ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
3’2025

Литвинчук А. О.
https://orcid.org/0000-0002-7523-558X
Барабаш О. А.
https://orcid.org/0000-0003-2545-0369
Шараєвська М. І.
https://orcid.org/0000-0002-8605-2404
Дерепа Т. С.
https://orcid.org/0000-0002-1283-7671

АНАЛІЗ МЕРЕЖІ ЛІЦЕЇВ У КОНТЕКСТІ РЕФОРМИ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Триває реформа «Нова українська школа», результатом якої стане перехід у 2027 р. до трирічної старшої школи. Авторами розглянуто нормативно-правову базу реформи профільної середньої освіти в Україні, проаналізовано наукові праці вітчизняних і зарубіжних учених щодо переваг профільної освіти, проведено огляд міжнародного досвіду стосовно термінів навчання в старшій школі та організації освітнього процесу. Проаналізовано мережу ліцеїв в Україні, їх наповнюваність, профілі навчання, забезпеченість кабінетами та зроблено прогноз чисельності випускників 9-х класів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) (без учнів спеціальних закладів і учнів спеціальних класів) на 2025–2029 рр. Результати прогнозу сприятимуть формуванню мережі академічних ліцеїв в Україні та орієнтації випускників у виборі між двома напрямами навчання – академічним і професійним. Прогностичні дослідження тісно пов’язані з функціонуванням закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, в яких випускники 9-х класів ЗЗСО продовжуватимуть навчання. Прогнозування чисельності учнів старших класів і випуску учнів 9-х класів ЗЗСО виконано на основі офіційних статистичних даних про чисельність учнів у ЗЗСО за 2014/2015–2024/2025 н. рр. із використанням методів екстраполяції та побудови сценаріїв. Надано пропозиції щодо формування мережі академічних ліцеїв. Актуальність теми зумовлена також викликами, що постали перед Україною в умовах воєнного стану, як-от: зменшення чисельності учнів у ЗЗСО, демографічна криза та значні коливання чисельності учнів у різних регіонах через масштабні внутрішні й зовнішні міграційні потоки населення.
Ключові слова: загальна середня освіта, старша школа, учні, випускники, прогнозування, профілі навчання, ліцеї, реформа профільної середньої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-36-53

Посилання:
1. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
2. Положення про ліцей : постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2021 № 1062. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1062-2021-%D0%BF#Text.
3. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року «Освіта переможців» / М-во освіти і науки України. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Docs%20Kampania%20Priyom%2024/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf.
4. Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text.
5. Про затвердження концептуальних засад реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї) : наказ Міністерства освіти і науки України від 10.10.2024 № 1451. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/670/7d8/e85/6707d8e859464499201950.pdf.
6. Кремень В. Г., Ляшенко О. І., Локшина О. І. Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура : наук.-аналіт. доп. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки НАПН України. Київ : Пед. думка, 2020. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-555-4-2020-49.
7. Тенденції розвитку шкільної освіти в країнах ЄС, США та Китаї : монографія / О. І. Локшина та ін. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 257 с. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-8124-17-5-2021-350.
8. Профільна середня освіта: концептуальні засади для Нової української школи / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Т. 5. № 2. С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201.
9. Барановська О. В. Профільна освіта: навчання для майбутнього. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі : зб. матеріалів VІІІ Міжнар. наук. конф. (м. Київ, 30 трав. 2024 р.) / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ-Дрогобич : ТзОВ «Трек-ЛТД», 2024. С. 97–101. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742458/.
10. Stronati C. The design of upper secondary education across OECD countries: Managing choice, coherence and specialisation. OECD Education Working Papers. 2023. No. 288. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/158101f0-en.
11. Perico E Santos A. Managing student transitions into upper secondary pathways. OECD Education Working Papers. 2023. No. 289. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/663d6f7b-en.
12. 25 майбутніх ліцеїв і концептуальні засади реформи: відбувся національний форум щодо профільної середньої освіти / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/25-maybutnikh-litseiv-i-kontseptualni-zasadi-reformi-vidbuvsya-natsionalniy-forum-shchodo-profilnoi-serednoi-osviti.
13. Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Старша профільна школа: кроки до становлення. Методичні рекомендації. Київ, 2019. 52 с. URL: https://decentralization.ua/uploads/library/file/483/4.pdf.
14. Фасоля О., Сеїтосманов А., Мархлєвскі В. Старша профільна школа: кроки до становлення. Версія 2.0. Київ, 2024. 76 с. URL: https://eprints.zu.edu.ua/40902/1/ProfileEducation_2.pdf.
15. Гапон В. В., Чимбай Л. Л. Оцінювання точності розробленого прогнозу контингенту учнів у денних закладах загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 2 (18). С. 72–87. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-72-87.
16. Гапон В. В., Чимбай Л. Л. Застосування економіко-математичних методів для розроблення прогнозів у сфері загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2023. № 2 (23). С. 108–121. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-108-121.
17. Гапон В. В., Чимбай Л. Л., Шараєвська М. І. Удосконалення методологічних підходів до прогнозування освітніх показників у сфері загальної середньої освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/az_udoskonalennya-metodologichnih-pidhodiv-do-prognozuvannya-osvitnih-pokaznikiv.pdf.
18. Гапон В. В., Шараєвська М. І., Дерепа Т. С. Профільне навчання як чинник надання якісної повної загальної середньої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 3 (19). С. 57–74. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-3-57-74.
19. Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088 : постанова Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 № 245. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/245-2024-%D0%BF#Text.
20. Про розподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) в частині створення сучасного освітнього простору у 2025 році : постанова Кабінету Міністрів України від 11.06.2025 № 554-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/554-2025-р#Text.
21. Про розподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) в частині створення сучасного освітнього простору у 2025 році : постанова Кабінету Міністрів України від 18.06.2025 № 582-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/582-2025-р#Text.
22. Литвинчук А., Барабаш О., Шараєвська М., Дерепа Т. Реформа старшої школи в Україні. Synergy of Science, Technology, and Innovation : Proceedings of the International Scientific Conference, м. Амстердам, 6 трав. 2025 р. Амстердам, 2025. С. 84–87. URL: https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2025/05/re-06.05.25.pdf.