Попова В. В.
https://orcid.org/0000-0001-8931-8880
Попов В. Ю.
https://orcid.org/0000-0002-8804-7481
ОСВІТА ЯК СУБ’ЄКТ РИНКУ ПРАЦІ УКРАЇНИ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ
Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. Спонукальним мотивом дослідження є пошук шляхів використання унікальної функціональної властивості освіти – надання тих знань і вмінь, без яких не можливе функціонування всіх галузей національної економіки. Метою цього дослідження є виявлення ознак, передумов та перспективних напрямів розвитку освітньої галузі як одного з визначальних суб’єктів ринку праці України. У методологічному підході «від протилежного» застосовано методи багаторівневого порівняльного аналізу. Для виявлення характерних ознак освітньої галузі проаналізовано річні структурно-динамічні зміни ринку праці України в мирний і воєнний періоди. В умовах воєнного стану попит та пропозиція на вітчизняному ринку праці скоротилися майже вдвічі, посилився ринковий дисбаланс. Разом із тим виявлені за результатами дослідження властивості освітньої галузі України дали підстави запропонувати напрями й форму активізації освіти як каталізатора відновлення та розвитку національної економіки. Розглядаються дві основні ідеї як настанови посилення вітчизняного ринку праці. Настановою сьогодення є забезпечення безробітних знаннями й уміннями, потрібними для заповнення наявних вакансій; настановою на перспективу – використання потенціалу освіти для створення нових робочих місць. Формою реалізації цих настанов є диверсифікація освіти у формі навчально-кваліфікаційних комплексів (у першу чергу у сфері професійної освіти) на засадах державно-приватного партнерства. За такого підходу освіта як суб’єкт ринку праці України стає каталізатором запровадження державно-приватного партнерства в інших секторах економіки.
Ключові слова: безробіття, воєнний стан, зайнятість, освіта, ринок праці, суб’єкт ринку праці, настанова.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-5-20
Ключові слова: безробіття, воєнний стан, зайнятість, освіта, ринок праці, суб’єкт ринку праці, настанова.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-5-20
Посилання:
1. Education at a Glance 2022: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2022. DOI: https://doi.org/10.1787/3197152b-en.
2. Попова В. В. Інформаційно-статистичне забезпечення вимірювання та оцінювання економічного розвитку національної макросистеми. Прикладна статистика: проблеми теорії та практики. 2015. Вип. 17. С. 131-138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspttp_2015_17_19.
3. Інфляційний звіт (Жовтень 2022 року) / Національний банк України. 2022. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2022-Q4.pdf?v=4.
4. Ковтунець В., Лондар С., Мельник С. Кастель-Бранко Е. Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України. 2021. № 4(15). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-5-20.
5. Karasiotou P. Education and the labor market. Dans Reflets et perspectives de la vie économique. 2012/3. T. LI. P. 51-72. DOI: https://doi.org/10.3917/rpve.513.0051.
6. Ivan Zilic. General versus vocational education: Lessons from a quasi-experiment in Croatia. Economics of Education Review. 2018. Vol. 62., P. 1-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2017.10.009.
7. Попов В. Ю. Дослідження ринку праці в Україні у 1990–2009 рр. Статистика України. 2011. № 4(55). С. 39-45. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/issue/view/13/2011-4.
8. Про зайнятість населення : Закон України від 05.07.2012 № 5067-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text.
9. Про затвердження Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу : постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/792-2018-%D0%BF#Text.
10. Bazyl L., Radkevych O., Radkevych V., Orlov V. Interdisciplinary approach to the economic-legal socialization of specialists in modern labor market. Utopia y Praxis Latinoamericana. 2020. № 25(6). P. 208–218. DOI: https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/33523.
11. Vandeweyer M., Verhagen A. The changing labour market for graduates from medium-level vocational education and training. OECD Social, Employment and Migration Working Papers. 2020. № 244. DOI: https://doi.org/10.1787/503bcecb-en.
12. Oswald-Egg M., Renold U. No experience, no employment: The effect of vocational education and training work experience on labour market outcomes after higher education. Economics of Education Review. 2021. V. 80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2020.102065.
13. Hanushek E., Schwerdt G., Woessmann L., Zhang L. General Education, Vocational Education, and Labor-Market Outcomes over the Lifecycle. Journal of Human Resources. 2017. Vol. 52. Iss. 1. P. 48-87. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.52.1.0415-7074R.
