Семигіна Т. В.
https://orcid.org/0000-0001-5677-1785
Рашкевич Ю. М.
https://orcid.org/0000-0002-6244-2758
Солодка Н. М.
https://orcid.org/0009-0001-8244-9367
СЕКТОРАЛЬНІ РАМКИ КВАЛІФІКАЦІЙ У СВІТОВОМУ КОНТЕКСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Стаття має на меті визначити типологію рамок кваліфікацій, охарактеризувати пан’європейські секторальні рамки кваліфікацій та дослідити європейську публічну політику щодо секторальних (галузевих) рамок кваліфікацій. Рамки кваліфікацій є одним із ключових інструментів стандартизації та гармонізації професійних кваліфікацій на різних рівнях та для різних галузей економіки, дають змогу порівнювати кваліфікації, набуті в різних країнах. Рамки кваліфікацій охоплюють різні географічні рівні й предметні області. Секторальні рамки кваліфікацій покликані допомогти в узгодженні знань, навичок і компетентностей, необхідних для ефективної професійної діяльності, а також у створенні прозорої системи визнання кваліфікацій. Секторальні рамки можуть упроваджуватися на різних рівнях – від національного до транснаціонального, та стосуватись як широкої, так і вузької галузі. Процес розроблення рамки передбачає залучення різних зацікавлених сторін із боку освіти й ринку праці. Аналіз європейського, зокрема польського, досвіду, де розроблення секторальних рамок інституціоналізовано в межах публічної політики та практики, засвідчив, що роль стейкхолдерів галузі полягає у виробленні рішень і рекомендацій, сформульованих у рамці,
а також у впровадженні цієї рамки в практику. На нинішньому етапі в Україні відсутня виразна нормативна база політики щодо секторальних (галузевих) рамок кваліфікацій. Тому має бути де-юре визначено механізми державного управління розвитком секторальних (галузевих) рамок кваліфікацій, зокрема інституційну відповідальність різних суб’єктів управління системою кваліфікацій.
Ключові слова: кваліфікація, компетентності, рамка кваліфікацій, секторальна рамка кваліфікацій, пан’європейська рамка кваліфікацій.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-21-33
а також у впровадженні цієї рамки в практику. На нинішньому етапі в Україні відсутня виразна нормативна база політики щодо секторальних (галузевих) рамок кваліфікацій. Тому має бути де-юре визначено механізми державного управління розвитком секторальних (галузевих) рамок кваліфікацій, зокрема інституційну відповідальність різних суб’єктів управління системою кваліфікацій.
Ключові слова: кваліфікація, компетентності, рамка кваліфікацій, секторальна рамка кваліфікацій, пан’європейська рамка кваліфікацій.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-21-33
Посилання:
1. Dželalija M., Balković M. Theoretical base for multidimensional classification of learning outcomes in reforming qualifications frameworks. Interdisciplinary Description of Complex Systems. 2014. Vol. 12 (2). P. 151-160. URL: http://indecs.eu/2014/indecs2014-pp151-160.pdf.
2. Wagenaar R. Columbus’ Egg? Qualification Frameworks, Sectoral Profiles and Degree Programme Profile in Higher Education. Tuning Journal for Higher Education. 2013. Vol. 1.No. 1. P. 71-103. DOI: https://doi.org/10.18543/tjhe-1(1)-2013pp71-103.
3. Рашкевич Ю., Андрейчук С. Секторальні рамки кваліфікацій як інструмент узгодження дескрипторів європейських мета-рамок та побудови профілів освітніх програм. Міжнародний науковий вісник. 2015. № 1 (10). С. 41–64. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/26162.
4. Семигіна Т., Баланюк Ю., Семенець-Орлова І. Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Сер. : політичні науки та публічне управління. 2022. № 3. С. 96–105. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-13.
5. Council recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. Official Journal of the European Union. 2017. C 189/03. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01).
6. Global inventory of regional and national qualifications frameworks 2017. Vol. I: Thematic chapters / Cedefop, 2017. DOI: https://doi.org/10.2801/238.
7. Tuning Sectoral Framework for Social Sciences. Final Report 2008-2010. Tuning Educational Structures in Europe. 2010. URL: https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/SQF_Social-Sciences_EN.pdf.
8. Towards a European SQF for the Creative and Performing Disciplines and the Humanities. Tuning Educational Structures in Europe. 2012. URL: http://www.eq-arts.org/wp-content/uploads/2016/09/sectorial-qualifications-framework.pdf.
9. European Sectoral Qualifications Framework / European Union Agency for Asylum, 2023. URL: https://euaa.europa.eu/publications/european-sectoral-qualifications-framework.
