ВИЩА ОСВІТА
2’2024

Андрощук К. М.
https://orcid.org/0000-0003-3738-8566

СОЦІАЛЬНІ ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ ІНШОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-БУДІВЕЛЬНИКІВ В УКРАЇНІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено дослідженню соціальних передумов розвитку іншомовної професійної компетентності майбутніх інженерів-будівельників в Україні. У ній розглянуто соціальні чинники, які зумовлюють необхідність вивчення іноземних мов, зокрема англійської, студентами будівельних спеціальностей у вітчизняних закладах вищої освіти. Проаналізовано вплив глобалізації, міжнародної інтеграції та розвитку технологій, а також поточної ситуації в будівельній галузі України, спричиненої російською агресією, на підготовку сучасних інженерів-будівельників. Окремо розглянуто роль англійської мови в професійній діяльності фахівців будівельної галузі, зокрема для доступу до нових технологій і матеріалів, а також для ефективного спілкування з міжнародними партнерами та клієнтами в контексті повоєнної відбудови України. У статті також обговорюються переваги, які отримують фахівці з високим рівнем іншомовної професійної компетентності, включаючи підвищення конкурентоспроможності завдяки уможливленню доступу до іноземної літератури, міжнародних конференцій і семінарів, що дає їм змогу підвищити рівень самоосвіти та кваліфікації, а отже, й можливості для кар’єрного зростання. Автор розкриває сучасний стан професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі будівництва та важливість володіння іноземною мовою для майбутніх інженерів-будівельників в умовах глобалізації й інтеграції національного будівельного ринку у світовий контекст, розглядає можливі шляхи підвищення рівня іншомовної професійної компетентності серед студентів і надає рекомендації щодо подальшого розвитку цього аспекту в українській освітній системі. Результати дослідження підкреслюють важливість інтеграції іншомовної підготовки в навчальні програми для інженерів-будівельників, щоб забезпечити їх готовність до викликів та можливостей сучасних українського й глобального ринків.
Ключові слова: іншомовна професійна компетентність, соціальні передумови, інженери-будівельники, глобалізація, міжнародне співробітництво, ринок праці, англійська мова в технічних закладах вищої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-85-96

