Литвинчук А. О.
https://orcid.org/0000-0002-7523-558X
Кир’янов А. В.
https://orcid.org/0000-0003-0452-7689
Іриневич Ю. В.
https://orcid.org/0000-0003-1755-5240
Гайдук І. С.
https://orcid.org/0000-0003-3144-1469
ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЯК ЧИННИКА СТАБІЛЬНОСТІ ТА БЕЗПЕРЕБІЙНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Мета статті – проаналізувати стан розвитку дистанційної освіти в Україні як чинника стабільності та безперебійності освітнього процесу. Наведено основні принципи успішного управління розвитком дистанційної освіти в рамках системи неперервної освіти. Проаналізовано українське законодавство, яке охоплює різноманітні аспекти дистанційного навчання. Підкреслено, що технічне забезпечення навчання на відстані в закладах освіти повинне включати апаратно-технологічні засоби, доступ до інформаційно-комунікаційних ресурсів із високою пропускною здатністю, програмне забезпечення загального й спеціалізованого призначення, технічну підтримку та цифрові освітні ресурси за навчальними програмами. Окреслено переваги й недоліки застосування дистанційної освіти в Україні. Проведено аналіз статистичних даних щодо чисельності учнів і педагогів, які перебували за кордоном, роботи закладів, що пропонують освітні послуги внутрішньо переміщеним особам та на тимчасово окупованих територіях. Наголошено на важливості постійного вдосконалення системи дистанційного навчання на різних рівнях освіти. Для оптимального використання дистанційного навчання ключовим є поєднання традиційних і новаторських підходів. Особливу увагу приділено модернізації й розвитку систем дистанційної освіти, включаючи етапи життєвого циклу та взаємозв’язок компонентів інформаційної інфраструктури. Вказано напрями розвитку дистанційної освіти в Україні, які охоплюють створення сприятливих умов для використання інформаційно-комунікаційних технологій, удосконалення законодавчих норм у частині цієї форми освіти та популяризацію професійного рівня осіб, що здобули освіту за допомогою дистанційного навчання.
Ключові слова: дистанційна освіта, освітній процес, форми здобуття освіти, заклади освіти, внутрішньо переміщені особи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-5-18
Ключові слова: дистанційна освіта, освітній процес, форми здобуття освіти, заклади освіти, внутрішньо переміщені особи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-5-18
Посилання:
1. Биков В. Ю. Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування. Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології : кол. моногр. Київ : Атіка, 2005. С. 77–92. URL: https://lib.iitta.gov.ua/5696/1/%D0%91%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92_2005.pdf.
2. Гаврілова Л., Катасонова Ю. Теоретичні аспекти впровадження дистанційного навчання в Україні. Освітологічний дискурс. 2017. № 1–2 (16–17). С. 168–182. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682.
3. Фактори розвитку та напрями вдосконалення дистанційної форми навчання в системі вищої освіти України / О. Г. Романовський та ін. Інформаційні технології та засоби навчання. 2019. Т. 74. № 6. С. 20–42. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3185.
4. Ярошенко Т. О. Дистанційне навчання в системі вищої освіти: сучасні тенденції. Інженерні та освітні технології. 2019. Т. 7. № 4. С. 8–21. DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01.
5. Alqahtani A., Rajkhan A. E-learning critical success factors during the COVID-19 pandemic: a comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education Sciences. 2020. Vol. 10, Iss. 9. P. 216. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10090216.
6. Atieku-Boateng H. An evaluation of the effectiveness of online education and the extent to which online education will be replacing the traditional classroom teaching. Academia Letters. 2021. DOI: https://doi.org/10.20935/AL2806.
7. Gao H. Analysis of network classroom environment on the learning ability of college students. Technology, Knowledge and Learning. 2021. № 26. P. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-020-09457-3.
8. Nikadambaeva Kh. B. Possibilities for using e-sources of educational methodology in online education during quarantine. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2020. Vol. 2, Iss. 8. P. 164–173. DOI: https://doi.org/10.37547/tajssei/volume02issue08-25.
9. Ratheeswari K. Information communication technology in education. Journal of Applied and Advanced Research. 2018. Vol. 3, Suppl. 1. P. 45–47. DOI: https://doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.169.
10. Hillier M. Bridging the digital divide with off-line e-learning. Distance Education. 2018. Vol. 39, Iss. 1. P. 110–112. DOI: https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1418627.
11. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
12. Деякі питання організації дистанційного навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text.
13. Дистанційне навчання в Україні. Юридичне бюро «КАНОН» : вебсайт. 2020. URL: https://kanon.ks.ua/blog-ukr/dystantsiine-navchannia-v-ukraini.
14. Perepelytsia T. Online learning and war: how pandemic experience can help Ukrainian education? Ilko Kucheriv «Democratic Initiatives» Foundation : вебсайт. 2022. URL: https://dif.org.ua/en/article/distance-learning-en.
15. Міністерство освіти і науки України : офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua.
2. Гаврілова Л., Катасонова Ю. Теоретичні аспекти впровадження дистанційного навчання в Україні. Освітологічний дискурс. 2017. № 1–2 (16–17). С. 168–182. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682.
3. Фактори розвитку та напрями вдосконалення дистанційної форми навчання в системі вищої освіти України / О. Г. Романовський та ін. Інформаційні технології та засоби навчання. 2019. Т. 74. № 6. С. 20–42. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3185.
4. Ярошенко Т. О. Дистанційне навчання в системі вищої освіти: сучасні тенденції. Інженерні та освітні технології. 2019. Т. 7. № 4. С. 8–21. DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01.
5. Alqahtani A., Rajkhan A. E-learning critical success factors during the COVID-19 pandemic: a comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education Sciences. 2020. Vol. 10, Iss. 9. P. 216. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10090216.
6. Atieku-Boateng H. An evaluation of the effectiveness of online education and the extent to which online education will be replacing the traditional classroom teaching. Academia Letters. 2021. DOI: https://doi.org/10.20935/AL2806.
7. Gao H. Analysis of network classroom environment on the learning ability of college students. Technology, Knowledge and Learning. 2021. № 26. P. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-020-09457-3.
8. Nikadambaeva Kh. B. Possibilities for using e-sources of educational methodology in online education during quarantine. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2020. Vol. 2, Iss. 8. P. 164–173. DOI: https://doi.org/10.37547/tajssei/volume02issue08-25.
9. Ratheeswari K. Information communication technology in education. Journal of Applied and Advanced Research. 2018. Vol. 3, Suppl. 1. P. 45–47. DOI: https://doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.169.
10. Hillier M. Bridging the digital divide with off-line e-learning. Distance Education. 2018. Vol. 39, Iss. 1. P. 110–112. DOI: https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1418627.
11. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
12. Деякі питання організації дистанційного навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text.
13. Дистанційне навчання в Україні. Юридичне бюро «КАНОН» : вебсайт. 2020. URL: https://kanon.ks.ua/blog-ukr/dystantsiine-navchannia-v-ukraini.
14. Perepelytsia T. Online learning and war: how pandemic experience can help Ukrainian education? Ilko Kucheriv «Democratic Initiatives» Foundation : вебсайт. 2022. URL: https://dif.org.ua/en/article/distance-learning-en.
15. Міністерство освіти і науки України : офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua.