Ткаченко В. В.
https://orcid.org/0000-0002-3389-9935
Дронь Т. О.
https://orcid.org/0000-0003-1374-5610
МОНІТОРИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ РЕФОРМИ НУШ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ Й УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ОСВІТНІХ ІНДИКАТОРІВ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто роль моніторингових спостережень на рівні базової середньої освіти як дієвого інструмента формування освітніх індикаторів. Наведено визначення освітнього моніторингу, принципи й підходи моніторингових досліджень та виконувані ними завдання. Окреслено методи моніторингу й оцінювання освітніх процесів, які впроваджуються в межах реалізації реформи НУШ, а також запропоновано підходи до збору даних та їх аналізу. Акцент зроблено на важливості використання достовірної й надійної інформації для прийняття управлінських рішень, пов’язаних з освітньою політикою. Проаналізовано методики оцінювання та моніторингу освітніх процесів, акцентовано на значенні зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу для успішної реалізації реформи НУШ. Встановлено, що моніторингові дослідження допомагають об’єктивно оцінити стан освітньої системи на певному часовому проміжку, виявити проблеми, які виникають у ході реформування, зібрати та отримати інформацію для прийняття органами управління освітою різних рівнів результативних рішень. Наведено групи індикаторів, сформовані за результатами моніторингового дослідження щодо матеріально-технічного забезпечення для здійснення освітнього процесу в пілотних класах рівня базової середньої освіти. Розглянуто проблеми й потреби матеріально-технічного забезпечення кабінетів природничої галузі закладів загальної середньої освіти. Особливу увагу приділено ролі освітніх індикаторів для отримання об’єктивних даних і вдосконалення освітнього процесу. Наголошено, що формування, удосконалення, розширення системи освітніх індикаторів є важливим етапом реформування освітньої галузі. З’ясовано, що освітні індикатори сприяють об’єктивному оцінюванню стану та динаміки розвитку освіти. Розроблено й надано рекомендації щодо вдосконалення існуючих показників якості освіти в контексті матеріально-технічного забезпечення освітніх галузей.
Ключові слова: Нова українська школа, моніторинг, інформація, освітні індикатори, природнича галузь, якість освіти, ефективність реформи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-103-112
Ключові слова: Нова українська школа, моніторинг, інформація, освітні індикатори, природнича галузь, якість освіти, ефективність реформи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-103-112
Посилання:
1. Білик О. О. Структура відношень підсистем автоматизованої системи моніторингу якості загальноосвітніх навчальних закладів. Електронні інформаційні ресурси: створення, використання, доступ : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 1–2 груд. 2015 р.). С. 49–60. URL: https://conference.vntu.edu.ua/eir/eir2015/pdf/zbirnyk_eir2015.pdf.
2. Коберник О. Моніторинг якості виховання учнів у загальноосвітньому навчальному закладі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2014. № 51. С. 165–173. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/51/27.pdf.
3. Денисюк О., Титаренко Н. Освітні індикатори якості загальної середньої освіти (на прикладі загальної середньої освіти). Освітня аналітика України. 2017. № 1 (1). С. 85–93. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2017-1-85-93.
4. Education at a Glance 2023. OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
5. Accountability in education: meeting our commitments; Global education monitoring report, 2017/8. UNESCO. 2017. DOI: https://doi.org/10.54676/VVRO7638.
6. Designing effective monitoring and evaluation of education systems for 2030: A global synthesis of policies and practices. UNESCO. 2016. URL: https://www.academia.edu/34653270/Designing_effective_monitoring_and_evaluation_of_education_systems_for_2030_A_global_synthesiss_of_policies_and_practices_UNESCO_Education_Sector_Division_for_Policies_and_Lifelong_Learning_Systems_ED_PLS_Section_of_Education_Policy_ED_PLS_EDP.
7. Cantini C., Chellini С., Sagri M.-T. Big Data Analytics National Educational System Monitoring and Decision Making. World Journal of Social Science Research. 2016. Vol. 3, No. 2. DOI: https://doi.org/10.22158/wjssr.v3n2p219.
8. Bottani N., Tuijnman A. International education indicators: framework, development and interpretation. Making Education County: Developing and Using International Indicators. OECD, 1994. P. 21-35. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf#page=21.
