МІЖНАРОДНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
1’2025

Белінська Г. В.
http://orcid.org/0000-0002-8978-8513
Самойлюк Д. В.
http://orcid.org/0009-0004-2570-4933

ВПЛИВ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ ТА РЕГІОНАЛІЗАЦІЇ НА СВІТОВІ ОСВІТНІ ПРОЦЕСИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Авторами статті виконано ґрунтовний аналіз наукових праць, що висвітлюють особливості процесів глобалізації та регіоналізації у світі загалом та у сфері освіти зокрема. Наведено погляди вчених щодо визначення сутності феномена «глобалізація», історії його виникнення й розвитку, при цьому наголошено на тому, що сучасна наукова думка неоднозначно оцінює наслідки глобалізації для людства. Проаналізовано наукові підходи до трактування співвідношення понять регіоналізації і глобалізації та їх впливу на світові економічні й соціальні процеси. Зазначено, що в науковій літературі є два протилежних підходи до цього питання: згідно з першим, регіоналізація та глобалізація є взаємодоповнюваними й нерозривними процесами, що перетікають один в одний; а згідно з другим – ці процеси є антагоністичними. Проте в сучасному світі вони впливають на життя людей, особливо враховуючи посилення міграційних тенденцій. Проаналізовано думки науковців щодо впливу глобалізації на освітню політику, зокрема процеси уніфікації освітніх стандартів, цифровізації освітнього середовища, міжнародної академічної мобільності та інтеграції національних освітніх систем у світовий освітній простір. Водночас акцентовано на викликах, які постають перед країнами у зв’язку з необхідністю збереження власних культурних і мовних традицій в освіті. З’ясовано, що сьогодні регіоналізація освіти розглядається як стратегія адаптації освітніх програм до специфіки певного регіону з урахуванням його соціально-економічних, культурних і мовних особливостей. Так, серед основних напрямів регіоналізації – децентралізація управління освітою, розроблення регіональних навчальних програм, підготовка кадрів відповідно до потреб локального ринку праці та інтеграція місцевих традицій в освітній процес. Наголошено на важливості гармонізації міжнародних стандартів із локальними освітніми ініціативами для підвищення якості освіти.
Ключові слова: глобальна освіта, глобалізація освіти, регіоналізація, цифровізація, міжнародна мобільність, освітня політика, трансформація освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-107-120