Посилання:
1. Кондратова М. В. Формування ціннісного ставлення до праці майбутніх будівельників як педагогічна проблема. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. 2022. № 54. С. 36–40. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2019-54-36-40 (дата звернення: 29.05.2024).
2. Білан Н. М. Формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків засобами проєктних технологій у технічних університетах : дис. … д-ра філософії : 01:015 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2022. 350 c. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27682 (дата звернення: 29.05.2024).
3. Герасимчук Т. В. Педагогічні умови формування професійної іншомовної компетентності майбутніх фахівців автомобільно-дорожньої галузі за допомогою інформаційних технологій. Науковий вісник Льотної академії. Сер. : Педагогічні науки. 2018. Вип. 4. С. 258–264. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/415629.pdf (дата звернення: 29.05.2024).
4. Горбатюк Р. М., Білан Н. М. Дефінітивно-структурна характеристика іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків. Адаптивне управління: теорія і практика. Сер. : Педагогіка. 2021. Т. 11, № 21. С. 3–18. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-11(21)-07 (дата звернення: 29.05.2024).
5. Заболотська О. Г. Іншомовна підготовка студентів немовних спеціальностей в умовах глобалізації. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. 2015. Вип. 67. С. 232–240. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/1235 (дата звернення: 29.05.2024).
6. Конопляник Л. М., Коваленко О. О. Використання автентичних відеоматеріалів для формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх інженерів. Вісник Національного авіаційного університету. Сер. : Педагогіка. Психологія. 2016. Вип. 2 (9). С. 90–96. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/28566 (дата звернення: 29.05.2024).
7. Прадівлянний М. Г. Використання особистісно орієнтованого підходу у форму­ванні готовності до іншомовного професійного спілкування студентів технічних спеціально­стей. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 4. С. 115–119. URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/vi ew/1960 (дата звернення: 29.05.2024).
8. Гулай О. І. Теоретико-методичні основи професійної підготовки майбутніх фахівців будівельного профілю в умовах неперервної освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2016. 461 c. URL: https://vspu.edu.ua/science/dis/a12.pdf (дата звернення: 29.05.2024).
9. Макогін О. В., Якимович Т. Д. Особливості дидактичних принципів професійно-практичної підготовки майбутніх фахівців. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. : Проблеми трудової та професійної підготовки. 2017. Вип. 9. С. 116–119. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19648 (дата звернення: 29.05.2024).
10. Пришупа Ю. Ю. Модель формування самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-будівельників. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. : Філологічна. 2015. Вип. 56. С. 250–253. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2015_56_92 (дата звернення: 29.05.2024).
11. Дубініна Н. В. Педагогічні умови застосування мультимедійних технологій у підготовці майбутніх інженерів-будівельників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2015. 20 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/1971/1/Н.%20В.%20Дубініна.pdf (дата звернення: 29.05.2024).
12. Картель Т. М., Мар’янко Я. Г., Зайцева Ю. О., Сивокінь Г. В. Діалогічне навчання англійської мови як засіб формування іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх інженерів. Лінгвістична підготовка студентів нефілологічних спеціальностей вищих навчальних закладів у контексті Болонського процесу та загальноєвропейських рекомендацій з вивчення, викладання та оцінювання мов : матеріали VII Міжнар. наук.-метод. конф., м. Одеса, 6–7 жовт. 2016 р. URL: http://mx.ogasa.org.ua/handle/123456789/5044 (дата звернення: 29.05.2024).
13. Картель Т. М. Професійне становлення майбутніх інженерів-будівельників у процесі вивчення іноземної мови. Наука і освіта. 2005. № 7–8. С. 160–162. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/4859/1/54.pdf (дата звернення: 29.05.202).
14. Картель Т. М. Студентоцентрований підхід при навчанні іноземної мови професійного спрямування. Вісник науки та освіти. 2023. № 3 (9). С. 402–415. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-3(9)-402-415 (дата звернення: 29.05.2024).
15. Загальна сума збитків, завдана інфраструктурі України, зросла до майже $155 млрд – оцінка KSE Institute станом на січень 2024 року. Kyiv School of Economics : вебсайт. 12 лют. 2024 р. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-zrosla-do-mayzhe-155-mlrd-otsinka-kse-institute-stanom-na-sichen-2024-roku/ (дата звернення: 29.05.2024).
16. Можливості відбудови: як світ допомагає відновлювати міста й села, що постраждали через війну. Transparent Cities : вебсайт. 30 жовт. 2023 р. URL: https://transparentcities.in.ua/articles/mozhlyvosti-vidbudovy-yak-svit-dopomahaie-vidnovliuvaty-mista-y-sela–shcho-postrazhdaly-cherez-viinu# (дата звернення: 29.05.2024).
17. Післявоєнне відновлення України: які країни взяли шефство над містами та областями. Слово і діло. 2023. 1 берез. URL: https://www.slovoidilo.ua/2023/03/01/infografika/suspilstvo/pislyavoyenne-vidnovlennya-ukrayiny-yaki-krayiny-vzyaly-shefstvo-nad-mistamy-ta-oblastyamy (дата звернення: 29.05.2024).
18. Настич Н. 4 тренди, які вплинуть на будівельну галузь у 2024 році: кадровий голод, зовнішнє будівництво, ланцюги постачання та новітні технології. Property Times : вебсайт. 12 берез. 2024 р. URL: https://propertytimes.com.ua/technologies/4_trendi_yaki_vplinut_na_budivelnu_galuz_u_2024_rotsi (дата звернення: 29.05.2024).
19. Здробилко О. Будівництво на експорт: яким українським будкомпаніям вдалося реалізувати проекти за кордоном. Mind : вебсайт. 12 листоп. 2019 р. URL: https://mind.ua/publications/20204368-budivnictvo-na-eksport-yakim-ukrayinskim-budkompaniyam-vdalosya-realizuvati-proekti-za-kordonom (дата звернення: 29.05.2024).
20. Прокопишина О. Які українські компанії відкрилися в інших країнах після повномасштабного вторгнення. Бізнес-цензор. 2023. URL: https://biz.censor.net/resonance/3415392/yaki_ukrayinski_kompaniyi_vidkrylysya_v_inshyh_krayinah_pislya_povnomasshtabnogo_vtorgnennya (дата звернення: 29.05.2024).
21. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 266 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 762). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-п#Text (дата звернення: 25.05.2024).
22. Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 192 «Будівництво та цивільна інженерія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 18.03.2021 № 333. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2021/03/19/192-Budivn.ta.tsyvil.inzhener-bakalavr-VO.18.01.pdf (дата звернення: 29.05.2024).