Кулачинський О. В.
https://orcid.org/0009-0001-6739-6455
Каменчук Н. В.
https://orcid.org/0009-0001-9751-5865
РЕФОРМА ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ШЛЯХИ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено реформуванню професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ)О) України в контексті євроінтеграції й міжнародної співпраці, зокрема за підтримки програми «EU4Skills: кращі навички для сучасної України», яка стала важливим інструментом модернізації. Метою дослідження є аналіз досягнень системи профтехосвіти в рамках перших двох етапів реалізації Концепції розвитку сучасної професійної (професійно-технічної) освіти та оцінка ролі міжнародної допомоги на цьому шляху. У дослідженні використано методи аналізу й узагальнення, що дали змогу систематизувати як здобутки, так і виклики освітніх реформ, пов’язані з децентралізацією управління, оновленням стандартів, упровадженням центрів професійної досконалості та цифровізацією освітніх процесів. Результати дослідження показали, що завдяки програмі «EU4Skills» вдалось істотно оновити матеріально-технічну базу закладів П(ПТ)О, поліпшити цифрові компетенції викладачів, створити кар’єрні центри та посилити співпрацю з ринком праці. Особливу увагу приділено децентралізації управління, що дала можливість регіонам самостійно визначати пріоритети розвитку й оптимізувати використання ресурсів. Також вагомим досягненням стало впровадження електронної системи управління, яка забезпечила прозорість, ефективний моніторинг і оперативне прийняття управлінських рішень. Висновки підкреслюють важливість подальшої міжнародної підтримки для сталого розвитку системи П(ПТ)О та її інтеграції в європейський освітній простір. Програма «EU4Skills» заклала міцний фундамент для подальших реформ, що відповідають вимогам ринку праці, сприяють підвищенню якості освіти, роблять її доступнішою та адаптованою до сучасних викликів. Зокрема, забезпечення підтримки внутрішньо переміщених осіб і вразливих груп населення стало важливою частиною стратегії реформи, сприяючи соціальній інтеграції та створюючи нові можливості для їх самореалізації в умовах змін.
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, програма «EU4Skills», реформа освіти, децентралізація, міжнародна співпраця, модернізація.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-27-39
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, програма «EU4Skills», реформа освіти, децентралізація, міжнародна співпраця, модернізація.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-27-39
Посилання:
1. Близняк О., Риков А. Процес євроінтеграції України в умовах повномасштабної російсько-української війни: проблеми та перспективи. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 2 (16). С. 119–135. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-02-119-135.
2. Професійна (професійно-технічна) освіта. Освітня аналітика України. 2018. № 2 (3). С. 92–108. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/12/EAU-23-2018full-spec.pdf.
3. Європейський фонд освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/evropeyska-integratsiya/evropeyskiy-fond-osviti (дата звернення: 06.11.2024).
4. Лєснікова М. В. Популяризація професійної (професійно-технічної) освіти серед молоді: європейський досвід та кроки з її підвищення в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 49–66. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-49-66.
5. Туринський процес 2016. Україна. Резюме регіональних звітів / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. 32 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/nrk/Analitychni-materialy/13-rezyume-regionalnikh-zvitiv-po-turinskomu-protsesu.pdf (дата звернення: 06.11.2024).
6. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенко ; М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 06.11.2024).
7. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
8. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10.02.1998 № 103/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text.
9. Аналітичний звіт до Повідомлення Комісії для Європейського Парламенту, Європейської Ради та Ради. Висновок Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі / Європейська комісія. 2023. URL: https://eu-ua.kmu.gov.ua/wp-content/uploads/Analitychnyj-zvit-YEK-ukrayinskoyu.pdf (дата звернення: 10.11.2024).
10. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 419-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text.
11. EU4Skills / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/tag/eu4skills?&type=all&tag=eu4skills.
12. Мельник С. В. Стан та перспективи розвитку вітчизняної системи підготовки кадрів. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 65–80. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-65-80.
13. Самойленко О. А., Дубасенюк О. А., Левченко С. В. Особливості реалізації програм розвитку закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 81–92. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-81-92.
14. Tutlys V., Bukantaite D., Melnyk S., Anuzis A. The institutional development of skills formation in Lithuania and Ukraine: Institutional settings, critical junctures and policy transfer. Research in Comparative and International Education. 2021. Vol. 16, Iss. 4. P. 405-432. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999211057448.
15. Leu-Severynenko S. Reforming VET system of Ukraine: pre-war achievements. Sectoral research XXI: characteristics and features. 2022. Vol. 3. P. 8-10. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/download/126/125.
16. Розроблено інформаційну систему управління освітою для професійної (професійно-технічної) освіти за підтримки ради з питань освіти та молоді Республіки Естонія (HАRNO) в рамках EU4Skilis / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/rozrobleno-informaczijnu-systemu-upravlinnya-osvitoyu-dlya-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osvity-za-suprovodu-rady-z-pytan-osvity-ta-molodi-respubliky-estoniya-harno-v-ramkah-eu4skills/ (дата звернення: 10.10.2024).
