласні центри, бюджету м. Києва. Визначено, що Кабінетом Міністрів України впродовж 2017–2024 рр. прийнято низку рішень про передачу 217 ЗП(ПТ)О та їхнього майна в оперативне управління місцевих органів самоврядування. Наразі, станом на 1 вересня 2024 р., згідно з даними АС «Юридичні особи», завершено передачу лише 52 таких закладів. Окреслено чинники зниження ефективності виконання рішень Уряду, серед яких: повномасштабна війна рф проти України, несвоєчасне оновлення даних щодо нерухомого державного майна ЗП(ПТ)О в АС «Юридичні особи», недостатнє фінансування процесів реєстрації прав власності на державне нерухоме майно, небажання місцевих органів влади приймати ЗП(ПТ)О у своє управління тощо. Надалі планується продовжити дослідження щодо передачі в комунальну власність ЗП(ПТ)О та розширити його в частині закладів фахової передвищої освіти, передачу яких у комунальну власність розпочато в поточному році.
Ключові слова: державне нерухоме майно, децентралізація, заклади професійної (професійно-технічної) освіти, нерухоме майно, професійна (професійно-технічна) освіта.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-105-115
та їхніх цілісних майнових комплексів з оперативного управління Міністерства освіти і науки України на рівень обласних бюджетів, бюджетів міських ТГ, центром яких є міста – обласні центри, бюджету м. Києва. Визначено, що Кабінетом Міністрів України впродовж 2017–2024 рр. прийнято низку рішень про передачу 217 ЗП(ПТ)О та їхнього майна в оперативне управління місцевих органів самоврядування. Наразі, станом на 1 вересня 2024 р., згідно з даними АС «Юридичні особи», завершено передачу лише 52 таких закладів. Окреслено чинники зниження ефективності виконання рішень Уряду, серед яких: повномасштабна війна рф проти України, несвоєчасне оновлення даних щодо нерухомого державного майна ЗП(ПТ)О в АС «Юридичні особи», недостатнє фінансування процесів реєстрації прав власності на державне нерухоме майно, небажання місцевих органів влади приймати ЗП(ПТ)О у своє управління тощо. Надалі планується продовжити дослідження щодо передачі в комунальну власність ЗП(ПТ)О та розширити його в частині закладів фахової передвищої освіти, передачу яких у комунальну власність розпочато в поточному році.
Ключові слова: державне нерухоме майно, децентралізація, заклади професійної (професійно-технічної) освіти, нерухоме майно, професійна (професійно-технічна) освіта.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-105-115
Посилання:
1. Шлях до ЄС: євроінтеграція України крок за кроком / Кабінет Міністрів України. 2023. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/shliakh-do-ies-ievrointehratsiia-ukrainy-krok-za-krokom.
2. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 № 333-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text.
3. Лавриненко Г. А., Палінчак М. М. Універсальні аспекти децентралізації державної влади. Регіональні студії. 2022. № 31. С. 11–15. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6170/2022.31.2.
4. Плющ Р. М., Філіппова В. Д., Проніна О. В. Вплив трансформації адміністративно-територіального устрою на реформування державного управління в Україні. Публічне управління та регіональний розвиток. 2021. № 14. C. 976–1009. URL: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1640.
5. Лопушинський І. П., Філіппова В. Д., Плющ Р. М. Механізми забезпечення сталого розвитку територіальних громад в умовах децентралізації влади в Україні. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2022. № 4 (83). С. 154–160. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.4.22.
6. Лісогор Л. С., Нестеренко В. В. Формування та реалізація трудового потенціалу регіонів та громад як основа забезпечення їх сталого розвитку. Економіка і організація управління. 2020. № 2 (38). С. 20–30. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.2.2.
7. Новіков В. М. Розвиток професійно-технічної освіти в умовах децентралізації системи управління в Україні. Демографія та соціальна економіка. 2017. № 2. С. 126–137. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2017.02.12.
8. Беновська Л. Я., Паска О. В. Тенденції та проблеми розвитку професійно-технічної освіти в умовах реформи децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. № 1 (147). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-1-2.
9. Гапон В. В., Барабаш О. А. Моніторинг показників матеріально-технічного забезпечення закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 39–54. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-39-54.
10. Гапон В. В., Барабаш О. А., Ханюк Т. О. Особливості обліку та аналізу державного нерухомого майна закладів вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 1 (22). С. 5–21. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-5-21.
11. Бюджетний кодекс України : Закон України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
12. Про Державний бюджет України на 2016 рік : Закон України від 25.12.2015 № 928-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/928-19#Text.
13. Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності : Закон України від 03.03.1998 № 147/98. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/147/98-%D0%B2%D1%80#Text.
14. Щодо передачі цілісних майнових комплексів закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної у комунальну власність : лист Міністерства освіти і науки України від 09.06.2021 № 1/9-301. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/pto/informacia-mayno-po/2021/09/09/Rekom.shchodo.pered.ZP-PT-O.u.komun.vlasn.09.09.21.pdf.
15. Швадчак А., Коханій М. Типові помилки при передачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної у комунальну власність. Як їх уникнути? / DECIDE. URL: https://decide.in.ua/peredaty-ne-mozhna-zalyshyty/.
2. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 № 333-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text.
3. Лавриненко Г. А., Палінчак М. М. Універсальні аспекти децентралізації державної влади. Регіональні студії. 2022. № 31. С. 11–15. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6170/2022.31.2.
4. Плющ Р. М., Філіппова В. Д., Проніна О. В. Вплив трансформації адміністративно-територіального устрою на реформування державного управління в Україні. Публічне управління та регіональний розвиток. 2021. № 14. C. 976–1009. URL: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1640.
5. Лопушинський І. П., Філіппова В. Д., Плющ Р. М. Механізми забезпечення сталого розвитку територіальних громад в умовах децентралізації влади в Україні. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2022. № 4 (83). С. 154–160. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.4.22.
6. Лісогор Л. С., Нестеренко В. В. Формування та реалізація трудового потенціалу регіонів та громад як основа забезпечення їх сталого розвитку. Економіка і організація управління. 2020. № 2 (38). С. 20–30. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.2.2.
7. Новіков В. М. Розвиток професійно-технічної освіти в умовах децентралізації системи управління в Україні. Демографія та соціальна економіка. 2017. № 2. С. 126–137. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2017.02.12.
8. Беновська Л. Я., Паска О. В. Тенденції та проблеми розвитку професійно-технічної освіти в умовах реформи децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. № 1 (147). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-1-2.
9. Гапон В. В., Барабаш О. А. Моніторинг показників матеріально-технічного забезпечення закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 39–54. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-39-54.
10. Гапон В. В., Барабаш О. А., Ханюк Т. О. Особливості обліку та аналізу державного нерухомого майна закладів вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 1 (22). С. 5–21. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-5-21.
11. Бюджетний кодекс України : Закон України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
12. Про Державний бюджет України на 2016 рік : Закон України від 25.12.2015 № 928-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/928-19#Text.
13. Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності : Закон України від 03.03.1998 № 147/98. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/147/98-%D0%B2%D1%80#Text.
14. Щодо передачі цілісних майнових комплексів закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної у комунальну власність : лист Міністерства освіти і науки України від 09.06.2021 № 1/9-301. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/pto/informacia-mayno-po/2021/09/09/Rekom.shchodo.pered.ZP-PT-O.u.komun.vlasn.09.09.21.pdf.
15. Швадчак А., Коханій М. Типові помилки при передачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної у комунальну власність. Як їх уникнути? / DECIDE. URL: https://decide.in.ua/peredaty-ne-mozhna-zalyshyty/.