Посилання:
1. Черніченко Г. О., Булатова О. В. Глобалізація та регіоналізація вищої освіти. Наука та освіта в сучасному університеті в контексті міжнародного співробітництва : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., м. Маріуполь, 23–25 трав. 2011 р. Маріуполь, 2011. С. 487–489. URL: https://repository.mu.edu.ua/jspui/handle/123456789/556.
2. Поліщук І. Г. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасних міжнародних відносин. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 1 (15). С. 195–204. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-01-195-204 (дата звернення: 22.04.2025).
3. Войтович Р. В. Глобалізація як новий тип розвитку суспільства й управління в контексті формування нової геостратегічної реальності. Демократичне врядування. 2021. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2021_2_11 (дата звернення: 24.04.2025).
4. Шаров О. Глобалізація: новітні тренди чи перманентний напрямок розвитку? Журнал європейської економіки. 2020. Т. 19. № 1. С. 5–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/jee_2020_19_1_4 (дата звернення: 22.04.2025).
5. Scholte J. A. Globalization. A critical introduction. London : Palgrave, 2000. 361 р.
6. Куриляк М. Регіоналізація: розвиток теоретичних основ. Проблеми глобалізації та регіоналізації світової економіки : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. студ. та молод. вчених, м. Тернопіль, 14–15 квіт. 2016 р. Тернопіль, 2016. С. 73–78. URL: https://library.wunu.edu.ua/libsearch/DocumentView?doc_id=360053 (дата звернення: 21.04.2025).
7. Герасимчук З. В., Лютак О. М. Регіональна політика транскордонного співробіт­ництва в умовах євроінтеграції держави. Науковий вісник Ужгородського універси­тету. Сер. : Економіка. 2008. Вип. 25. С. 202–206. URL: https://drive.google.com/file/d/1GJm5iRZflOcOBsJRj_PvgYb2evvUD–K/view (дата звернення: 21.04.2025).
8. Євтушенко О. Н., Андріяш В. І. Регіоналізація та глобалізація в процесі формування геополітичного і геоекономічного простору. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 4. С. 109–112. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/4_2013/26.pdf (дата звернення: 21.04.2025).
9. Радзієвська С. О. Регіоналізація світової економіки як суперечливий шлях її трансформації у глобальну економіку. Молодий вчений. 2022. № 6. С. 118–126. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-6-106-26.
10. Глобалізація та регіоналізація як вектори розвитку міжнародних економічних відносин : монографія / за заг. ред. О. А. Довгаль, Н. А. Казакової. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2018. 540 с. URL: https://international-relations-tourism.karazin.ua/themes/irtb/resources/42161ce839301ec3a298d6e5b69ae2d5.pdf.
11. World Migration Report 2018 / M. McAuliffe, M. Ruhs (Eds.) ; International Organization for Migration. 2017. URL: https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2018_en.pdf (дата звернення: 25.03.2025).
12. Шевчук А. В. Стандартизація освіти як важлива умова розвитку регіональних освітніх систем. Регіональна економіка. 2013. № 1. С. 107–113. URL: https://re.gov.ua/re201301/re201301_107_ShevchukAV.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
13. Назаренко О. Тенденції розвитку вищої освіти Південної Кореї в умовах глобалізації та регіоналізації. Український педагогічний журнал. 2020. № 3. С. 40–48. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-3-40-48.
14. Canagarajah S. Translingual Practice: Global Englishes and Cosmopolitan Relations. Routledge, 2013. 216 p.
15. Фаріон І. Д. Мовна політика України: методологія англіїзації в освіті. Записки з українського мовознавства. 2023. Вип. 30. С. 185–197. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/zukm_2023_30_20 (дата звернення: 23.04.2025).
16. Безусяк Я. І. Роль Болонського процесу в розвитку вищої освіти Європи та України. Матеріали XLVI науково-технічної конференції підрозділів Вінницького національного технічного університету (НТКП ВНТУ–2017) : зб. доп. Вінниця, 2017. С. 119–124. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/public/files/1/hum_2017_netpub.pdf (дата звернення: 21.04.2025).
17. Пуховська Л. П., Ворначев А. О., Мельник С. В., Кравець Ю. І. Професійні стандарти і кваліфікації у країнах з високорозвинутою економікою : монографія / за наук. ред. Л. П. Пуховської. Київ : НВП «Поліграфсервіс», 2014. 176 с. URL: https://surl.li/wxkoxe (дата звернення: 24.04.2025).
18. Young M. Bringing Knowledge Back. From Social Constructivism to Social Realism in the Sociology of Education. 1st ed. London : Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203073667.
19. Pennycook A. Global Englishes and Transcultural Flows. London : Routledge, 2007. 200 р.
20. Вертегел В. Проблема академічної мобільності в контексті підготовки конкурентоспроможних фахівців. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 10. Ч. 2. С. 256–261.
21. National Erasmus+ Office – Ukraine : вебсайт. URL: https://erasmusplus.org.ua/.
22. Курбатов С. Університетські рейтинги як індикатор стану освіти. Філософія освіти. 2008. № 1–2 (7). С. 309–317. URL: https://philosopheducation.com/index.php/philed/article/download/279/242/470 (дата звернення: 20.04.2025).
23. Сбруєва А. А. Глобалізація освіти. Енциклопедія освіти / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 136–137. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/146509376.pdf (дата звернення: 22.04.2025).
24. Cabezudo A., Christidis C., Da Silva M. C. Global Education Guidelines. Lisbon : North-South Centre of the Council of Europe, 2012. 86 p.
25. Шакун Н. В. Трансформація освіти в умовах глобалізації. Вісник Чернігівського державного інституту права, соціальних технологій та праці. Сер. : Право. Економіка. Соціальна робота. Гуманітарні науки. 2009. № 1. С. 282–286. URL: https://ir.stu.cn.ua/handle/123456789/16634 (дата звернення: 20.04.2025).
26. Алфімов В. М. Регіоналізація як тенденція розвитку сучасних освітніх систем. Наукові праці Вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет». Сер. : Педагогіка, психологія і соціологія. 2019. № 1 (24). С. 4–12. DOI: https://doi.org/10.31474/2077-6780-2019-1-4-12.
27. Хомич Л. О., Султанова Л. Ю., Шахрай Т. О. Полікультурна освіта в контексті загальнокультурного розвитку особистості педагога : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 212 с. URL: https://tinyurl.com/7xt8kveh.