ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
6’2024

Ткаченко В. В.
https://orcid.org/0000-0002-3389-9935
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X

УКРАЇНСЬКИЙ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД З АЛЬТЕРНАТИВНИХ ФОРМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті проаналізовано приклади альтернативних форм здобуття дошкільної освіти в Україні та в окремих країнах Європейського Союзу. Україна, у межах євроінтеграційних процесів, активно впроваджує доступні моделі раннього розвитку, які можуть задовольнити потреби різних груп населення. Серед таких моделей – сімейне виховання, дистанційна освіта, центри розвитку дитини тощо. Питання залучення якомога більшого числа дітей дошкільного віку до організованого навчання й виховання залишається на порядку денному наукової спільноти як в Україні, так і в інших країнах. Альтернативні форми здобуття дошкільної освіти є одним зі шляхів вирішення цього питання. Одним із стратегічних завдань Міністерства освіти і науки України на післявоєнний період є розбудова альтернативних форм здобуття дошкільної освіти, як-от: дитячий садок на колесах, онлайн-садок, консультативні пункти та ін. У країнах ЄС також практикуються різноманітні форми здобуття дошкільної освіти. Наприклад, в Італії набувають поширення послуги з догляду за дітьми дошкільного віку для працівників на підприємствах. Національний стандарт дошкільної освіти Мальти передбачає створення центрів догляду за дітьми на робочому місці. У Чехії досить популярні лісові дитячі садочки, які об’єднані в Асоціацію лісових дитячих садків (Asociace lesních MŠ). В Україні також є такий приклад, але не садочків, а прогулянкових груп для відновлення й розвитку єдності родинного та суспільного дошкільного виховання. Таким чином, ми доходимо висновку, що Україна створює можливості для охоп­лення якомога більшого числа дітей дошкільною освітою та має певні альтернативні форми здобуття дошкільної освіти, аналогічні організованим у країнах ЄС. Натомість в інших країнах є альтернативи, які наша країна може використовувати для поліпшення якості надання освітніх послуг у дошкільній освіті.
Ключові слова: заклад дошкільної освіти, альтернативна освіта, європейський освітній простір, ранній розвиток, здобуття дошкільної освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-114-125

Посилання:
1. Про дошкільну освіту : Закон України від 06.06.2024 № 3788-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text.
2. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf.
3. Валентьєва Т. І. Педагогіка дошкільна : навч. посіб. Чернігів : Видавець Лозовий В. М., 2015. 72 с. URL: http://surl.li/hsnxqq.
4. Альшевська Н. М. Нові форми здобуття дошкільної освіти. Проблеми освіти. Спецвипуск. Вінниця ; Київ, 2015. С. 5–10. URL: http://eprints.zu.edu.ua/18524/.
5. Бондаренко І. П. Порівняльний аналіз дошкільних навчальних закладів різних форм власності в Україні. Управління закладами освіти на засадах акмеологічного підходу : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Житомир, 16 берез. 2018 р.). С. 46–52. Житомир, 2018. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/27082.
6. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : підручник. 4-те вид., переробл. Київ : ВЦ «Академія», 2018. 408 с.
7. Цуканова Н. Альтернативні заклади дошкільної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 58, Т. 2. С. 372–376. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-2-53.
8. Голота Н. М. Робоча програма навчальної дисципліни «ВД.1.01. Альтернативна дошкільна освіта», для студентів. Київ, 2023. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44543/1/Holota_012_DO_mah_RPND_1_kurs_ADO_2023.pdf.
9. Голота Н. М. Робоча програма навчальної дисципліни «Альтернативні заклади розвитку дітей дошкільного віку», для аспірантів. Київ, 2022. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/apirantam/osvitni_programy_2022/012_AZRDDV_NP2020.pdf.
10. Пісоцька Л. С., Зданевич Л. В. Альтернативні форми забезпечення дітей дошкільною освітою в регіоні. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp5/pisocka.pdf.
11. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.
12. Датченко Н., Корнєєва О. Перспективні форми дошкільної освіти в Україні, базовані на принципах дружності до дитини та ефективності використання бюджетних коштів : стислий виклад звіту / ЮНІСЕФ. 2019. 58 с. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/1646/file/Promising%20forms%20of%20preschool%20education%20UKR.pdf.
13. Нерянова С. Реформування системи дошкільної освіти / М-во освіти і науки України. URL: http://surl.li/davmjt.
14. Peeters J. Measuring the outcomes of young children or analysing the effectiveness of the ECEC systems, what counts most? 29th EECERA Conference. Thessaloniki, Greece, 2019. URL: https://www.eecera.org/wp-content/uploads/2019/09/JAN-PEETERS.pdf.
15. Continuous professional development and ECEC quality: Findings from a European systematic literature review / B. Peleman et al. European Journal of Education. 2018. Vol. 53, Iss. 1. P. 9–22. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12257.
16. Alexiadou N., Stadler Altmann U. Early childhood education research in Europe: contexts, policies, and ideas. Education Inquiry. 2020. Vol. 11, Iss. 2. P. 89–93. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1736795.
17. Eurydice: National Education Systems / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems.
18. Austria: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/austria/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
19. Lithuania: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/lithuania/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
20. Italy: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/italy/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
21. Malta: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/malta/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
22. Czechia: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/czechia/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
23. Finland: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/finland/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.
24. Bulgaria: Organisational variations and alternative structures in ECEC / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/bulgaria/organisational-variations-and-alternative-structures-ecec.