Казанцев Ю. В.
https://orcid.org/0000-0002-0711-8277
ВИКЛАДАЦЬКА МОБІЛЬНІСТЬ У ПРОГРАМІ «ERASMUS+» У КОНТЕКСТІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ НІМЕЦЬКОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ (2018–2023)
Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. Статтю присвячено дослідженню академічної мобільності викладачів закладів вищої освіти Німеччини в межах програми «Erasmus+» упродовж 2018–2023 рр. Проаналізовано динаміку такої мобільності, географію проєктів, а також інституційні та політичні чинники участі в зазначеній програмі. У фокусі дослідження – тенденції вхідної та вихідної мобільності, основні напрями співпраці, а також зовнішні й внутрішні чинники, що впливають на участь університетів у міжнародних освітніх програмах. Методологія дослідження базується на обробці статистичних даних, просторовому картуванні потоків мобільності та контекстному аналізі стратегій інтернаціоналізації. У статті розглянуто різні формати академічної мобільності, як-от: короткострокові викладацькі візити, професійні стажування, участь у міжнародних тижнях викладання, а також співпрацю у створенні цифрових навчальних курсів. Встановлено, що Німеччина стабільно посідає провідні позиції за кількістю реалізованих проєктів за Erasmus+, зберігаючи майже паритетний баланс між вхідною й вихідною мобільністю. Особливу увагу приділено партнерству з такими країнами, як Польща, Іспанія, Франція, Італія, Австрія, Ірландія та Фінляндія. Проаналізовано роль географічної й мовної близькості, інституційної автономії, цифрової трансформації та фінансової підтримки як чинників сталого міжнародного партнерства. Окремо розглянуто вплив зовнішніх викликів, а саме пандемії COVID-19, Brexit і повномасштабної війни в Україні, на мобільність персоналу. Результати дослідження підтверджують ефективність мобільності як інструмента модернізації вищої освіти. Встановлено зв’язок між участю в програмі «Erasmus+» і підвищенням професійної компетентності викладацького складу. Аналіз показав, що вирішальними чинниками успіху мобільності є стабільне фінансування та організаційна підтримка. Обґрунтовано доцільність розширення участі українських закладів вищої освіти в міжрегіональних освітніх консорціумах і підкреслено, який потенціал у підтримці адміністративної спроможності учасників програми мають цифрові інструменти.
Ключові слова: академічна мобільність, Erasmus+, партнерські країни, цифрова трансформація, стратегія інтернаціоналізації.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-107-122
Ключові слова: академічна мобільність, Erasmus+, партнерські країни, цифрова трансформація, стратегія інтернаціоналізації.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-107-122
Посилання:
1. Gadár L., Kosztyán Z. T., Telcs A., Abonyi J. A multilayer and spatial description of the Erasmus mobility network. Scientific Data. 2020. Vol. 7, 41. DOI: https://doi.org/10.1038/s41597-020-0382-1.
2. Kafarski K., Kazak J. K. Erasmus Staff Mobility in the Building of a European Network: The Case of a Central European University. Sustainability. 2022. Vol. 14, Iss. 9, 4949. DOI: https://doi.org/10.3390/su14094949.
3. Sobral S. R. Erasmus Country Ranking: Towards Quality Student Mobility. International Journal of Learning and Teaching. 2022. Vol. 8, No. 1. P. 31–38. DOI: https://doi.org/10.18178/ijlt.8.1.31-38.
4. Lam Q. K. H., Ferencz I. Erasmus+ staff mobility comparative data analysis. An exploratory study of the participants’ motivation, perceived impact, recognition and satisfaction. Academic Cooperation Association. 2021. URL: https://aca-secretariat.be/post_other_pub/erasmus-staff-mobility-comparative-data-analysis/?yearPub=2021.
5. Erasmus+ higher education impact study – Final report / European Commission. Publications Office of the European Union, 2018. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/162060.
6. The Erasmus+ Annual Report 2018 / Erasmus+. 2019. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/erasmusplus-factsheet-de_en.pdf.
7. 2019 Country factsheets for Erasmus+ programme / Erasmus+. 2023. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/statistics-and-factsheets/factsheets/erasmus-programme-country-factsheets.
8. Data on Erasmus+ in Germany in 2023. Statistics on mobility, cooperation and other data / Erasmus+. 2024. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/factsheets/2023/germany.
9. The Erasmus+ Annual Report 2020 / European Commission. 2020. URL: https://ec.europa.eu/assets/eac/factsheets/factsheet-de-2020_en.html.
10. Erasmus+ in Germany in 2021. Statistics on mobility, cooperation and other data / Erasmus+. 2022. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/factsheets-statistics-evaluations/programme-and-country-factsheets/country-factsheets-2021/erasmus-in-germany-in-2021.
11. Becker A., Salajan F. D. Materializing global academic mobility through the eyes of program coordinators: Comparative insights from a Romanian-U.S. institutional Erasmus+ agreement Research in Comparative and International Education. 2024. Vol. 19, Iss. 4. P. 402–419. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999241291400.
