УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
1’2025

Круглов В. В.
https://orcid.org/0000-0002-7228-8635

ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ІНСТРУМЕНТ МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У дослідженні розглянуто роль державно-приватного партнерства (ДПП) як стратегічного інструмента модернізації системи вищої освіти України, зокрема в контексті післявоєнного відновлення та нагальної потреби в системних реформах. Наявні проблеми (застаріла інфраструктура, недостатнє державне фінансування, руйнування закладів освіти внаслідок військових дій) виявили невідповідність традиційних моделей державного управління й фінансування освіти. Метою дослідження є визначення можливості використання ДПП як інструмента модернізації системи вищої освіти в Україні. Таке партнерство у вищій освіті розглядається як перспективний шлях до модернізації освітнього процесу, підвищення його якості та відповідності потребам ринку праці за рахунок залучення додаткових ресурсів, досвіду й інновацій для відновлення та вдосконалення сектора вищої освіти. Однак успішна реалізація ДПП вимагає врахування перспектив та інтересів усіх зацікавлених сторін, включаючи студентів, викладачів і представників суб’єктів господарювання. Результати дослідження підкреслюють необхідність планування та впровадження ДПП з урахуванням інтересів різних зацікавлених сторін. Для успішної реалізації партнерства потрібно зберегти баланс між практичною підготовкою та академічними цінностями, законодавчо визначити ролі й відповідальність партнерів, забезпечити прозорість процесів прийняття рішень і належний захист інтелектуальної власності. Наголошено на відсутності в українській вищій освіті комплекс­ної нормативно-правової бази використання ДПП, що передбачає необхідність розроб­лення нормативно-правових актів, прозорого прийняття рішень і гарантії захисту освітніх цінностей. Лише за умови врахування вказаних факторів ДПП зможуть повною мірою реалізувати свій потенціал та принести максимальну користь усім залученим сторонам, задовольнити попит на кваліфікованих спеціалістів та одночасно підвищити якість і доступність вищої освіти.
Ключові слова: державно-приватне партнерство, державне управління, якість вищої освіти, інфраструктура, інструменти, зацікавлені сторони.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-5-16

