РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
1’2023

Бондар-Підгурська О. В.
https://orcid.org/0000-0001-7792-4023
Глєбова А. О.
https://orcid.org/0000-0002-7030-948X

СТАН, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ У ВОЄННИЙ І ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОДИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою дослідження є вивчення стану, проблем і перспектив розвитку цифрової освіти України у воєнний та післявоєнний періоди, а також розроблення рекомендацій щодо активізації цього процесу. Застосовано методи аналізу й синтезу, узагальнення, візуалізації та ін. Цифрову освіту України розглянуто як чинник розвитку економіки в окреслені періоди. На основі аналізу наукових праць фахівців із зазначеної проблематики надано авторське тлумачення терміна «цифрова освіта» як надання знань і навичок громадянам щодо вільного та безпечного користування цифровими технологіями. На підставі аналізу цифрових навичок українців у 2019–2021 рр. цифрову освіту позиціоновано як таку, що дає змогу задовольняти життєво важливі потреби суспільства в інформації й забезпечує конкурентоспроможність економічної системи країни. Наголошено на необхідності формування та підвищення рівня цифрових компетентностей у громадян і включення їх в освітньо-професійні програми в закладах освіти. У результаті запропоновано комплексний підхід щодо створення системи цифрової освіти для молоді, дорослих та людей похилого віку на основі формування навичок використання цифрових технологій і сервісів, що сприятиме задоволенню життєво важливих інтересів людини, суспільства, держави в інформації та підвищенню якості й комфортності життя населення загалом.
Ключові слова: цифрова освіта, цифрові компетентності, цифрові технології, інформаційно-комунікаційні технології, кіберзагрози, життєво важливі інтереси.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-22-37