12. Patnaik S. Why post-Brexit UK should rejoin the EU’s Erasmus+ exchange program. Brookings. 2022. URL: https://www.brookings.edu/articles/why-post-brexit-uk-should-rejoin-the-eus-erasmus-exchange-program/.
13. EHEA Ministerial Conference Tirana 2024 / European Higher Education Area. 2024. URL: https://ehea.info/page-ehea-ministerial-conference-2024.
14. Downloadable statistics for researchers / Erasmus+. 2024. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/factsheets-statistics-evaluations/statistics/for-researchers.
15. Zajadacz A., Krukowska R., Durydiwka M. Staff Teaching Mobility of Selected Polish Universities on the Example of Erasmus Plus Programme. Academic Tourism / J. P. Cerdeira Bento, F. Martínez-Roget, E. T. Pereira, X. A. Rodríguez (Eds.). Springer, 2021. P. 67–84. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-57288-4_5.
16. Sarai̇va M., Noguei̇ro T., Jorge F., Chaleta E. Erasmus and international credit mobility in a contribution to the sustainable development goals associated with quality education and reducing inequalities IJAEDU-International E-Journal of Advances in Education. 2022. Vol. 8, Iss. 23. P. 149–162. DOI: https://doi.org/10.18768/ijaedu.1141654.
17. Salcedo-López D., Cuevas-López M. Analysis and Assessment of New Permanent Teacher Training Activities under the Erasmus+ Program from the Perspective of the Participants of Spain in Times of COVID-19. Sustainability. 2021. Vol. 13, Iss. 20, 11222. DOI: https://doi.org/10.3390/su132011222.
18. Миронова Н., Писанко М. Взаємозв’язок освіти та культури в контексті сучасного суспільства. Участь у програмі міжнародної академічної мобільності Erasmus+ staff training week «research, scientific & teaching methodologies, doctoral studies: new challenges & sustainability». Іноземні мови. 2025. № 4. С. 3–8. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2024.4.319754.
19. De Olagüe-Smithson C. Erasmus+ VET in France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom. Analysing Erasmus+ Vocational Education and Training Funding in Europe. 2019. Vol. 30. P. 33–96. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16211-5_3.
20. Bacher G., Fried M., Pecenka F., Pichl E. Über Symmetrie und Asymmetrie in der Studierendenmobilität. Eine hochschulpolitische Quadratur des Kreises. Zeitschrift für Hochschulrecht, Hochschulmanagement und Hochschulpolitik. 2016. Vol. 15, Iss. 3. P. 71–75. DOI: https://doi.org/10.33196/zfhr201603007101.
21. Bryła P. The Impact of International Student Mobility on Subsequent Employment and Professional Career: A Large-scale Survey among Polish Former Erasmus Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 176. P. 633–641. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.521.
22. Bartha Z., Gubik A. S., Rethi G. Management of innovations in Hungarian HEIs: enhancing the Erasmus mobility programme. Marketing and Management of Innovations. 2019. Iss. 1. P. 84–95. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-07.
23. Bulut Şahin B., Uyar P., Turhan B. The Impact of the Erasmus Program and the Institutional Administration of Internationalization in Türkiye. Higher Education Governance and Policy. 2022. Vol. 3, Iss. 2. P. 133–146. DOI: https://doi.org/10.55993/hegp.1212888.
24. Havran M., Krokhmalna Z. Academic Mobility for Ukrainian Students: New Visions and Perspectives. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 5 (5). С. 88–99. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-5(5)-88-99.
25. Чимбай Л. Л., Попкова Л. В., Ханюк Т. Роль інтернаціоналізації системи вищої освіти України на шляху до Європейського Союзу. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 31–48. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-31-48.
26. Erasmus+ – програма Європейського Союзу. National Erasmus+ Office – Ukraine. URL: https://erasmusplus.org.ua.
2. Kafarski K., Kazak J. K. Erasmus Staff Mobility in the Building of a European Network: The Case of a Central European University. Sustainability. 2022. Vol. 14, Iss. 9, 4949. DOI: https://doi.org/10.3390/su14094949.
3. Sobral S. R. Erasmus Country Ranking: Towards Quality Student Mobility. International Journal of Learning and Teaching. 2022. Vol. 8, No. 1. P. 31–38. DOI: https://doi.org/10.18178/ijlt.8.1.31-38.
4. Lam Q. K. H., Ferencz I. Erasmus+ staff mobility comparative data analysis. An exploratory study of the participants’ motivation, perceived impact, recognition and satisfaction. Academic Cooperation Association. 2021. URL: https://aca-secretariat.be/post_other_pub/erasmus-staff-mobility-comparative-data-analysis/?yearPub=2021.
5. Erasmus+ higher education impact study – Final report / European Commission. Publications Office of the European Union, 2018. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/162060.
