Власюк О. А.
https://orcid.org/0000-0002-1683-5622
Дараган Т. П.
https://orcid.org/0000-0002-6714-9374
ФОРМУВАННЯ КОНТИНГЕНТУ СТУДЕНТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ОСНОВНІ АСПЕКТИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто особливості прийому на навчання для здобуття вищої освіти в різних країнах. Зазначено, що вітчизняна система відбору абітурієнтів істотно відрізняється від європейської, а саме вимогами щодо вступу на навчання до закладів вищої освіти (ЗВО), формуванням критеріїв відбору та часткою впливу державного регулювання на цей процес. Авторами проаналізовано процес створення контингенту студентів у вітчизняних ЗВО. Визначено його основні етапи: розроблення проєктних показників плану прийому й випуску здобувачів вищої освіти за державним замовленням, оприлюднення планових показників останнього. Підкреслено, що в Україні державне замовлення у ЗВО диференціюється конкурсними пропозиціями – «фіксованою», тобто з визначеною кількістю бюджетних місць, і «відкритою», якою можуть скористатись усі абітурієнти. Наголошено, що конкурсна пропозиція формує засади конкуренції ЗВО не тільки за бюджетні місця, а й за найкращого та вмотивованого абітурієнта. Наведено результати онлайн-опитування, проведеного авторами у 2020–2021 рр. у межах виконання НДР «Впровадження університетської автономії в контексті децентралізації управління ЗВО, демократизації освітнього процесу, підвищення відповідальності за якість освіти» щодо методів формування контингенту здобувачів вищої освіти у ЗВО. Як показали результати досліджень, більшість науково-педагогічних працівників підтримують формування контингенту здобувачів вищої освіти за таким принципом: Міністерство освіти і науки України формує бюджетні місця, а заклади вищої освіти – контрактні. Зазначено, що у вітчизняних ЗВО державні місця прямують за найкращими абітурієнтами.
Ключові слова: абітурієнти, здобувачі вищої освіти, конкурсна пропозиція, бюджетні місця, державне замовлення
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-105-115
Ключові слова: абітурієнти, здобувачі вищої освіти, конкурсна пропозиція, бюджетні місця, державне замовлення
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-105-115
Посилання:
1. Brennan J., Teichler U. The future of higher education and of higher education research. Higher Education. 2008. No. 56. P. 259–264. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-008-9124-6.
2. Marginson S. Higher Education in the Global Knowledge Economy. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 2. Iss. 5. P. 6962–6980. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.05.049.
3. Scott J. C. The Mission of the University: Medieval to Postmodern Transformations. The Journal of Higher Education. 2006. Vol. 77. Iss. 1. P. 1-39. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.2006.11778917.
4. Бріт О. В. Вимоги сучасного ринку праці до фахівців з вищою освітою. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 6. С. 39–42. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/6_2015/9.pdf.
5. Пономарьова Г. Ф. Формування контингенту здобувачів освіти сучасного закладу вищої освіти: організаційно-методичний та психолого-педагогічний аспекти. Абітурієнтське середовище періоду глобалізації: шляхи формування та тенденції розвитку : матеріали ХІХ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків. Харків : вид-во НУА, 2021. С. 144–149. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1909.
6. Носова О. В., Маковоз О. С. Конкурентоспроможність підготовки фахівців вищими навчальними закладами відповідно до вимог ринку праці. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 9. С. 99–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2011_9_14.
7. Матюх С. А., Лопатовський В. Г. Аналіз формування контингенту студентів вищих навчальних закладів Хмельницької області. Вісник Хмельницького національного університету. Сер. : економічні науки. 2015. № 4. Т. 2. С. 174–182. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/VKNU-ES-2015-N4-Volume2_226.pdf.
8. Верба О. В., Зайцева Т. А., Марченко О. О. Автоматизована система обліку руху контингенту здобувачів вищої освіти Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. 2018. Т. 22. С. 38–48. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229721853.pdf.
