ВИЩА ОСВІТА
5’2024

Дараган Т. П.
https://orcid.org/0000-0002-6714-9374
Власюк О. А.
https://orcid.org/0000-0002-1683-5622

РОЗВИТОК ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН МІЖ ЗВО Й ПІДПРИЄМНИЦЬКИМИ СТРУКТУРАМИ: ФОРМИ СПІВПРАЦІ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто особливості різних форм співпраці закладів вищої освіти (ЗВО) з роботодавцями в зарубіжних країнах та в Україні. Зазначено, що співпраця з роботодавцями поряд зі спільними рисами може мати специфічні форми залежно від організації освітнього процесу, головної мети, яка ставиться перед ЗВО, й державної політики. Авторами проаналізовано процес взаємодії ЗВО з представниками ринку праці у Франції, Нідерландах і Японії, що полягає головним чином у залученні представників бізнесових структур до освітнього процесу для врегулювання попиту ринку праці на кваліфікованих фахівців та пропозиції ЗВО. Підкреслено, що під час організації в Україні освітнього процесу слід враховувати потреби ринку праці й при цьому не знижувати рівень фундаментальної підготовки. Наголошено, що саме достатня фундаментальна підготовка дає можливість майбутнім фахівцям підвищувати свій професійний рівень та, з огляду на реалії сьогодення, перенавчатись і здобувати суміжні професії. Наведено результати онлайн-опитування, проведеного авторами у 2022–2023 рр. у межах виконання науково-дослідної роботи «Впровадження університетської автономії в контексті децентралізації управління ЗВО, демократизації освітнього процесу, підвищення відповідальності за якість освіти» щодо форм та впливу співпраці ЗВО з представниками ринку праці. Як показали дослідження, більшість респондентів підтримують і усвідомлюють необхідність такої співпраці в частині регулювання обсягів прийому на навчання залежно від попиту регіонального ринку праці. Ідея залучення представників роботодавців до розроблення й модернізації освітніх програм також дістала підтримку науково-педагогічних працівників і здобувачів вищої освіти.
Ключові слова: ринок праці, роботодавці, освітній процес, фундаментальна підготовка, освітня програма, здобувачі вищої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-139-148

Посилання:
1. Kottmann A., DeWeert E. Higher Education and the Labour Market: International Policy Frameworks for Regulating Graduate Employability. Centre for Higher Education Policy Studies. 2013. URL: http://www.ihem.nl/themereports/C13EW021%20Thematisch%20rapport%20Higher%20Education%20and%20the%20Labour%20Market.pdf.
2. Machin S., McNally S. Higher education and the labour market. 2007. URL: https://eprints.lse.ac.uk/4615/1/Higher_education_and_the_labour_market.pdf.
3. Мосьпан Н. Попит і пропозиція фахівців з вищою освітою на ринку праці в Європейському Союзі. Освітологія. 2017. № 6. С. 176–180. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.176180.
4. Мосьпан Н. Вища освіта та ринок праці в Україні: десятиліття взаємодії. Освітологічний дискурс. 2021. Т. 32. № 1. С. 20–38. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.2.
5. Раєвнєва О. В., Аксьонова І. В., Остапенко В. М. Порівняльний аналіз та узагальнення досвіду партнерства між ЗВО та бізнес-середовищем. Проблеми економіки. 2018. № 4 (38). С. 30–42. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2018-4-30-42.
6. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.
7. Кравченко О., Карпич І. Інтеграція діяльності роботодавців та закладів вищої освіти: локальний досвід. Університети і лідерство. 2022. № 13. С. 37–45. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-37-45.
8. Заяць Л. І. Інтеграція університетів Нідерландів у міжнародне освітнє середовище. Педагогічний процес: теорія і практика. 2014. Вип. 3. С. 115–120. URL: http://pptp.kubg.edu.ua/images/2014/3/250.pdf.
9. Савранчук Л. Структура та рівні вищої освіти Японії. Часопис соціально-економічної географії. 2015. № 18. С. 142–146. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chseg_2015_18%281%29__26.