ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
1’2025

Сороко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-9189-6564
Шимон О. М.
https://orcid.org/0000-0001-7009-2682

ГОТОВНІСТЬ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ У STEAM-ОРІЄНТОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Готовність учителів до використання цифрових інструментів є ключовим фактором успішної інтеграції сучасних технологій у STEAM-освіту. В умовах цифрової трансформації освіти це забезпечує підготовку учнів до викликів сучасного світу, розвиток їхніх навичок критичного мислення, креативності та командної роботи. У стат­ті розглядається готовність учителів до використання цифрових інструментів у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі. Мета статті – визначити загальний рівень готовності вчителів до використання цифрових інструментів у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі та надати пропозиції для підвищення готовності вчителів до використання нових цифрових інструментів для STEAM-освіти. З огляду на це проаналізовано ключові показники готовності вчителів інтегрувати сучасні технології в навчальний процес, а саме: цифрову грамотність, методичну підготовку, інноваційність, адаптивність і комунікативні навички. Розкрито особливості застосування VR/AR-інструментів, таких як Unity, Google Expeditions, ARCore/ARKit, Metaverse Studio та ін., у STEAM-проєктах. Визначено бар’єри, що стримують упровадження цифрових технологій, включаючи обмеження фінансових ресурсів, технічну складність платформ і недостатню підготовку вчителів. Акцентовано на необхідності підвищення рівня цифрової компетентності вчителів за допомогою професійних тренінгів, воркшопів та розроблення методичних матеріалів. Надано рекомендації щодо подолання викликів, пов’язаних із упровадженням VR/AR-технологій, спрямовані на розвиток інноваційності й підвищення ефективності STEAM-освіти. Результати дослідження свідчать, що цифрові технології мають великий потенціал для поліпшення навчального процесу, але вимагають систематичної підтримки та адаптації в освітньому середовищі.
Ключові слова: підвищення кваліфікації вчителів, неперервна освіта, цифрові технології, STEAM-орієнтоване освітнє середовище, STEAM-проєкт, заклад загальної середньої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-28-42

Посилання:
1. Kumar B., Deák C. Evolving Minds: A Literature-Driven and Empirical Exploration of STEAM Skill Development and Learning Approaches. Journal of Innovation Management. 2023. Vol. 11, No. 4. P. 71-96. DOI: https://doi.org/10.24840/2183-0606_011.004_0004.
2. STEM 2026: A Vision for Innovation in STEM Education / U.S. Department of Education, Office of Innovation and Improvement. 2016. URL: https://www.ed.gov/sites/ed/files/2016/09/AIR-STEM2026_Report_2016.pdf (дата звернення: 25.11.2024).
3. Next Generation Science Standards : вебсайт. URL: https://www.nextgenscience.org (дата звернення: 08.12.2024).
4. 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade. European Commission. Brussels, 2021. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2021/03/2030-Digital-Compass-the-European-way-for-the-Digital-Decade.pdf (дата звернення: 25.11.2024).
5. She Figures 2021 – Gender in research and innovation: statistics and indicators. European Commission. Publications Office, 2021. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2777/06090 (дата звернення: 08.12.2024).
6. AI4STEM : вебсайт. URL: https://ai4stem.erasmusplus.website/about (дата звернення: 17.10.2024).
7. Gender equality in research and innovation: Achieving gender equality in research, how it relates to the European Research Area, networks and news. European Commission. URL: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-research-and-innovation/democracy-and-rights/gender-equality-research-and-innovation_en (дата звернення: 25.11.2024).
8. European School Education Platform : вебсайт. URL: https://school-education.ec.europa.eu/en/learn/courses/steam-education (дата звернення: 09.09.2024).
9. Vuorikari R., Kluzer S., Punie Y. DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union, 2022. DOI: https://doi.org/10.2760/490274.
10. Redecker C. European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union, 2017. DOI: https://doi.org/10.2760/159770.
11. Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text.
12. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#n8.
13. PISA 2022 Results (Volume 1): The State of Learning and Equity in Education. OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
14. ISTE Standards. International Society for Technology in Education (ISTE) : вебсайт. URL: https://iste.org/standards (дата звернення: 25.11.2024).
15. Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Вембер В. П., Бойко М. А. Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми STEM-освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 83. № 3. С. 1–25. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461.
16. Шакун Н. А., Зівенко О. В., Сальник І. В. Використання інтерактивних технологій у STEAM-освіті: переваги та виклики. Вісник науки та освіти. 2023. № 6 (12). С. 646–656. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-6(12)-646-656.
17. Матвійчук Ю. Ю. STEAM-освіта як інструмент реалізації інтегрованого природничо-математичного навчання. Педагогіка та психологія. 2019. № 62. С. 144–152. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-2471.2019.62.16.
18. Bush S. B., Cook K. L. Structuring STEAM Inquiries: Lessons Learned from Practice. STEAM Education / M. S. Khine, S. Areepattamannil (Eds.). Springer Cham, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-04003-1_2.
19. Стойка О. Я. Тенденції цифровізації підготовки вчителів у Республіці Польща, Угорщині і Україні: порівняльний аналіз : монографія. Ужгород : РІК-У, 2023. 596 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/63961/1/nonograf.pdf.
20. Самко А. М. Цифрова компетентність педагогічного персоналу в системі післядипломної педагогічної освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 2 (13). С. 33–44. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-33-43.
21. Ovcharuk O. The Development of the Ukrainian Teachers’ Digital Competence in the Context of the Lifelong Learning in the Conditions of War. Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education / M. E. Auer, U. R. Cukierman, E. Vendrell Vidal, E. Tovar Caro (Eds.). Springer Cham, 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-51979-6_25.
22. Thompson C. STEAM Education and Teachers’ Pedagogical Discontentment Levels. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference / E. Langran, L. Archambault (Eds.). 2021. P. 1645-1651. URL: https://www.learntechlib.org/primary/p/219392.
23. Сороко Н. Критерії оцінювання цифрових інструментів для підтримки STEAM-орієнтованого освітнього середовища. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Т. 12. № 8. С. 73–82. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-010.
24. XR association releases «state of the industry report», offering reflections on 2023 and a look ahead to 2024. XRA. URL: https://xra.org/xr-association-releases-state-of-the-industry-report-offering-reflections-on-2023-and-a-look-ahead-to-2024/.
25. Soroko N. Features of organizing STEAM educational projects using immersive technologies. Фізико-математична освіта. 2024. Т. 39. № 2. С. 51–59. DOI: https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-07.