ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
1’2024

Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X
Дронь Т. О.
https://orcid.org/0000-0003-1374-5610

ОСВІТНІ ІНДИКАТОРИ РІВНЯ ЗАБЕЗПЕЧЕНОСТІ ВЧИТЕЛЯМИ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ПІД ЧАС ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ: МІЖНАРОДНИЙ І ВІТЧИЗНЯНИЙ КОНТЕКСТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто сучасні міжнародні та вітчизняні трансформаційні процеси, що відбуваються в освітній галузі, у контексті європейського освітнього простору. Визначено, що такі процеси спираються на ключові компетентності, які вчитель повинен формувати в учнів, а саме: грамотність, багатомовність, наукові та інженерні навички, цифрові й технологічні компетенції, навички міжособистісного спілкування та здатність сприймати нові знання, активна громадянська позиція, підприємливість і культурна обізнаність. Розглянуто джерела формування освітніх індикаторів, зокрема дослідження PISA, Євростат, системи освітніх індикаторів ОЕСР, системи національних освітніх індикаторів. Досліджено аспекти запровадження реформи «Нова українська школа» (НУШ) у розрізі забезпечення педагогічними працівниками. Виокремлено дослідження PISA, результатом якого є дані про якість освіти в розрізі оцінки здатності учнів використовувати здобуті в закладах освіти знання, компетенції та навички в повсякденному житті. Результати цього міжнародного порівняльного дослідження дають підстави урядам країн вносити зміни в освітні політики та приймати ефективні управлінські рішення на основі доказових статистичних даних. Серед вітчизняних трансформацій в освітній галузі проаналізовано певні аспекти впровадження реформи НУШ. Запровадження НУШ актуалізує завдання забезпечення педагогічними працівниками, підвищення фахового рівня вчителя, його самомотивації до здобуття нових знань, формування нових компетентностей. У дослідженні проведено аналіз індикаторів ОЕСР, співставних із національними освітніми індикаторами, зокрема «Учителі, які залишають професію вчителя», «Співвідношення учнів до вчителів» та «Наповнюваність класів».
Ключові слова: загальна середня освіта, індикатор, педагогічні працівники, реформа, трансформація.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-60-71

Посилання:
1. Ляшенко О. Стратегія якості як основа освітньої політики країн світу. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / за ред. О. І. Локшиної. Київ : K.I.S, 2004. 132 с.
2. Локшина О. І. Реформи з подовження тривалості шкільної освіти в країнах ЄС: з досвіду імплементації. Український педагогічний журнал.  2017.  № 3.  С. 43–53. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/546/476.
3. Тенденції розвитку шкільної освіти в країнах ЄС, США та Китаї : монографія / О. І. Локшина та ін. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2021. 350 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/21-13.pdf.
4. Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США : монографія / А. П. Джурило та ін. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/transform_prochecu_2018.pdf.
5. Глушко О. З. Базові терміни з проблеми трансформацій в освіті: погляди вітчизняних вчених. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : Педагогіка. 2016. Т. 2. № 4. С. 10–13. URL: https://pedvisnyk.knu.ua/index.php/pedagogy/article/view/44.
6. Welcome to Eurostat. The home of high-quality statistics and data on Europe. Eurostat : вебсайт. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home.
7. PISA / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/pisa.
8. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенко ; М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
9. Education at a Glance 2021 : OECD Indicators / OECD. 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en.
10. Про затвердження і введення в дію переліку національних освітніх індикаторів ефективності та якості загальної середньої освіти та методології їх обрахунку : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.09.2016 № 1116. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1116729-16#Text.
11. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо забезпечення педагогічними працівниками впровадження реформи НУШ / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 84 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/teaching-staff_2022.pdf.
12. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Нової української школи / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 59 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/teaching-staff_2023.pdf.
13. Future-Ready Teaching. Nurturing tomorrow’s educators / The Economist Intelligence Limited. 2020. URL: https://edudownloads.azureedge.net/msdownloads/Microsoft-Staff-2030-Infographic.pdf.