Читаєва К. Г.
https://orcid.org/0000-0003-0688-8269
АНАЛІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМИ КАДРАМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті здійснено порівняльний аналіз забезпеченості науково-педагогічними кадрами закладів вищої освіти (ЗВО), що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України (МОН), в умовах збройної агресії рф. Метою статті є дослідження забезпеченості ЗВО науково-педагогічними кадрами, які виступають найважливішим ґвинтиком у системі освіти, бо від них залежить конкурентоспроможність фахівців на ринку праці. Аналіз проводився на базі фінансово-економічної звітності ЗВО, яка щокварталу надається Державній науковій установі «Інститут освітньої аналітики». Для досягнення поставленого завдання було застосовано такі методи: статистичного та порівняльного аналізу, систематизації й узагальнення даних, графічний та ін. У розрізі груп ЗВО проаналізовано такі основні показники: кількість ЗВО, чисельність здобувачів освіти; середньорічний приведений контингент студентів; кількість ставок педагогічних і науково-педагогічних працівників, загальна чисельність аспірантів та докторантів; кількість аспірантів і докторантів, які захистили дисертацію. За результатами аналізу виявлено, що, незважаючи на зменшення кількості ЗВО й штатних одиниць науково-педагогічного (педагогічного) персоналу, середньорічний приведений контингент студентів зростає. Також збільшується число аспірантів і докторантів, які навчаються за державним замовленням, але це відбувається досить повільно. Така динаміка свідчить про відсутність мотивації в наукового й педагогічного персоналу до підвищення рівня кваліфікації. Чисельність докторантів, що захистили дисертацію, зменшилася доволі істотно та зараз становить одну четверту частину від довоєнної. Це пов’язано із серйозними перешкодами, такими як труднощі з доступом до ресурсів, зміни в організації навчального процесу й загальні проблеми, спричинені війною.
Ключові слова: вища освіта, педагогічні та науково-педагогічні працівники, здобувачі освіти, середньорічний приведений контингент студентів, аспіранти, докторанти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-88-97
Ключові слова: вища освіта, педагогічні та науково-педагогічні працівники, здобувачі освіти, середньорічний приведений контингент студентів, аспіранти, докторанти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-88-97
Посилання:
1. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 №2145-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
2. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
3. Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 № 848-VIІI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.
4. Сиченко В. В., Рибкіна С. О., Соколова Е. Т. Управління розвитком кадрової політики у системі вищої освіти. Публічне управління та митне адміністрування. 2021. № 3 (30). С. 44–51. DOI: https://doi.org/10.32836/2310-9653-2021-3.7.
5. Дороніна О. А., Рязанов М. Р. Кадрова політика як інструмент стратегічного розвитку закладу вищої освіти. Економіка і організація управління. 2019. № 1 (33). С. 15–20. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.1.2.
6. Горохівська Т. Прогностичне обґрунтування перспективних напрямів розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів технічних закладів вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 53. Т. 1. С. 284–290. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-1-41.
7. Андрущенко Н. В., Кобаль В. І., Демченко Ю. М., Гончарук В. А. Цифровізація освіти як спосіб професійного становлення майбутніх науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. Академічні візії. 2023. Вип. 16. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7614955.
8. Луговий В. І., Саух П. Ю., Таланова Ж. В. Аспірантська підготовка як фактор університетської конкурентоспроможності: аналітичний огляд стану в Україні. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4. № 1. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4136.
9. Дибач І. Л. Визначення необхідної кількості науково-педагогічних працівників вітчизняних закладів вищої освіти. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. : Економічні науки. 2020. № 37. С. 50–55. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2020-37-9.
2. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
3. Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 № 848-VIІI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.
4. Сиченко В. В., Рибкіна С. О., Соколова Е. Т. Управління розвитком кадрової політики у системі вищої освіти. Публічне управління та митне адміністрування. 2021. № 3 (30). С. 44–51. DOI: https://doi.org/10.32836/2310-9653-2021-3.7.
5. Дороніна О. А., Рязанов М. Р. Кадрова політика як інструмент стратегічного розвитку закладу вищої освіти. Економіка і організація управління. 2019. № 1 (33). С. 15–20. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.1.2.
6. Горохівська Т. Прогностичне обґрунтування перспективних напрямів розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів технічних закладів вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 53. Т. 1. С. 284–290. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-1-41.
7. Андрущенко Н. В., Кобаль В. І., Демченко Ю. М., Гончарук В. А. Цифровізація освіти як спосіб професійного становлення майбутніх науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. Академічні візії. 2023. Вип. 16. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7614955.
8. Луговий В. І., Саух П. Ю., Таланова Ж. В. Аспірантська підготовка як фактор університетської конкурентоспроможності: аналітичний огляд стану в Україні. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4. № 1. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4136.
9. Дибач І. Л. Визначення необхідної кількості науково-педагогічних працівників вітчизняних закладів вищої освіти. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. : Економічні науки. 2020. № 37. С. 50–55. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2020-37-9.