10. Sectoral qualifications framework for the military officer profession / European External Action Service, 2021. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2871/3772.
11. Correia V., Sánchez A., Fernandez I. International qualification framework for the raw materials sector / Intermin, 2019. URL: https://interminproject.org/2020/01/08/international-qualification-framework-for-the-raw-materials-sector/.
12. Keevy J., Chakroun B., Deij A. Transnational Qualifications Frameworks. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2011. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/720E67F5F1CC3E1DC125791A0038E688_Transnational%20qualifications%20frameworks.pdf.
13. Integrated Qualification Register. URL: https://kwalifikacje.gov.pl/en/.
14. Cемигіна Т. Галузеві ради як інституційний механізм політики щодо професійних кваліфікацій. Path of Science. 2021. Т. 7. № 12. С. 4008–4014. DOI: http://dx.doi.org/10.22178/pos.77-14.
15. Knowledge Transfer, Knowledge Acquisition and Qualifications in the Context of Rural Development in Poland / J. Greser et al. European Countryside. 2021. Vol. 13. Iss. 1. P. 56-70. DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0004.
16. Trawinska-Konador K., Chlon-Dominczak A., Sienkiewicz L. Development of the Sectoral Qualification Framework as an example of a knowledge management approach. European Conference on Management, Leadership & Governance. 2015. Р. 496-503. URL: https://www.proquest.com/conference-papers-proceedings/development-sectoral-qualification-framework-as/docview/1738817218/se-2.
2. Wagenaar R. Columbus’ Egg? Qualification Frameworks, Sectoral Profiles and Degree Programme Profile in Higher Education. Tuning Journal for Higher Education. 2013. Vol. 1.No. 1. P. 71-103. DOI: https://doi.org/10.18543/tjhe-1(1)-2013pp71-103.
3. Рашкевич Ю., Андрейчук С. Секторальні рамки кваліфікацій як інструмент узгодження дескрипторів європейських мета-рамок та побудови профілів освітніх програм. Міжнародний науковий вісник. 2015. № 1 (10). С. 41–64. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/26162.
4. Семигіна Т., Баланюк Ю., Семенець-Орлова І. Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Сер. : політичні науки та публічне управління. 2022. № 3. С. 96–105. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-13.
5. Council recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. Official Journal of the European Union. 2017. C 189/03. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01).
6. Global inventory of regional and national qualifications frameworks 2017. Vol. I: Thematic chapters / Cedefop, 2017. DOI: https://doi.org/10.2801/238.
7. Tuning Sectoral Framework for Social Sciences. Final Report 2008-2010. Tuning Educational Structures in Europe. 2010. URL: https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/SQF_Social-Sciences_EN.pdf.
8. Towards a European SQF for the Creative and Performing Disciplines and the Humanities. Tuning Educational Structures in Europe. 2012. URL: http://www.eq-arts.org/wp-content/uploads/2016/09/sectorial-qualifications-framework.pdf.
9. European Sectoral Qualifications Framework / European Union Agency for Asylum, 2023. URL: https://euaa.europa.eu/publications/european-sectoral-qualifications-framework.
10. Sectoral qualifications framework for the military officer profession / European External Action Service, 2021. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2871/3772.
11. Correia V., Sánchez A., Fernandez I. International qualification framework for the raw materials sector / Intermin, 2019. URL: https://interminproject.org/2020/01/08/international-qualification-framework-for-the-raw-materials-sector/.
12. Keevy J., Chakroun B., Deij A. Transnational Qualifications Frameworks. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2011. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/720E67F5F1CC3E1DC125791A0038E688_Transnational%20qualifications%20frameworks.pdf.
13. Integrated Qualification Register. URL: https://kwalifikacje.gov.pl/en/.
14. Cемигіна Т. Галузеві ради як інституційний механізм політики щодо професійних кваліфікацій. Path of Science. 2021. Т. 7. № 12. С. 4008–4014. DOI: http://dx.doi.org/10.22178/pos.77-14.
15. Knowledge Transfer, Knowledge Acquisition and Qualifications in the Context of Rural Development in Poland / J. Greser et al. European Countryside. 2021. Vol. 13. Iss. 1. P. 56-70. DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0004.
16. Trawinska-Konador K., Chlon-Dominczak A., Sienkiewicz L. Development of the Sectoral Qualification Framework as an example of a knowledge management approach. European Conference on Management, Leadership & Governance. 2015. Р. 496-503. URL: https://www.proquest.com/conference-papers-proceedings/development-sectoral-qualification-framework-as/docview/1738817218/se-2.