Заєць С. В.
https://orcid.org/0000-0002-6133-1087
ПОРІВНЯЛЬНА ДИНАМІКА ІНДЕКСУ АКАДЕМІЧНОЇ СВОБОДИ УКРАЇНИ ТА КРАЇН СВІТУ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено дослідженню стану та динаміки академічної свободи у світі з акцентом на якісних даних і кількісних показниках, а також її складових. Основну увагу приділено застосуванню індексу академічної свободи (ІАС) як стандартизованого інструмента для моніторингу й оцінки рівня академічної свободи, що розраховується за п’ятьма ключовими показниками, як-от: свобода дослідження та викладання, інституційна автономія, свобода академічного обміну й поширення, цілісність кампуса, свобода академічного та культурного самовираження. Наведено результати групування 179 країн за рівнем ІАС у 2024 р., що дало змогу класифікувати їх за ступенем свободи: повністю вільний, переважно вільний, помірно обмежений, суворо обмежений і повністю обмежений. Із метою аналізу стану академічної свободи в Україні використано результати досліджень за проєктом «Science at Risk». Проаналізовано динаміку ІАС у глобальному масштабі, у регіональному розрізі (Західна Європа, Північна Америка, Азія) та в Україні. За допомогою ІАС виявлено особливості та взаємозв’язок із політичними подіями й конфліктами. Зроблено висновки щодо загального занепаду академічної свободи у світі протягом останніх 10 років у 34 країнах. Також підкреслено, що у 2024 р. більш ніж половина країн світу мали високий або переважно високий рівень академічної свободи. Наголошено на необхідності використання різними стейкхолдерами «Принципів реалізації права на академічну свободу», рекомендованих ООН, та запровадження моніторингу ІАС як інструментів для адвокації прав освітян і науковців, формування освітньої політики, управління ЗВО та поліпшення їхніх позицій у міжнародних рейтингах тощо.
Ключові слова: академічна свобода, свобода викладання, свобода досліджень, інституційна автономія, заклади вищої освіти, порівняльний аналіз, індекс академічної свободи, самоцензура.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-35-47
Ключові слова: академічна свобода, свобода викладання, свобода досліджень, інституційна автономія, заклади вищої освіти, порівняльний аналіз, індекс академічної свободи, самоцензура.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-35-47
Посилання:
1. Waghid Y. Higher Education in Crisis Again: Encroached by Authoritarianism, Unfreedom and Violence. South African Journal of Higher Education. 2025. Vol. 39, No. 1. P. 1-6. URL: https://www.journals.ac.za/sajhe/article/view/7303.
2. Aytar O., Çil U. Struggling to Exist Between Ethics and Cronyism: The Dilemma of Unappointed Doctoral Graduate Academics. Journal of Academic Ethics. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s10805-025-09618-y.
3. Tshishonga N. S. Academic Freedom and Activism for Pro-Palestine Solidarity in Higher Education. Campus Student Activism, Politics, and Citizenship in the 21st Century. IGI Global Scientific Publishing, 2025. P. 143-162. DOI: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-5683-8.ch008.
4. Kudyukin P., Fuentes F., Shlyapnikov S. Putin’s Russia is cracking down on academic freedom, dissent. Green Left. 2025. Iss. 1426. URL: https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.T2025033100009600685894327.
5. Altbach P. G., Mathews E. India: Politics and Threats to Academic Freedom. International Higher Education. 2025. Iss. 122. DOI: https://doi.org/10.6017/895b9e0d.dc44eed7.
6. Lai A. In Defense of Free Speech in Universities: A Study of Three Jurisdictions. University of Michigan Press, 2023. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.11442022.
7. Gaudreault-DesBiens J.-F. The Political Cosmetology of Academic Freedom. Academic Freedom in a Plural World: Global Critical Perspectives. 2024. P. 53-75. DOI: https://doi.org/10.7829/jj.6338477.7.
8. State of play of academic freedom in the EU Member States Overview of de facto trends and developments / P. Maassen et al. 2023. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/740231/EPRS_STU(2023)740231_EN.pdf.
9. Zangrandi E. Domopolitics in French Higher Education: (Re)Asserting the Nation-Home. Aarhus University, 2025. 275 p. URL: https://pure.au.dk/portal/en/publications/domopolitics-in-french-higher-education-reasserting-the-nation-ho.
10. Заєць С. В. Методи та інструменти вимірювання академічної свободи: світова практика, особливості застосування в Україні. Освітня аналітика України. 2024. № 2 (28). С. 65–84. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-65-84.
11. Заєць С. В. Індекс академічної свободи в Україні та світі: концептуальні підходи та порівняльна динаміка. Статистика України. 2024. № 2. С. 46–59. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/441/412.
