АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ
1’2024

Омельчук С. А.
https://orcid.org/0000-0002-0323-7922

ДИНАМІКА КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІНГВОДИДАКТИКИ НА РІВНІ ДОКТОРІВ НАУК

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є дослідження динаміки кадрового потенціалу лінгводидактичної науки за часів незалежності України на рівні докторів наук, а саме: кількісного й статево-вікового складу, середнього віку вчених, представлення їх за регіонами країни задля виявлення тенденцій в еволюції наукових кадрів вітчизняної лінгводидактики. Під час дослідження виявлено, що на 1 березня 2024 р. кадровий потенціал лінгводидактичної науки на рівні докторів наук становить 44 дослідники з 58, котрі протягом 1985–2023 рр. захистили докторські дисертації зі спеціальності 13.00.02 «Теорія та методика навчання (українська мова)» за чотирма основними напрямами: 1) з історії української лінгводидактики – 2 дисертації (3,4 %); 2) у царині дошкільної та початкової лінгводидактики – 12 дисертацій (20,7 %); 3) з лінгводидактики базової й профільної середньої освіти – 19 дисертацій (32,8 %); 4) з лінгводидактики вищої школи – 25 дисертацій (43,1 %). Динаміка кадрового потенціалу засвідчує зменшення чисельності докторів наук, котрі працюють, що зумовлено такими чинниками, як смерть учених-лінгводидактів, досягнення пенсійного віку, незадовільний стан здоров’я, виїзд за кордон, колабораціонізм тощо. За статевою структурою співвідношення чоловіків – докторів наук становить 1:10. Це дає підстави стверджувати, що спеціальність 13.00.02 «Теорія та методика навчання (українська мова)» порівняно з іншими науковими спе­ціальностями є «жіночою». У віковій структурі переважають доктори наук продуктивного віку від 41 до 60 років (61,3 %). Загалом вік докторів наук з української лінгводидактики, задіяних в освітній і науковій діяльності, коливається від 36 до 88 років. Середній вік дослідників, які захистили докторські дисертації протягом 2006–2023 рр., зменшився на 10 років порівняно із середнім віком учених, що захистили докторські ди­сертації в 1985–2005 рр.
Ключові слова: українська лінгводидактика, напрями лінгводидактичної науки, кад­ровий потенціал, доктор наук, докторська дисертація, статево-вікова структура.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-46-59

Посилання:
1. Попович О. С., Костриця О. П. До пошуку оптимальної динаміки нарощування кадрового потенціалу української науки в період її післявоєнного відновлення. Наука та наукознавство. 2023. № 1 (119). С. 69–80. DOI: https://doi.org/10.15407/sofs2023.01.069.
2. Performance efficiency of university teachers in the context of generational balance: measurement tools and application mechanisms / A. Spivakovsky et. al. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer : Proceedings of the 17th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications, Kherson, September 28 – October 2, Kherson, 2021. P. 204–216. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3013/20210204.pdf.
3. Попович О. С., Костриця О. П. Щодо стратегії післявоєнного відновлення кадрового потенціалу науки України. Вісник НАН України. 2023. № 9. С. 37–41. DOI: https://doi.org/10.15407/visn2023.09.037.
4. Омельчук С. Сучасна українська лінгводидактика: норми в термінології і мовна практика фахівців : монографія. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія», 2019. 356 с. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/16409.
5. Стратегічні напрями розвитку сучасної української лінгводидактики : монографія / за ред. Е. Палихати, О. Петришиної. Тернопіль : Підручники і посібники, 2021. 352 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/19064/1/Monogr_Lingvodidakt.pdf.
6. Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія / А. В. Вихрущ та ін. ; за ред. А. В. Вихруща, К. Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282 с. URL: https://repository.tdmu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17687/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
7. Літопис авторефератів дисертацій : державний бібліогр. покажчик України. (1999–2022). Київ : ДНУ «Книжкова палата України імені Івана Федорова».
8. Попович О. С., Костриця О. П. Вікова структура наукових кадрів як фактор жит­тєздатності наукової системи України. Наука та інновації. 2016. Т. 12. № 2. С. 5–11. DOI: http://dx.doi.org/10.15407/scin12.02.005.
9. Бублик С. Г. Оцінювання історичних тенденцій формування вікової структури дослідників-гуманітаріїв за 100 років. Наука та наукознавство. 2021. № 1 (111). С. 44–62. DOI: https://doi.org/10.15407/sofs2021.01.044.
10. Довідка про Національну академію наук України (станом на 1 січня 2023 р.) / Національна академія наук України. URL: https://www.nas.gov.ua/UA/About/Pages/information.aspx.