ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
2’2025

Тур О. М.
https://orcid.org/0000-0002-2754-9963

ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК ОСНОВА ЇХНЬОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті проаналізовано поняття «творчість» як психолого-педагогіч­ний феномен, а також «творчий потенціал» як цілісну систему характерних рис і здібностей особистості; наведено різні підходи до визначення природи творчості та розглянуто їх практичне застосування в контексті професійного розвитку педагогів дошкільної освіти. Зокрема, психоаналітичний підхід наголошує на важливості самопізнання та рефлексії для педагога; когнітивний – на значущості для вихователя розвитку гнучкості мислення, здатності до генерації ідей, пошуку нестандартних рішень педагогічних завдань; гуманістичний – на цінності створення сприятливого психологічного середовища та самоактуалізації працівників дошкілля. З’ясовано, що розуміння природи творчості є важливим для ефективного розвитку творчого потенціалу майбутніх вихователів, а також що її специфіку визначає поєднання кіль­кох взаємопов’язаних чинників, як-от: педагогічна діяльність вихователя, вікові особливості дошкільників, постійно мінливі вимоги сучасної освіти. Запропоновано де­тальну структуру творчого потенціалу вихователя закладу дошкільної освіти, в якій виокремлено чотири структурних компоненти (інтелектуально-творчий, креа­тивно-мотиваційний, регуляторно-ціннісний, рефлексивно-аналітичний), кожний із яких об’єднує відповідні групи здатностей. Зроблено висновок про необхідність орієн­тування вищої школи на цілеспрямоване стимулювання креативності, підвищення ментальної пластичності здобувачів освіти та формування в них ініціативності. Надано практичні рекомендації для розвитку творчого потенціалу майбутніх вихо­вателів, що сприятимуть їх якісній підготовці до успішної інноваційної діяльності, такі як трансформація освітнього середовища закладу вищої освіти, активізація активних та інтерактивних форм навчання, імплементація в освітній процес інно­ваційних освітніх технологій, посилення практикоорієнтованої підготовки та співпраці із закладами дошкільної освіти, систематичне використання методів, що сприяють розвитку рефлексивних навичок і самоаналізу.
Ключові слова: творчість, підходи до вивчення творчості, творчий потенціал вихо­вателя, структура творчого потенціалу вихователя, інноваційна діяльність у до­шкільній освіті.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-5-15

Посилання:
1. Кривошея Н. Б. Творча діяльність вихователя як чинник формування творчої особистості дошкільника. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 110–113. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.24.
2. Гаврилюк С. Актуалізація професійного потенціалу майбутніх вихователів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2021. Вип. 2 (24). С. 6–13. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(24).2021.244168.
3. Міхеєва О. І., Чубкова О. В. Творчість вихователя сучасного дошкільного закладу як фактор оптимізації педагогічної діяльності. Молодий вчений. 2019. № 10.1 (74.1). С. 73–76. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/10.1/18.pdf.
4. Борин Г. Розвиток творчого потенціалу майбутнього вихователя у процесі підготовки до керівництва художньо-конструктивною діяльністю дітей дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). С. 51–63. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-51-63.
5. Голенко І. В. Інноваційні процеси у дошкільній освіті та готовність педагога до їх впровадження. Досвід роботи вихователя закладу дошкільної освіти: традиційні підходи та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Ужгород, 19 трав. 2020 р.). Ужгород. URL: https://genezum.org/library/innovaciyni-procesy-u-doshkilniy-osviti-ta-gotovnist-pedagoga-do-ih-vprovadjennya.
6. Birkeland Å., Ødemotland S. Disorienting Dilemmas – the Significance of Resistance and Disturbance in an Intercultural Program within Kindergarten Teacher Education. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2018. Vol. 52. Р. 377–387. DOI: https://doi.org/10.1007/s12124-018-9433-y.
7. Дубічинський В., Кусайкіна Н., Цибульник Ю. Сучасний тлумачний словник української мови (100 000 слів) / за заг. ред. В. В. Дубічинського. Харків : ВД «Школа». 2009. 1009 с.
8. Ellman S. J. When Theories Touch: A Historical and Theoretical Integration of Psychoanalytic Thought. London : Routledge, 2010. 736 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429484933.
9. Галян І. М. Психодіагностика. Київ : Академія, 2011. 464 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/521-psihodagnostika-galyan-m.html.
10. Яцюк М. Когнітивний компонент креативності особистості юнацького віку. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Сер. : Педагогіка. Психологія. 2022. № 2. С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.08.
11. Михайлюк Л. М. Розвиток особистості в гуманістичній психології А. Маслоу та К. Роджерса. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2007. № 2 (20). Ч. 1. С. 89–92. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/8545.
12. Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2019. Вип. 26. С. 22–28. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/103.
13. Use of interactive internet services in education / V. Hriza et al. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. Vol. 22, No. 1. Р. 218–224. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.1.30.