9. Порядок проведення моніторингу якості освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.10.2020 № 54. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0154-20#Text.
10. Аналітична довідка за результатами анкетування учасників пілотного проєкту з упровадження нового Державного стандарту початкової освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2019. 94 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Monitoring_Analitichna-dovidka-za-rezultatatmi-anketuvannya-uchasnikiv-pilotnogo-proyektu-DSPO_2019.pdf.
11. Monitoring the Quality of Education in Schools / V. Scherman, R. J. Bosker, S. J. Howie (Eds.). Sense Publishers, 2017. URL: https://uir.unisa.ac.za/bitstream/handle/10500/21904/monitoring-the-quality-of-education-in-schools.pdf?sequence=1.
12. Shavelson R. J., McDonnell L. M., Oakes J. What are educational indicators and indicator systems? Practical Assessment, Research & Evaluation. 2019. Vol. 2, No. 11. DOI: https://doi.org/10.7275/RTKJ-A222.
13. McFarland J. et al. The Condition of Education 2018. NCES 2018-144. National Center for Education Statistics. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED583502.
14. Дослідження щодо впровадження реформи НУШ у пілотних закладах освіти (базова школа) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 94 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/nus_pilot_report_2022.pdf.
15. Дослідження щодо впровадження реформи НУШ у пілотних закладах освіти (базова школа) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/pilot_nus_report_2023.pdf.
2. Коберник О. Моніторинг якості виховання учнів у загальноосвітньому навчальному закладі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2014. № 51. С. 165–173. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/51/27.pdf.
3. Денисюк О., Титаренко Н. Освітні індикатори якості загальної середньої освіти (на прикладі загальної середньої освіти). Освітня аналітика України. 2017. № 1 (1). С. 85–93. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2017-1-85-93.
4. Education at a Glance 2023. OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
5. Accountability in education: meeting our commitments; Global education monitoring report, 2017/8. UNESCO. 2017. DOI: https://doi.org/10.54676/VVRO7638.
6. Designing effective monitoring and evaluation of education systems for 2030: A global synthesis of policies and practices. UNESCO. 2016. URL: https://www.academia.edu/34653270/Designing_effective_monitoring_and_evaluation_of_education_systems_for_2030_A_global_synthesiss_of_policies_and_practices_UNESCO_Education_Sector_Division_for_Policies_and_Lifelong_Learning_Systems_ED_PLS_Section_of_Education_Policy_ED_PLS_EDP.
7. Cantini C., Chellini С., Sagri M.-T. Big Data Analytics National Educational System Monitoring and Decision Making. World Journal of Social Science Research. 2016. Vol. 3, No. 2. DOI: https://doi.org/10.22158/wjssr.v3n2p219.
8. Bottani N., Tuijnman A. International education indicators: framework, development and interpretation. Making Education County: Developing and Using International Indicators. OECD, 1994. P. 21-35. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf#page=21.
9. Порядок проведення моніторингу якості освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.10.2020 № 54. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0154-20#Text.
10. Аналітична довідка за результатами анкетування учасників пілотного проєкту з упровадження нового Державного стандарту початкової освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2019. 94 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Monitoring_Analitichna-dovidka-za-rezultatatmi-anketuvannya-uchasnikiv-pilotnogo-proyektu-DSPO_2019.pdf.
11. Monitoring the Quality of Education in Schools / V. Scherman, R. J. Bosker, S. J. Howie (Eds.). Sense Publishers, 2017. URL: https://uir.unisa.ac.za/bitstream/handle/10500/21904/monitoring-the-quality-of-education-in-schools.pdf?sequence=1.
12. Shavelson R. J., McDonnell L. M., Oakes J. What are educational indicators and indicator systems? Practical Assessment, Research & Evaluation. 2019. Vol. 2, No. 11. DOI: https://doi.org/10.7275/RTKJ-A222.
13. McFarland J. et al. The Condition of Education 2018. NCES 2018-144. National Center for Education Statistics. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED583502.
14. Дослідження щодо впровадження реформи НУШ у пілотних закладах освіти (базова школа) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 94 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/nus_pilot_report_2022.pdf.
15. Дослідження щодо впровадження реформи НУШ у пілотних закладах освіти (базова школа) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/pilot_nus_report_2023.pdf.