12. Kinzelbach K., Saliba I., Spannagel J., Quinn R. Free Universities. Putting the Academic Freedom Index into Action. Global Public Policy Institute, 2021. URL: https://gppi.net/media/KinzelbachEtAl_2021_Free_Universities_AFi-2020_upd.pdf.
13. Kinzelbach K. I., Lindberg S. I., Lott L., Panaro A. V. Academic Freedom Index – Update 2025. DOI: https://doi.org/10.25593/open-fau-1637.
14. Varieties of Democracy (V-Dem Project) : вебсайт. URL: https://v-dem.net/.
15. Monitoring Reports. Akademische Netzwerk Osteuropa, 2024. URL: https://science-at-risk.org/monitoring-reports/.
16. Mierau J., Rabinovych M., Iashchenko I. Academia in Ukraine in Times of War: Understanding the Status-Quo, Challenges, and Support Needs. URL: https://science-at-risk.org/wp-content/uploads/2025/04/report_ukraine_2024-1.pdf.
17. A/HRC/56/CRP.2: Principles for implementing the right to academic freedom – Working Group on Academic Freedom. United Nations, 2024. URL: https://www.ohchr.org/en/documents/thematic-reports/ahrc56crp2-principles-implementing-right-academic-freedom-working-group.
2. Aytar O., Çil U. Struggling to Exist Between Ethics and Cronyism: The Dilemma of Unappointed Doctoral Graduate Academics. Journal of Academic Ethics. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s10805-025-09618-y.
3. Tshishonga N. S. Academic Freedom and Activism for Pro-Palestine Solidarity in Higher Education. Campus Student Activism, Politics, and Citizenship in the 21st Century. IGI Global Scientific Publishing, 2025. P. 143-162. DOI: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-5683-8.ch008.
4. Kudyukin P., Fuentes F., Shlyapnikov S. Putin’s Russia is cracking down on academic freedom, dissent. Green Left. 2025. Iss. 1426. URL: https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.T2025033100009600685894327.
5. Altbach P. G., Mathews E. India: Politics and Threats to Academic Freedom. International Higher Education. 2025. Iss. 122. DOI: https://doi.org/10.6017/895b9e0d.dc44eed7.
6. Lai A. In Defense of Free Speech in Universities: A Study of Three Jurisdictions. University of Michigan Press, 2023. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.11442022.
7. Gaudreault-DesBiens J.-F. The Political Cosmetology of Academic Freedom. Academic Freedom in a Plural World: Global Critical Perspectives. 2024. P. 53-75. DOI: https://doi.org/10.7829/jj.6338477.7.
8. State of play of academic freedom in the EU Member States Overview of de facto trends and developments / P. Maassen et al. 2023. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/740231/EPRS_STU(2023)740231_EN.pdf.
9. Zangrandi E. Domopolitics in French Higher Education: (Re)Asserting the Nation-Home. Aarhus University, 2025. 275 p. URL: https://pure.au.dk/portal/en/publications/domopolitics-in-french-higher-education-reasserting-the-nation-ho.
10. Заєць С. В. Методи та інструменти вимірювання академічної свободи: світова практика, особливості застосування в Україні. Освітня аналітика України. 2024. № 2 (28). С. 65–84. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-65-84.
11. Заєць С. В. Індекс академічної свободи в Україні та світі: концептуальні підходи та порівняльна динаміка. Статистика України. 2024. № 2. С. 46–59. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/441/412.
12. Kinzelbach K., Saliba I., Spannagel J., Quinn R. Free Universities. Putting the Academic Freedom Index into Action. Global Public Policy Institute, 2021. URL: https://gppi.net/media/KinzelbachEtAl_2021_Free_Universities_AFi-2020_upd.pdf.
13. Kinzelbach K. I., Lindberg S. I., Lott L., Panaro A. V. Academic Freedom Index – Update 2025. DOI: https://doi.org/10.25593/open-fau-1637.
14. Varieties of Democracy (V-Dem Project) : вебсайт. URL: https://v-dem.net/.
15. Monitoring Reports. Akademische Netzwerk Osteuropa, 2024. URL: https://science-at-risk.org/monitoring-reports/.
16. Mierau J., Rabinovych M., Iashchenko I. Academia in Ukraine in Times of War: Understanding the Status-Quo, Challenges, and Support Needs. URL: https://science-at-risk.org/wp-content/uploads/2025/04/report_ukraine_2024-1.pdf.
17. A/HRC/56/CRP.2: Principles for implementing the right to academic freedom – Working Group on Academic Freedom. United Nations, 2024. URL: https://www.ohchr.org/en/documents/thematic-reports/ahrc56crp2-principles-implementing-right-academic-freedom-working-group.