ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
3’2025

Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X
Дронь Т. О.
https://orcid.org/0000-0003-1374-5610

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: УКРАЇНСЬКИЙ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИМІРИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено вивченню основних принципів реформування й організації освітньої галузі в країнах Європейського Союзу та Україні, виявленню відмінностей і спільних рис у ключових освітніх показниках (індикаторах). Проаналізовано принципи й тенденції розвитку освітніх систем. Доведено, що Україна як член європейської спільноти, реформуючи систему загальної середньої освіти, дотримується спільних з європейськими системами принципів і цінностей, фокусуючись на інноваційності, компетентнісному підході та стандартизації освітньої системи. Автори зосереджують увагу на порівняльному аналізі напряму стандартизації освіти, а саме вітчизняних показників (індикаторів) якості освіти та показників країн ЄС. Розуміння важливості стандартизації освіти в Україні підкреслюється створенням за підтримки міжнародних партнерів дашборду з освітніми показниками якості освіти загалом і загальної середньої освіти зокрема. За результатами дослідження, групи освітніх індикаторів збігаються за більшістю напрямів, оскільки охоплюють основні складові освітнього процесу: ресурси, структуру, організацію, доступ, результат. До відмінних напрямів було віднесено: фінансування (виділено в окрему групу в Україні, на відміну від ЄС, де про фінансування опосередковано свідчать певні показники, наприклад рівень забезпеченості учнів комп’ютерною технікою та обсяг фінансування заходів із підвищення кваліфікації педагогічних працівників); успіх і перехід (в Україні розглядається перехід між рівнями загальної середньої освіти, у країнах ЄС – перехід із загальної середньої освіти на вищі рівні й влаштування на роботу); моніторинг освіти (у країнах ЄС акцент робиться на співпраці всіх учасників освітнього процесу, наприклад участі батьків в організації освітньої діяльності учнів).
Ключові слова: освітня реформа, система освіти, Європейський Союз, Україна, освітні показники, стандартизація, політика, що базується на доказах.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-71-81

Посилання:
1. Schriewer J., Orivel F., Swing E. European Educational Systems: The Framework of Tradition, Systemic Expansion and Challenges for Restructing. Problems and Prospects of European Education / E. S. Swing, J. Schriewer, F. Orivel (Eds.). Westport : Greenwood Publishing Group, Inc., 2000.  P. 1–20. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780313005633_A47348282/preview-9780313005633_A47348282.pdf.
2. Константінов С. Гармонізація освіти України з європейським освітнім простором. Нове українське право. 2023. № 4. С. 113–119. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2023.4.15.
3. Євдокімова М. О. Адаптація української освітньої системи до європейського освітнього простору. Модернізація вищої освіти та забезпечення якості освітньої діяльності в умовах європейської інтеграції : матеріали Міжнар. наук.-метод. конф., м. Харків, 18 жовт. 2024 р. Харків : ДБТУ, 2024. С. 58–59. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/58722.
4. Гамерська І. Упровадження нових технологій як один з напрямів гармонізації освітніх систем. Наука і освіта. 2014. № 3. С. 45–50. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/5959/1/Khamerska.pdf.
5. Локшина О. І. Тенденції розвитку змісту шкільної освіти в країнах Європейського Союзу : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 2011. 45 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7121/3/11LOIKES-1-%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82_%D0%90%D0%B2%D1%82.pdf.
6. Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. 2016. № 11. С. 97–108. URL: https://tinyurl.com/ftr8m6jn.
7. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union. 2006. URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF.
8. Локшина О. І.  Реформи з подовження тривалості шкільної освіти в країнах ЄС: з досвіду імплементації. Український педагогічний журнал.  2017.  № 3.  С. 43–53. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/546.
9. Зовнішньо переміщені особи: учні та педагогічний персонал ЗЗСО / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/6c10cd85-b49c-4586-b6a0-d91e28656ff0/page/p_8myjffl9jd.
10. Khder Y. Designing effective monitoring and evaluation of education systems for 2030: A global synthesiss of policies and practices UNESCO Education Sector Division for Policies and Lifelong Learning Systems (ED/PLS) Section of Education Policy (ED/PLS/EDP. URL: https://www.academia.edu/34653270/Designing_effective_monitoring_and_evaluation_of_education_systems_for_2030_A_global_synthesiss_of_policies_and_practices_UNESCO_Education_Sector_Division_for_Policies_and_Lifelong_Learning_Systems_ED_PLS_Section_of_Education_Policy_ED_PLS_EDP.
11. Реформа НУШ як складова євроінтеграції України: освітні індикатори оцінки успішності реформи : аналіт. записка / Г. М. Терещенко та ін. ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 98 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/az_indikatori_nush_%D1%94vrointegracziya.pdf.
12. Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.