Тур О. М.
https://orcid.org/0000-0002-2754-9963
ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК ОСНОВА ЇХНЬОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті проаналізовано поняття «творчість» як психолого-педагогічний феномен, а також «творчий потенціал» як цілісну систему характерних рис і здібностей особистості; наведено різні підходи до визначення природи творчості та розглянуто їх практичне застосування в контексті професійного розвитку педагогів дошкільної освіти. Зокрема, психоаналітичний підхід наголошує на важливості самопізнання та рефлексії для педагога; когнітивний – на значущості для вихователя розвитку гнучкості мислення, здатності до генерації ідей, пошуку нестандартних рішень педагогічних завдань; гуманістичний – на цінності створення сприятливого психологічного середовища та самоактуалізації працівників дошкілля. З’ясовано, що розуміння природи творчості є важливим для ефективного розвитку творчого потенціалу майбутніх вихователів, а також що її специфіку визначає поєднання кількох взаємопов’язаних чинників, як-от: педагогічна діяльність вихователя, вікові особливості дошкільників, постійно мінливі вимоги сучасної освіти. Запропоновано детальну структуру творчого потенціалу вихователя закладу дошкільної освіти, в якій виокремлено чотири структурних компоненти (інтелектуально-творчий, креативно-мотиваційний, регуляторно-ціннісний, рефлексивно-аналітичний), кожний із яких об’єднує відповідні групи здатностей. Зроблено висновок про необхідність орієнтування вищої школи на цілеспрямоване стимулювання креативності, підвищення ментальної пластичності здобувачів освіти та формування в них ініціативності. Надано практичні рекомендації для розвитку творчого потенціалу майбутніх вихователів, що сприятимуть їх якісній підготовці до успішної інноваційної діяльності, такі як трансформація освітнього середовища закладу вищої освіти, активізація активних та інтерактивних форм навчання, імплементація в освітній процес інноваційних освітніх технологій, посилення практикоорієнтованої підготовки та співпраці із закладами дошкільної освіти, систематичне використання методів, що сприяють розвитку рефлексивних навичок і самоаналізу.
Ключові слова: творчість, підходи до вивчення творчості, творчий потенціал вихователя, структура творчого потенціалу вихователя, інноваційна діяльність у дошкільній освіті.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-5-15
Ключові слова: творчість, підходи до вивчення творчості, творчий потенціал вихователя, структура творчого потенціалу вихователя, інноваційна діяльність у дошкільній освіті.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-5-15
Посилання:
1. Кривошея Н. Б. Творча діяльність вихователя як чинник формування творчої особистості дошкільника. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 110–113. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.24.
2. Гаврилюк С. Актуалізація професійного потенціалу майбутніх вихователів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2021. Вип. 2 (24). С. 6–13. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(24).2021.244168.
3. Міхеєва О. І., Чубкова О. В. Творчість вихователя сучасного дошкільного закладу як фактор оптимізації педагогічної діяльності. Молодий вчений. 2019. № 10.1 (74.1). С. 73–76. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/10.1/18.pdf.
4. Борин Г. Розвиток творчого потенціалу майбутнього вихователя у процесі підготовки до керівництва художньо-конструктивною діяльністю дітей дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). С. 51–63. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-51-63.
5. Голенко І. В. Інноваційні процеси у дошкільній освіті та готовність педагога до їх впровадження. Досвід роботи вихователя закладу дошкільної освіти: традиційні підходи та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Ужгород, 19 трав. 2020 р.). Ужгород. URL: https://genezum.org/library/innovaciyni-procesy-u-doshkilniy-osviti-ta-gotovnist-pedagoga-do-ih-vprovadjennya.
6. Birkeland Å., Ødemotland S. Disorienting Dilemmas – the Significance of Resistance and Disturbance in an Intercultural Program within Kindergarten Teacher Education. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2018. Vol. 52. Р. 377–387. DOI: https://doi.org/10.1007/s12124-018-9433-y.
7. Дубічинський В., Кусайкіна Н., Цибульник Ю. Сучасний тлумачний словник української мови (100 000 слів) / за заг. ред. В. В. Дубічинського. Харків : ВД «Школа». 2009. 1009 с.
8. Ellman S. J. When Theories Touch: A Historical and Theoretical Integration of Psychoanalytic Thought. London : Routledge, 2010. 736 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429484933.
9. Галян І. М. Психодіагностика. Київ : Академія, 2011. 464 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/521-psihodagnostika-galyan-m.html.
10. Яцюк М. Когнітивний компонент креативності особистості юнацького віку. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Сер. : Педагогіка. Психологія. 2022. № 2. С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.08.
11. Михайлюк Л. М. Розвиток особистості в гуманістичній психології А. Маслоу та К. Роджерса. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2007. № 2 (20). Ч. 1. С. 89–92. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/8545.
12. Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2019. Вип. 26. С. 22–28. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/103.
13. Use of interactive internet services in education / V. Hriza et al. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. Vol. 22, No. 1. Р. 218–224. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.1.30.
2. Гаврилюк С. Актуалізація професійного потенціалу майбутніх вихователів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2021. Вип. 2 (24). С. 6–13. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(24).2021.244168.
3. Міхеєва О. І., Чубкова О. В. Творчість вихователя сучасного дошкільного закладу як фактор оптимізації педагогічної діяльності. Молодий вчений. 2019. № 10.1 (74.1). С. 73–76. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/10.1/18.pdf.
4. Борин Г. Розвиток творчого потенціалу майбутнього вихователя у процесі підготовки до керівництва художньо-конструктивною діяльністю дітей дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). С. 51–63. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-51-63.
5. Голенко І. В. Інноваційні процеси у дошкільній освіті та готовність педагога до їх впровадження. Досвід роботи вихователя закладу дошкільної освіти: традиційні підходи та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Ужгород, 19 трав. 2020 р.). Ужгород. URL: https://genezum.org/library/innovaciyni-procesy-u-doshkilniy-osviti-ta-gotovnist-pedagoga-do-ih-vprovadjennya.
6. Birkeland Å., Ødemotland S. Disorienting Dilemmas – the Significance of Resistance and Disturbance in an Intercultural Program within Kindergarten Teacher Education. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2018. Vol. 52. Р. 377–387. DOI: https://doi.org/10.1007/s12124-018-9433-y.
7. Дубічинський В., Кусайкіна Н., Цибульник Ю. Сучасний тлумачний словник української мови (100 000 слів) / за заг. ред. В. В. Дубічинського. Харків : ВД «Школа». 2009. 1009 с.
8. Ellman S. J. When Theories Touch: A Historical and Theoretical Integration of Psychoanalytic Thought. London : Routledge, 2010. 736 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429484933.
9. Галян І. М. Психодіагностика. Київ : Академія, 2011. 464 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/521-psihodagnostika-galyan-m.html.
10. Яцюк М. Когнітивний компонент креативності особистості юнацького віку. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Сер. : Педагогіка. Психологія. 2022. № 2. С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.08.
11. Михайлюк Л. М. Розвиток особистості в гуманістичній психології А. Маслоу та К. Роджерса. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2007. № 2 (20). Ч. 1. С. 89–92. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/8545.
12. Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2019. Вип. 26. С. 22–28. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/103.
13. Use of interactive internet services in education / V. Hriza et al. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. Vol. 22, No. 1. Р. 218–224. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.1.30.