6. The Erasmus+ Annual Report 2018 / Erasmus+. 2019. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/erasmusplus-factsheet-de_en.pdf.
7. 2019 Country factsheets for Erasmus+ programme / Erasmus+. 2023. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/statistics-and-factsheets/factsheets/erasmus-programme-country-factsheets.
8. Data on Erasmus+ in Germany in 2023. Statistics on mobility, cooperation and other data / Erasmus+. 2024. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/factsheets/2023/germany.
9. The Erasmus+ Annual Report 2020 / European Commission. 2020. URL: https://ec.europa.eu/assets/eac/factsheets/factsheet-de-2020_en.html.
10. Erasmus+ in Germany in 2021. Statistics on mobility, cooperation and other data / Erasmus+. 2022. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/factsheets-statistics-evaluations/programme-and-country-factsheets/country-factsheets-2021/erasmus-in-germany-in-2021.
11. Becker A., Salajan F. D. Materializing global academic mobility through the eyes of program coordinators: Comparative insights from a Romanian-U.S. institutional Erasmus+ agreement Research in Comparative and International Education. 2024. Vol. 19, Iss. 4. P. 402–419. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999241291400.
12. Patnaik S. Why post-Brexit UK should rejoin the EU’s Erasmus+ exchange program. Brookings. 2022. URL: https://www.brookings.edu/articles/why-post-brexit-uk-should-rejoin-the-eus-erasmus-exchange-program/.
13. EHEA Ministerial Conference Tirana 2024 / European Higher Education Area. 2024. URL: https://ehea.info/page-ehea-ministerial-conference-2024.
14. Downloadable statistics for researchers / Erasmus+. 2024. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/factsheets-statistics-evaluations/statistics/for-researchers.
15. Zajadacz A., Krukowska R., Durydiwka M. Staff Teaching Mobility of Selected Polish Universities on the Example of Erasmus Plus Programme. Academic Tourism / J. P. Cerdeira Bento, F. Martínez-Roget, E. T. Pereira, X. A. Rodríguez (Eds.). Springer, 2021. P. 67–84. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-57288-4_5.
16. Sarai̇va M., Noguei̇ro T., Jorge F., Chaleta E. Erasmus and international credit mobility in a contribution to the sustainable development goals associated with quality education and reducing inequalities IJAEDU-International E-Journal of Advances in Education. 2022. Vol. 8, Iss. 23. P. 149–162. DOI: https://doi.org/10.18768/ijaedu.1141654.
17. Salcedo-López D., Cuevas-López M. Analysis and Assessment of New Permanent Teacher Training Activities under the Erasmus+ Program from the Perspective of the Participants of Spain in Times of COVID-19. Sustainability. 2021. Vol. 13, Iss. 20, 11222. DOI: https://doi.org/10.3390/su132011222.
18. Миронова Н., Писанко М. Взаємозв’язок освіти та культури в контексті сучасного суспільства. Участь у програмі міжнародної академічної мобільності Erasmus+ staff training week «research, scientific & teaching methodologies, doctoral studies: new challenges & sustainability». Іноземні мови. 2025. № 4. С. 3–8. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2024.4.319754.
19. De Olagüe-Smithson C. Erasmus+ VET in France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom. Analysing Erasmus+ Vocational Education and Training Funding in Europe. 2019. Vol. 30. P. 33–96. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16211-5_3.
20. Bacher G., Fried M., Pecenka F., Pichl E. Über Symmetrie und Asymmetrie in der Studierendenmobilität. Eine hochschulpolitische Quadratur des Kreises. Zeitschrift für Hochschulrecht, Hochschulmanagement und Hochschulpolitik. 2016. Vol. 15, Iss. 3. P. 71–75. DOI: https://doi.org/10.33196/zfhr201603007101.
21. Bryła P. The Impact of International Student Mobility on Subsequent Employment and Professional Career: A Large-scale Survey among Polish Former Erasmus Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 176. P. 633–641. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.521.
22. Bartha Z., Gubik A. S., Rethi G. Management of innovations in Hungarian HEIs: enhancing the Erasmus mobility programme. Marketing and Management of Innovations. 2019. Iss. 1. P. 84–95. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-07.
23. Bulut Şahin B., Uyar P., Turhan B. The Impact of the Erasmus Program and the Institutional Administration of Internationalization in Türkiye. Higher Education Governance and Policy. 2022. Vol. 3, Iss. 2. P. 133–146. DOI: https://doi.org/10.55993/hegp.1212888.
24. Havran M., Krokhmalna Z. Academic Mobility for Ukrainian Students: New Visions and Perspectives. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 5 (5). С. 88–99. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-5(5)-88-99.
25. Чимбай Л. Л., Попкова Л. В., Ханюк Т. Роль інтернаціоналізації системи вищої освіти України на шляху до Європейського Союзу. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 31–48. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-31-48.
26. Erasmus+ – програма Європейського Союзу. National Erasmus+ Office – Ukraine. URL: https://erasmusplus.org.ua.
