УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
4’2024

Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X

ОСВІТНІ ІНДИКАТОРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИЗНАЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ З УПРОВАДЖЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ АВТОНОМІЇ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглянуто роль освітніх індикаторів у контексті трансформації управлінської діяльності керівника закладу загальної середньої освіти в процесі реформування шкільної освіти. Визначено, що управлінська діяльність у сучасному освітньому закладі має ознаки академічної автономії й повинна спиратися на співпрацю педагогічного колективу як усередині закладу освіти, так і зовні – з громадою, яка є замовником освітніх послуг. Зміст статті зосереджено на дослідженні низки складових автономії освітнього закладу, а саме академічної автономії як дієвого механізму успішної реалізації реформи загальної середньої освіти НУШ. Авторами представлено й проаналізовано ряд індикаторів цього напряму, які було сформовано та застосовано під час моніторингового дослідження щодо діяльності педагогічних працівників, проведеного ДНУ «Інститут освітньої аналітики» у 2023 р. До переліку ввійшли індикатори, що характеризують співпрацю адміністрації ЗЗСО з педагогічним колективом, а саме: напрями співпраці вчителів у ЗЗСО, заохочення директором ініціативи педагогічного колективу щодо покращення роботи закладу, рівень довіри директора до педагогічного колективу. Наприклад, майже третина вчителів зазначають, що директор намагається всі завдання вирішувати спільно з колегами. Натомість, один із десяти вчителів вважає, що директор одноосібно контролює всі процеси в школі. Останній індикатор звертає увагу на необхідність організації додаткового навчання для ряду директорів щодо нової ролі керівника ЗЗСО в контексті реформи НУШ. Таким чином, значення цих індикаторів дали можливість, окрім фіксації трансформаційних процесів, зробити певні припущення й сформулювати висновки для управлінців із метою підвищення ефективності реформи.
Ключові слова: загальна середня освіта, індикатор, академічна автономія, педагогічні працівники, реформа НУШ, трансформація освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-21-29

Посилання:
1. Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 98–111. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-98-111.
2. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
3. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
4. Друкер П. Ефективний керівник / пер. з англ. Р. Машкової. Київ : ВГ «КМ-Букс», 2018. 248 с.
5. Саух І. В. Наука управління в системі освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Lokatsiyi/Nauka-rushiy.zmin/Materialy.lokatsiyi.Nauka.ta.innovatsiyi/Prezentatsiya-Nauka.upravlinnya.v.systemi.osvity.pdf.
6. Чепак В. В. Специфіка управління освітою в умовах реформування / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob.11.42.pdf.
7. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Нової української школи / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 59 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/teaching-staff_2023.pdf.