14. Silliman M., Virtanen H. Labor Market Returns to Vocational Secondary Education. American Economic Journal: Applied Economics. 2022. Vol. 14. № 1. P. 197-224. DOI: https://doi.org/10.1257/app.20190782.
15. Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the future of jobs / International Labour Organization. 2020. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_737648.pdf.
16. Аналітична та статистична інформація / Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67.
17. Лондар, С. Л., Мельник, С. В., Терещенко, Г. М. Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-5-22.
18. Методологія формування та аналізу даних щодо зареєстрованого ринку праці та надання послуг Державною службою зайнятості / Державна служба зайнятості України. 2023. URL: https://www.dcz.gov.ua/sites/default/files/infofiles/metodologiya_0.pdf.
19. Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на 2022-2027 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.12.2021 № 1619-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80#Text.
20. Попова В. Економічні передумови запровадження державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти в Україні. Professional Pedagogics. 2022. № 1(24). С. 101–110. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.101-110.
21. Радкевич В. Тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу. Professional Pedagogics. 2022. № 2(25). С. 4-13. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.25.4-13.
2. Попова В. В. Інформаційно-статистичне забезпечення вимірювання та оцінювання економічного розвитку національної макросистеми. Прикладна статистика: проблеми теорії та практики. 2015. Вип. 17. С. 131-138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspttp_2015_17_19.
3. Інфляційний звіт (Жовтень 2022 року) / Національний банк України. 2022. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2022-Q4.pdf?v=4.
4. Ковтунець В., Лондар С., Мельник С. Кастель-Бранко Е. Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України. 2021. № 4(15). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-5-20.
5. Karasiotou P. Education and the labor market. Dans Reflets et perspectives de la vie économique. 2012/3. T. LI. P. 51-72. DOI: https://doi.org/10.3917/rpve.513.0051.
6. Ivan Zilic. General versus vocational education: Lessons from a quasi-experiment in Croatia. Economics of Education Review. 2018. Vol. 62., P. 1-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2017.10.009.
7. Попов В. Ю. Дослідження ринку праці в Україні у 1990–2009 рр. Статистика України. 2011. № 4(55). С. 39-45. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/issue/view/13/2011-4.
8. Про зайнятість населення : Закон України від 05.07.2012 № 5067-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text.
9. Про затвердження Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу : постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/792-2018-%D0%BF#Text.
10. Bazyl L., Radkevych O., Radkevych V., Orlov V. Interdisciplinary approach to the economic-legal socialization of specialists in modern labor market. Utopia y Praxis Latinoamericana. 2020. № 25(6). P. 208–218. DOI: https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/33523.
11. Vandeweyer M., Verhagen A. The changing labour market for graduates from medium-level vocational education and training. OECD Social, Employment and Migration Working Papers. 2020. № 244. DOI: https://doi.org/10.1787/503bcecb-en.
12. Oswald-Egg M., Renold U. No experience, no employment: The effect of vocational education and training work experience on labour market outcomes after higher education. Economics of Education Review. 2021. V. 80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2020.102065.
13. Hanushek E., Schwerdt G., Woessmann L., Zhang L. General Education, Vocational Education, and Labor-Market Outcomes over the Lifecycle. Journal of Human Resources. 2017. Vol. 52. Iss. 1. P. 48-87. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.52.1.0415-7074R.
14. Silliman M., Virtanen H. Labor Market Returns to Vocational Secondary Education. American Economic Journal: Applied Economics. 2022. Vol. 14. № 1. P. 197-224. DOI: https://doi.org/10.1257/app.20190782.
15. Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the future of jobs / International Labour Organization. 2020. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_737648.pdf.
16. Аналітична та статистична інформація / Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67.
17. Лондар, С. Л., Мельник, С. В., Терещенко, Г. М. Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-5-22.
18. Методологія формування та аналізу даних щодо зареєстрованого ринку праці та надання послуг Державною службою зайнятості / Державна служба зайнятості України. 2023. URL: https://www.dcz.gov.ua/sites/default/files/infofiles/metodologiya_0.pdf.
19. Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на 2022-2027 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.12.2021 № 1619-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80#Text.
20. Попова В. Економічні передумови запровадження державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти в Україні. Professional Pedagogics. 2022. № 1(24). С. 101–110. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.101-110.
21. Радкевич В. Тенденції розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу. Professional Pedagogics. 2022. № 2(25). С. 4-13. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.25.4-13.