РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
3’2023

Лондар С. Л.
https://orcid.org/0000-0003-1838-288X
Гайдук І. С.
https://orcid.org/0000-0003-3144-1469

ЕЛЕКТРОННА ДЕБЮРОКРАТИЗАЦІЯ ШКІЛЬНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ЯК СИСТЕМНИЙ ФАКТОР УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті аналізується взаємозв’язок процесу електронної дебюрократизації шкільної документації в Україні та розбудови шкільної освіти, зокрема вивільнення часу вчителів для творчої праці, формування передумов для розвитку шкільного лідерства. Процеси електронної дебюрократизації шкільної документації було підтримано на рівні Міністерства освіти і науки України та реалізовано у вигляді загальнодоступної (безкоштовної для користувачів) прикладної програми e-Journal у середовищі, що підтримується національною освітньою управлінською інформаційною системою ПАК «АІКОМ». Зокрема, адміністрація школи має можливість оперативно готувати освітню звітність, діаграми успішності в розрізі класів і предметів, проводити аналіз результативності роботи педагогів, а також відслідковувати динаміку успішності учнів, класів, школи. Учителі мають простий доступ до актуального розкладу на комп’ютері, до навчальних матеріалів, поділу класів на групи без паперових журналів, можливість автоматично формувати складні звіти за підсумками семестру або навчального року, підтримувати ефективну комунікацію з учнями й батьками. Учні мають зручний доступ до навчальних матеріалів і домашніх завдань, можливість перегляду матеріалів уроків у зручний час та віддалену взаємодію з учителями. Для глибокого розуміння потреб учителів, адміністраторів, учнів, батьків, які працюють із платформою е-Journal, створено канали зворотного зв’язку, що дають змогу систематизувати звернення користувачів стосовно особливостей функціонування сервісу, збирати статистичні дані, на основі яких розробники зможуть аналізувати побажання користувачів щодо розвитку сервісу, виявляти проблемні місця, що потребують удосконалення, та оперативно їх виправляти. Надано пропозиції щодо вдосконалення процесу електронної шкільної дебюрократизації.
Ключові слова: дебюрократизація шкільної документації, шкільне лідерство, електронний документообіг, цифровізація, заклад загальної середньої освіти, Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-5-20

Посилання:
1. Семенець-Орлова І. А. Результативне лідерство в процесі управління освітніми змінами. Вісник Національної академії державного управління при Президентові Украї­ни. Сер. : державне управління. 2015. № 4. С. 107–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2015_4_18.
2. Клочко А. О. Лідерство як інноваційний стиль управління менеджера освітньої організації. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Сер. : психологія. 2020. Т. 31 (70). № 3. С. 81–87. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/3_2020/16.pdf.
3. Пантюк Т., Миськів І. Лідерство в освіті як суспільно-педагогічна детермінанта. Університети і лідерство. 2015. № 1. С. 41–44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/univlead_2015_1_10.
4. Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text.
5. Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи : метод. рекомендації. Київ, 2019. 47 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/07/13/2020-07-13-avtonomy.pdf.
6. Вдовичин Т. Я., Яцишин А. В. Застосування технологій відкритої освіти для інформатизації навчального процесу. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 16. С. 134–140. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_16_19.
7. Даниленко Л. Сучасні підходи до управління навчальними закладами в умовах інноваційного розвитку. Післядипломна освіта в Україні. Київ : Логос, 2008. С. 14–16.
8. Коваль А. Діджиталізація публічного управління в сфері освіти: європейський та вітчизняний досвід. Наукові перспективи. 2021. № 10 (16). С. 87–97. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2021-10(16)-87-97.
9. Кремень В. Г. Інформатизація освіти – провідний напрям підвищення результативності навчального процесу. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2011. № 1. С. 3–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2011_1_2.
10. Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованих навчальних середовищ загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжний досвід. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 41. № 3. С. 10–27. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v41i3.1052.
11. Мокляк В. С., Бондаренко Т. С. Е-журнали та е-щоденники як елементи цифровізації закладів освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2021. № 46. С. 104–114. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19951.
12. Осадчий В. В., Осадча К. П. Сучасні реалії і тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 48. № 4. С. 47–57. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v48i4.1252.
13. Поступна О. В., Торпан М. Ю. Цифрова трансформація в публічному управлінні освітою: можливості VS загрози. Публічне управління у сфері цивільного захисту: освіта, наука, практика : зб. матеріалів міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Харків, 16 берез. 2023 р. Харків : НУЦЗУ, 2023. С. 44–47. URL: https://nuczu.edu.ua/images/topmenu/science/konferentsii/2023/Publichne_upravlinnya.pdf.
14. Спірін О. М. Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навччання. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. Т. 33. № 1 (33). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v33i1.788.
15. Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/cifrova-osvita/avtomatizovanij-informacijnij-kompleks-osvitnogo-menedzhmentu.
16. Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електрон­ній формі : наказ Міністерства освіти і науки України від 08.08.2022 № 707. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1029-22#Text.
17. ДНУ «Інститут освітньої аналітики» : офіційний вебсайт. URL: https://iea.gov.ua/.
18. Про затвердження Порядку доступу до інформації центральної бази даних програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» : наказ Міністерства освіти і науки України від 05.09.2022 № 792. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/z1218-22/print.
19. Актуальні питання функціонування та розвитку системи освіти України в умовах збройної агресії рф проти України : монографія / за ред. С. Л. Лондара ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 226 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/monografiya-2022.pdf.
20. Electronic Journal : офіційний вебсайт. URL: https://e-journal.iea.gov.ua/.
21. Про затвердження Положення про програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» : постанова Кабінету Міністрів України від 02.12.2021 № 1255. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1255-2021-%D0%BF/print.
22. Освіта і наука України в умовах воєнного стану : інф.-аналіт. зб. / М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf.
23. Освітня інформаційна система «HUMAN школа» приєдналася до ПАК «АІКОМ» / М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/do-avtomatizovanogo-informacijnogo-kompleksu-osvitnogo-menedzhmentu-priyednalasya-tretya-osvitnya-informacijna-sistema.
24. Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування інтегрованих інформаційних систем у сфері освіти : Закон України від 27.07.2022 № 2457-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2457-20#Text.