ПРОФЕСІЙНА (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНА) ОСВІТА
5’2024

Лєснікова М. В.
https://orcid.org/0000-0003-2802-973X

РОЗРОБЛЕННЯ МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ КАР’ЄРНИХ ТРАЄКТОРІЙ ВИПУСКНИКІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Основною проблемою, яка потребує розв’язання, є невідповідність підготовки кваліфікованих кадрів потребам особи, національної економіки та суспільства. Професійна (професійно-технічна) освіта (П(ПТ) О) відіграє вагому роль у забезпеченні можливостей для безперервного розвитку навичок особистості. У цьому контексті результати моніторингових досліджень кар’єрних траєкторій випускників закладів П(ПТ) О значною мірою сприятимуть збалансуванню здобутих навичок і компетенцій із вимогами ринку праці. Наразі в Україні моніторингові дослідження кар’єрних траєкторій випуск­ників закладів П(ПТ) О проводяться нерегулярно й несистематично. Крім того, немає єдиної методики збору достовірної інформації про успішність навчання випускників закладів П(ПТ) О, їх подальше працевлаштування та використання набутих навичок у роботі. Мета статті – розробити методичні рекомендації щодо проведення моніторингових досліджень кар’єрних траєкторій випускників закладів П(ПТ) О. Запропоновані методичні рекомендації розроблено вперше. Вони ґрунтуються на опитуванні однорідної групи випускників через рік після закінчення ними навчання. Як інструментарій дослідження запропоновано анкету-опитувальник, що містить 11 модулів, які охоплюють усі аспекти кар’єрних траєкторій випускників, починаючи з вибору закладу П(ПТ) О для навчання й вибору професії та закінчуючи індивідуальними оцінками задоволеності роботою. Також у методичних рекомендаціях запропоновано перелік показників (індикаторів), що допоможуть сформувати об’єктивну оцінку й охарактеризувати стан зай­нятості випускників, особливості їхнього становища на ринку праці та відповідність здобутих під час навчання знань і навичок потребам ринку праці. Напрямом подальших досліджень є доповнення даних, отриманих у результаті опитування, даними з адміністративних реєстрів. Так, із метою отримання комплексної оцінки кар’єрних траєкторій випускників закладів П(ПТ) О доцільним є поєднання даних з ПАК «АІКОМ» із даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, випускник закладу професійної (професійно-технічної) освіти, моніторингове дослідження, працевлаштування, набуті навички, процес навчання, онлайн-опитування.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-116-126

Посилання:
1. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 419-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text.
2. Про затвердження Порядку працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів, підготовка яких проводилася за державним замовленням : постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 784. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/784-2010-%D0%BF#Text.
3. Про затвердження форм державної статистичної звітності з питань професійно-технічної освіти та інструкцій щодо їх заповнення : наказ Державного комітету статистики України, Міністерства освіти і науки України від 03.08.2000 № 259/364. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/REG4753?an=153&ed=2000_08_03.
4. Підготовка кваліфікованих робітничих кадрів у закладах професійної освіти України. Світ професій : вебсайт. URL: https://svitprof.org.ua/analytics.
5. Система освіти в Україні. Кваліфікаційна мапа України : вебсайт. URL: https://www.futureskills.org.ua/.
6. Кар’єрна мапа України. Працевлаштування випускників закладів освіти. Кваліфі­каційна мапа України : вебсайт. URL: https://www.futureskills.org.ua/ua/map.
7. Туринський процес 2018–2020. Україна / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/mizhnarodna/2020/Mizhnarodni%20proekty/Uchast%20u%20Turynskomu%20protsesi/Turynskyy%20protses.pdf.
8. Звіт за результатами моніторингу системи П(ПТ) О в рамках Туринського процесу в Україні (2023 р.) / ETF. 2023. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2023-07/System%20monitoring%20report%20-%20Ukraine%20UK_0.pdf.
9. Судаков М., Лісогор Л. Ринок праці України 2022–2023: стан, тенденції та перспективи. URL: https://solidarityfund.org.ua/wp-content/uploads/2023/04/ebrd_ukraine-lm-1.pdf.
10. Шомбург Г. Проведення трейсерних досліджень випускників закладів освіти (tracer studies). International Labour Organization, 2021. URL: https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/%40europe/%40ro-geneva/%40sro-budapest/documents/publication/wcms_801280.pdf.
11. Bacalja D. Studije praćenja: do kvalitete i relevantnosti strukovnog obrazovanja kroz evaluaciju obrazovnih ishoda od strane korisnika. Zagreb, 2019. URL: https://qavet.hr/media/1090/prirucnik-za-pracenje-ucenika-nakon-zavrsetka-skolovanja.pdf.
12. Vikšere L. Par absolventu monitoringa sistēmas izveidi profesionālajā izglītībā. URL: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/f44c709a-da0e-4741-8ae1-d16818839fc6#.
13. Пилотен модел за проследяване на реализацията на завършилите професионално образование и обучение / Министерство на образованието и науката. URL: https://www.mon.bg/nfs/2021/04/model_vireo_050421.pdf.