ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОСВІТИ
3’2023

Тоцька О. Л.
https://orcid.org/0000-0003-4748-2134
Титаренко І. О.
https://orcid.org/0009-0004-4507-7164

ФІНАНСУВАННЯ ОСВІТИ УКРАЇНИ З БЮДЖЕТІВ РІЗНИХ РІВНІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено дослідженню особливостей фінансування освіти України з бюджетів різних рівнів в умовах війни. У роботі використано методи систематизації, порівняння, горизонтального та вертикального аналізу для вивчення абсолютних і відносних показників фінансування освіти з державного й місцевих бюджетів. Наведено вартісні показники зруйнованих і пошкоджених унаслідок війни активів сфери освіти та науки. Систематизовано й проведено порівняння показників видатків на освіту з бюджетів різних рівнів у 2020–2022 рр. Виявлено, що у 2022 р. видатки на освіту з Державного бюджету України були меншими, ніж у 2021 р., на 8,35 %, причому скорочення фінансування спостерігалося за всіма її видами, крім професійної (професійно-технічної) освіти, інших закладів і заходів у сфері освіти. Видатки на освіту з місцевих бюд­жетів у 2022 р. теж істотно знизилися – на 6,76 %, причому зменшення фінансування відбулося за всіма її видами, за винятком професійної (професійно-технічної) освіти. За результатами порівняльного аналізу видатків на освіту з різних бюджетів, у місцевих бюджетах вони були більшими, ніж у держбюджеті: у 2020 р. – у 3,77 раза, у 2021 р. – у 3,9 раза, у 2022 р. – у 3,97 раза. Рекомендовано закладам освіти всіх рівнів здійснювати диверсифікацію джерел фінансування, а органам державної й місцевої влади – активно залучати кошти міжнародних організацій і благодійних фондів.
Ключові слова: фінансування, освіта України, державний бюджет, місцеві бюджети, видатки.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-34-44

Посилання:
1. Гапон В. В., Барабаш О. А., Читаєва К. Г. Вплив євроінтеграційних процесів на перспективи реформування фінансової системи у сфері загальної середньої освіти України. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 98–117. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-98-117.
2. Лондар С. Л., Бахрушин В. Є., Лондар Л. П., Гапон В. В., Пронь Н. Б. Можливості вдосконалення бюджетного забезпечення розвитку шкільної освіти в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 5 (21). С. 5–24. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-5-24.
3. Починок Н. В., Бенько І. Д., Сисюк С. В. Фінансове забезпечення закладів фахової передвищої освіти: сутність, нормативні, організаційні та облікові аспекти. Бізнес Інформ. 2021. № 7. С. 84–90. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-84-90.
4. Тоцька О. Л. Управління розвитком вищої освіти України в Європейському освітньому просторі : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 532 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/20037.
5. Тоцька О. Л. Фінансові аспекти наукової діяльності закладів вищої освіти в регіонах України та стратегування комерціалізації її результатів. Journal of Management & Technology, Special Edition. 2022. Vol. 22. Р. 34–57. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/20697/2/article_81%20%28%d1%83%d0%ba%d1%80%29.pdf.
6. Totska O. Financing of scientific work in agricultural universities of Ukraine. Scientific Papers. Series : Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development. 2023. Vol. 23. Iss. 1. P. 829–836. URL: https://managementjournal.usamv.ro/pdf/vol.23_1/Art87.pdf.
7. Читаєва К. Г., Булгаріна Л. Г. Аналіз фінансових потоків у закладах вищої освіти, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України. Освітня аналітика України. 2021. Вип. 3 (14). С. 58–69. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-3-58-69.
8. Назукова Н. М. Інструментарій оцінки напрямів бюджетного фінансування освіти у посткризових умовах. Економіка і прогнозування. 2021. № 3. С. 118–130. DOI: https://doi.org/10.15407/eip2021.03.118.
9. Терещенко Г. М., Пронь Н. Б., Анісімова О. Ю. Міжнародна фінансова підтримка організації освітнього процесу в умовах запровадження воєнного стану в Україні. Український соціум. 2022. № 2 (81). С. 169–180. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2022.02.169.
10. Шевчук І. Б., Шевчук А. В. Освітня аналітика крізь призму війни: виклики та можливості для вищої школи України. Економіка та суспільство. 2022. № 39. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80.
11. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
12. Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету : постанова Кабінету Міністрів України від 01.04.2022 № 401. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/401-2022-%D0%BF#Text.
13. Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової агресії росії проти України за рік від початку повномасштабного вторгнення. Київська школа економіки : вебсайт. 2023. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2023/03/UKR_Feb23_FINAL_Damages-Report-1.pdf.
14. Державний веб-портал бюджету для громадян : офіц. вебсайт. URL: https://openbudget.gov.ua.
15. Про Державний бюджет України на 2023 рік : Закон України від 03.11.2022 № 2710-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2710-20#Text.
16. Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 28.04.2023 № 419. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2023-%D0%BF#Text.
17. Забезпечення освіти в умовах широкомасштабної війни: ЮНІСЕФ та ЄС діють разом. АрміяInform : вебсайт. 2023. URL: https://armyinform.com.ua/2023/04/28/zabezpechennya-osvity-v-umovah-shyrokomasshtabnoyi-vijny-yunisef-ta-yes-diyut-razom/.
18. Анісімова О. Ю. Світовий досвід фінансування галузі освіти в умовах воєнного стану. Освітня аналітика України. 2022. Вип. 3 (19). С. 104–118. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-3-104-118.