17. Навчально-практичні центри / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/profesiyno-tekhnichna-osvita/reforma-profesiynoi-osviti/derzhavno-privatne-partnerstvo-ta-dualna-osvita/derzhavno-privatne-partnerstvo/navchalno-praktichni-tsentri.
18. Методичні рекомендації щодо оптимізації мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2021/09/22/Metod.rekom.optymiz.ZP-PT-O.22.09.pdf.
19. EU4Skills: Better Skills for Modern Ukraine teaches partnership and unity / European Union. 2022. URL: https://eu4ukraine.eu/en/whats-happening-en/stories-en/eu4skills-the-best-skills-for-modern-ukraine-ua.html (дата звернення: 10.10.2024).
20. Белінська Г. В. Досвід формування освітньої статистики ОЕСР: важливість для розвитку професійної (професійно-технічної) освіти в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 101–111. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-101-111.
21. Reskill UA: 30 000 українців зможуть пройти навчання та опанувати нову професію. Міністерство економіки України. 2024. URL: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=aac6bf4c-dff8-49bb-b963-632293f0e248&title=ReskillUa-30-000-UkraintsivZmozhutProitiNavchanniaTaOpanuvatiNovuProfesiiu.
2. Професійна (професійно-технічна) освіта. Освітня аналітика України. 2018. № 2 (3). С. 92–108. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/12/EAU-23-2018full-spec.pdf.
3. Європейський фонд освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/evropeyska-integratsiya/evropeyskiy-fond-osviti (дата звернення: 06.11.2024).
4. Лєснікова М. В. Популяризація професійної (професійно-технічної) освіти серед молоді: європейський досвід та кроки з її підвищення в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 49–66. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-4-49-66.
5. Туринський процес 2016. Україна. Резюме регіональних звітів / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. 32 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/nrk/Analitychni-materialy/13-rezyume-regionalnikh-zvitiv-po-turinskomu-protsesu.pdf (дата звернення: 06.11.2024).
6. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенко ; М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 06.11.2024).
7. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
8. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10.02.1998 № 103/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text.
9. Аналітичний звіт до Повідомлення Комісії для Європейського Парламенту, Європейської Ради та Ради. Висновок Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі / Європейська комісія. 2023. URL: https://eu-ua.kmu.gov.ua/wp-content/uploads/Analitychnyj-zvit-YEK-ukrayinskoyu.pdf (дата звернення: 10.11.2024).
10. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 419-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text.
11. EU4Skills / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/tag/eu4skills?&type=all&tag=eu4skills.
12. Мельник С. В. Стан та перспективи розвитку вітчизняної системи підготовки кадрів. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 65–80. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-65-80.
13. Самойленко О. А., Дубасенюк О. А., Левченко С. В. Особливості реалізації програм розвитку закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 81–92. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-81-92.
14. Tutlys V., Bukantaite D., Melnyk S., Anuzis A. The institutional development of skills formation in Lithuania and Ukraine: Institutional settings, critical junctures and policy transfer. Research in Comparative and International Education. 2021. Vol. 16, Iss. 4. P. 405-432. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999211057448.
15. Leu-Severynenko S. Reforming VET system of Ukraine: pre-war achievements. Sectoral research XXI: characteristics and features. 2022. Vol. 3. P. 8-10. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/download/126/125.
16. Розроблено інформаційну систему управління освітою для професійної (професійно-технічної) освіти за підтримки ради з питань освіти та молоді Республіки Естонія (HАRNO) в рамках EU4Skilis / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/rozrobleno-informaczijnu-systemu-upravlinnya-osvitoyu-dlya-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osvity-za-suprovodu-rady-z-pytan-osvity-ta-molodi-respubliky-estoniya-harno-v-ramkah-eu4skills/ (дата звернення: 10.10.2024).
17. Навчально-практичні центри / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/profesiyno-tekhnichna-osvita/reforma-profesiynoi-osviti/derzhavno-privatne-partnerstvo-ta-dualna-osvita/derzhavno-privatne-partnerstvo/navchalno-praktichni-tsentri.
18. Методичні рекомендації щодо оптимізації мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2021/09/22/Metod.rekom.optymiz.ZP-PT-O.22.09.pdf.
19. EU4Skills: Better Skills for Modern Ukraine teaches partnership and unity / European Union. 2022. URL: https://eu4ukraine.eu/en/whats-happening-en/stories-en/eu4skills-the-best-skills-for-modern-ukraine-ua.html (дата звернення: 10.10.2024).
20. Белінська Г. В. Досвід формування освітньої статистики ОЕСР: важливість для розвитку професійної (професійно-технічної) освіти в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 101–111. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-101-111.
21. Reskill UA: 30 000 українців зможуть пройти навчання та опанувати нову професію. Міністерство економіки України. 2024. URL: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=aac6bf4c-dff8-49bb-b963-632293f0e248&title=ReskillUa-30-000-UkraintsivZmozhutProitiNavchanniaTaOpanuvatiNovuProfesiiu.