Посилання:
1. Цифрова грамотність населення України: звіт за результатами загальнонаціонального опитування. 2021. Міністерство цифрової трансформації. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf (дата звернення: 15.01.2023).
2. Формування концептуальних засад цифрової трансформації освіти та науки України / О. Ф. Новікова та ін. Вісник економічної науки України. 2021. № 1(40). С. 190–198. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).190-198 (дата звернення: 15.01.2023).
3. Bondar-Pіdhurska O., Glebova A. Information security as a digital technology’s development factor of innovative socially oriented economy. Advances in Economics, Business and Management Research : Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference on Digital Economy (ISCDE 2020). 2020. DOI: https://doi.org/10.2991/aebmr.k.201205.051.
4. Бондар-Підгурська О. В., Глєбова А. О. Професійна освіта як інструмент і шлях до задоволення життєво важливих інтересів жителів об’єднаних територіальних громад. Трансформація моделей управління освітою в територіальних громадах у процесі децентралізації: стан, проблеми, перспективи : кол. моногр. Kиїв : ТОВ НВП «Росток А. В. Т.», 2022. С. 336–359. URL: https://www.airo.com.ua/wp-content/uploads/2022/12/monografiya-imzo-monu-2022-verstk.pdf (дата звернення: 15.01.2023).
5. Краус К. М. Імперативи формування цифрової освіти в Україні. Управління соціально-економічними трансформаціями у сучасному місті : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 27 лют. 2018 р. Київ : КУБГ, 2018. С. 49–51. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/6059 (дата звернення: 15.01.2023).
6. Ляхоцька Л. Л., Ляхоцький В. П. Цифрова освіта і наука – запорука національної безпеки України. Національна безпека України у викликах новітньої історії : кол. моногр. Київ : ДП «Експрес-об’ява», 2019. Ч. ІІ. С. 277–289. URL: https://cutt.ly/S4zTAAG (дата звернення: 15.01.2023).
7. Малицька і. Цифрова освіта країн Європейського Союзу під час пандемії COVID-19. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації : матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 27–28 трав. 2021 р. Тернопіль : Крок, 2021. С. 65–67. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/Comparative_2021_w.pdf (дата звернення: 15.01.2023).
8. Digital education. European Commission. 2022. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education (дата звернення: 15.01.2023).
9. Symposium on Advances in Educational Technology. AET. 2020. November 12-13. URL: https://aet.easyscience.education/2020/ (дата звернення: 15.01.2023).
10. Цьогоріч російські хакери атакували українську інфраструктуру понад 1300 разів. LB.UA. 2022. URL: https://lb.ua/society/2022/07/13/522985_tsogorich_rosiyski_hakeri_atakuvali.html (дата звернення: 15.01.2023).
11. Global cybersecurity 2021 forecast. Сanalys. 2021. URL: https://canalys.com/newsroom/canalys-cybersecurity-2021-forecast (дата звернення: 15.01.2023).
12. Сардаризаде Ш. Як фейки про війну в Україні збирають мільйони переглядів у TikTok. BBC. 2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-61220423 (дата звернення: 15.01.2023).
13. Прищепа Я. Розвінчування російських фейків 4 квітня. Суспільне Новини. 2022. URL: https://suspilne.media/225215-rozvincuvanna-rosijskih-fejkiv-4-kvitna/ (дата звернення: 15.01.2023).
14. Розвінчування російських фейків 23 червня. Суспільне Новини. 2022. URL: https://suspilne.media/253509-rozvincuvanna-rosijskih-fejkiv-23-cervna/ (дата звернення: 15.01.2023).
15. Терещенко О. Війна Росії проти України: спростовуємо 30 фейків окупантів. 24 канал. 2022. URL: https://24tv.ua/viyna-rosiyi-proti-ukrayini-sprostovuyemo-feyki-okupantiv-onovlyuyetsya_n1889316 (дата звернення: 15.01.2023).
16. Новини. Міністерство цифрової трансформації України. 2022. URL: https://thedigital.gov.ua/news (дата звернення: 15.01.2023).
17. Фейки. Укрінформ. 2022. URL: https://www.ukrinform.ua/tag-fejk (дата звернення: 15.01.2023).
18. Білал А. Гібридна війна – нові загрози, складність і «довіра» як антидот. NATO Review. 2021. URL: https://www.nato.int/docu/review/uk/articles/2021/11/30/gbridna-vjna-nov-zagrozi-skladnst-dovra-yak-antidot/index.html (дата звернення: 15.01.2023).
19. Цифрова грамотність населення України: звіт за результатами загальнонаціонального опитування. Міністерство цифрової трансформації України. 2019. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/585-cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2019_compressed.pdf (дата звернення: 15.01.2023).
20. Цифрові паспорти, СOVID-сертифікати, єПідтримка: 100 перемог Дії та Мінцифри. Дія. 2021. URL: https://diia.gov.ua/news/cifrovi-pasporti-sovid-sertifikati-yepidtrimka-100-peremog-diyi-ta-mincifri (дата звернення: 15.01.2023).
21. Підтримка бізнесу в умовах війни. Дія. Бізнес. 2022. URL: https://business.diia.gov.ua/wartime (дата звернення: 15.01.2023).
22. Khalifa H., Al-Absy M., Badran Sh., Almaamari T. A. Q., Nagi M. COVID-19 Pandemic and Diffusion of Fake News through Social Media in the Arab World. ARAb Media&Societe. 2021. URL: https://www.arabmediasociety.com/covid-19-pandemic-and-diffusion-of-fake-news-through-social-media-in-the-arab-world/ (дата звернення: 15.01.2023).
23. Гетьманчук М. П. «Гібридна війна» Росії проти України: інформаційний аспект. Військово-науковий вісник. 2017. № 27. С. 296–307. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnv_2017_27_23 (дата звернення: 15.01.2023).
24. Шутяк Л. Соціальні мережі як середовище фейків: що треба знати про Facebook. Explainer. 2021. URL: https://explainer.ua/sotsialni-merezhi-yak-seredovishhe-fejkiv-shho-treba-znati-pro-facebook/ (дата звернення: 15.01.2023).