Посилання:
1. Круглов В. Моделі державно-приватного партнерства у сфері науки та освіти. Сучасні технології комерційної діяльності і логістики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 21–22 трав. 2020 р.). Київ : КНЕУ, 2020. С. 289–291. URL: https://www.researchgate.net/publication/346953077_MODELI_DERZAVNO-PRIVATNOGO_PARTNERSTVA_U_SFERI_NAUKI_TA_OSVITI (дата звернення: 09.03.2025).
2. Круглов В. В., Терещенко Д. А. Державна політика відновлення людського капіталу України в післявоєнний період. Освітня аналітика України. 2023. № 2. С. 21–33. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-21-33.
3. Круглов В. В. Розвиток державно-приватного партнерства в Україні: механізми державного регулювання : монографія. Харків : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2019. 252 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/342871827_Rozvitok_derzavno-privatnogo_partnerstva_v_Ukraini_mehanizmi_derzavnogo_reguluvanna (дата звернення: 09.03.2025).
4. Хусаінов Р. В. Державно-приватне партнерство в системі вищої освіти України. Вісник Одеського національного університету. Сер. : Економіка. 2014. Т. 19. Вип. 2/2. С. 190–196. URL: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/64056/ (дата звернення: 09.03.2025).
5. Сичова В. В., Самофалова Т. О. Державно-приватне партнерство у повоєнному відновленні України. Державне будівництво. 2023. Т. 2. № 34. С. 125–141. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2023-2-10.
6. Public-Private Partnership in Education as a Prerequisite for the Growth of Regional Labor Markets: Analysis of Foreign Experience / O. Bordiyenko et al. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2021. № 1. С. 408–420. URL: http://nbuv.gov.ua/ujrn/fkd_2021_1_45 (дата звернення: 09.03.2025).
7. Ukraine – Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3): February 2022 – December 2023 (English). Washington, D. C. : World Bank Group, 2024. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/099021324115085807 (дата звернення: 09.03.2025).
8. Report on damages to infrastructure from the destruction caused by Russia’s military aggression against Ukraine as of January 2024. Kyiv : KSE, 2024. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/05/Eng_01.01.24_Damages_Report.pdf (дата звернення: 09.03.2025).
9. Wojewnik-Filipkowska A., Węgrzyn J. Understanding of Public–Private Partnership Stakeholders as a Condition of Sustainable Development. Sustainability. 2019. Vol. 11, Iss. 4, 1194. DOI: https://doi.org/10.3390/su11041194.
10. Hong C. Z. The feasibility of the application of stakeholder theory in higher education. Proceedings of the 6th International Conference on Management Science and Management Innovation (MSMI 2019). Series: Advances in Economics, Business and Management Research. 2019. Vol. 84. P. 272–276. DOI: https://doi.org/10.2991/msmi-19.2019.50.
11. Дмитришин М. В. Особливості публічно-приватного партнерства у сфері вищої освіти України. Економіка. Фінанси. Право. 2019. № 11. С. 15–18. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2019.11.3.
12. Khallaf R., Kang K., Hastak M., Othman K. Public-Private Partnerships for Higher Education Institutions in the United States. Buildings. 2022. Vol. 12, No. 11, 1888. DOI: https://doi.org/10.3390/buildings12111888.
13. Suarez G., Bas O., Cruzado I. Feasibility Study for the Construction of Multi-Story Parking through a Public Private Partnership the University of Puerto Rico at Mayagüez. Construction Research Congress 2016. DOI: https://doi.org/10.1061/9780784479827.035 (дата звернення: 09.03.2025).
14. Mannan Z. Public Private Partnership in Higher Education in Bangladesh: A Study of Stakeholders’ Conceptualization and Critical Success Factors. Dhaka University Journal of Business Studies. 2014. Vol. 35, No. 1. P. 55–83. URL: https://ssrn.com/abstract=4842665 (дата звернення: 09.03.2025).
15. Mandiriza T., Fourie D. J. The role of stakeholders in the adoption of public–private partnerships (PPPs) in municipal water infrastructure projects: A stakeholder theory perspective. World. 2023. Vol. 4, Iss. 3. P. 416–430. DOI: https://doi.org/10.3390/world4030026.
16. Three-Quarters of Universities See Growth of Public-Private Partnerships on Campus. P3-EDU. 2024. URL: https://www.highereddive.com/press-release/20240731-three-quarters-of-universities-see-growth-of-public-private-partnerships-on/ (дата звернення: 09.03.2025).
17. Maraña P., Labaka L., Sarriegi J. M. We need them all: development of a public private people partnership to support a city resilience building process. Technological Forecasting and Social Change. 2020. Vol. 154, 119954. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.119954.
18. Wang Y., Gao R. Risk distribution and benefit analysis of PPP projects based on public participation. International Journal of Strategic Property Management. 2020. Vol. 24, No. 4. P. 215–225. DOI: https://doi.org/10.3846/ijspm.2020.12329.
19. Kołodziej-Hajdo M. Rola i znaczenie interesariuszy w projektach realizowanych w partnerstwie publiczno-prywatnym. Studia Ekonomiczne. 2018. No. 369. S. 68–80. URL: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-98400c2b-1296-421d-a93e-044f9fd5c2d7 (дата звернення: 09.03.2025).
20. Kusio T. Stakeholders of public-private partnerships in Poland: an analysis of an evolving phenomenon. International Journal of Organizational Analysis. 2021. Vol. 29, No. 6. P. 1483–1505. DOI: https://doi.org/10.1108/IJOA-08-2020-2384.
21. Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року : постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 179. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 09.03.2025).
22. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 09.03.2025).