9. Шевченко І. Ю. Тенденції розвитку ВНЗ в Україні. Проблеми і шляхи забезпечення якості вищої освіти щодо підготовки фахівців з економіки і підприємництва в умовах Євроінтеграції : зб. матеріалів Всеукр. наук.-методич. інтернет-конф., м. Харків, 6 листоп. 2015 р. Харків, 2015. С. 14–15. URL: https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/11/%D0%A5%D0%9D%D0%90%D0%94%D0%A3-%D0%9C%D0%B5%D1%82.%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84.6.11.15.pdf.
10. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/.
11. Кнодель Л. Сучасний стан системи освіти Франції. Osvita.ua : вебсайт. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1022/.
12. Кнодель Л. Сучасна освітня система у Великій Британії. Osvita.ua : вебсайт. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1024/.
13. Димань Т. М., Боньковський О. А., Вовкогон А. Г. Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навч.-методич. посіб. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с. URL: https://foreign.udau.edu.ua/assets/files/docs/quantus/traning/european-higher-education-area-and-the-bologna-process_17_09_2017.pdf.
14. Жерноклєєв І., Пушкарьова Т. Система освіти Фінляндії. Osvita.ua : вебсайт. 2006. URL: https://osvita.ua/school/method/1300/.
15. Про затвердження нормативів чисельності студентів (курсантів), аспірантів (ад’юнктів), докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності : постанова Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 № 1134. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1134-2002-%D0%BF#Text.
2. Marginson S. Higher Education in the Global Knowledge Economy. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 2. Iss. 5. P. 6962–6980. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.05.049.
3. Scott J. C. The Mission of the University: Medieval to Postmodern Transformations. The Journal of Higher Education. 2006. Vol. 77. Iss. 1. P. 1-39. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.2006.11778917.
4. Бріт О. В. Вимоги сучасного ринку праці до фахівців з вищою освітою. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 6. С. 39–42. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/6_2015/9.pdf.
5. Пономарьова Г. Ф. Формування контингенту здобувачів освіти сучасного закладу вищої освіти: організаційно-методичний та психолого-педагогічний аспекти. Абітурієнтське середовище періоду глобалізації: шляхи формування та тенденції розвитку : матеріали ХІХ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків. Харків : вид-во НУА, 2021. С. 144–149. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1909.
6. Носова О. В., Маковоз О. С. Конкурентоспроможність підготовки фахівців вищими навчальними закладами відповідно до вимог ринку праці. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 9. С. 99–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2011_9_14.
7. Матюх С. А., Лопатовський В. Г. Аналіз формування контингенту студентів вищих навчальних закладів Хмельницької області. Вісник Хмельницького національного університету. Сер. : економічні науки. 2015. № 4. Т. 2. С. 174–182. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/VKNU-ES-2015-N4-Volume2_226.pdf.
8. Верба О. В., Зайцева Т. А., Марченко О. О. Автоматизована система обліку руху контингенту здобувачів вищої освіти Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. 2018. Т. 22. С. 38–48. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229721853.pdf.
9. Шевченко І. Ю. Тенденції розвитку ВНЗ в Україні. Проблеми і шляхи забезпечення якості вищої освіти щодо підготовки фахівців з економіки і підприємництва в умовах Євроінтеграції : зб. матеріалів Всеукр. наук.-методич. інтернет-конф., м. Харків, 6 листоп. 2015 р. Харків, 2015. С. 14–15. URL: https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/11/%D0%A5%D0%9D%D0%90%D0%94%D0%A3-%D0%9C%D0%B5%D1%82.%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84.6.11.15.pdf.
10. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/.
11. Кнодель Л. Сучасний стан системи освіти Франції. Osvita.ua : вебсайт. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1022/.
12. Кнодель Л. Сучасна освітня система у Великій Британії. Osvita.ua : вебсайт. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/1024/.
13. Димань Т. М., Боньковський О. А., Вовкогон А. Г. Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навч.-методич. посіб. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с. URL: https://foreign.udau.edu.ua/assets/files/docs/quantus/traning/european-higher-education-area-and-the-bologna-process_17_09_2017.pdf.
14. Жерноклєєв І., Пушкарьова Т. Система освіти Фінляндії. Osvita.ua : вебсайт. 2006. URL: https://osvita.ua/school/method/1300/.
15. Про затвердження нормативів чисельності студентів (курсантів), аспірантів (ад’юнктів), докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності : постанова Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 № 1134. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1134-2002-%D0%BF#Text.