УКРАЇНА В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ, ПЕРСПЕКТИВИ ТА МОЖЛИВОСТІ
5’2024

Поснова Т. В.
https://orcid.org/0000-0003-2038-7743
Зятковський В. І.
https://orcid.org/0009-0009-8543-7992

STEAM-ОСВІТА В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЛЯ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ: ДОСВІД ЄС

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є дослідження європейського досвіду STEAM-освіти (наука, технології, інженерія, мистецтво та математика) в підготовці майбутніх фахівців для креативних індустрій. У контексті євроінтеграції України актуальним завданням є адаптація освітньої системи до європейських стандартів, які сприяють розвитку креативного й аналітичного мислення. Авторами проаналізовано взаємозв’язок між упровадженням STEAM-освіти і зростанням креативного сектора економіки в Європейському Союзі. У дослідженні розглянуто сучасні тенденції в STEAM-
освіті та її вплив на формування компетенцій, таких як міждисциплінарність, критичне мислення й інноваційність, що є ключовими для фахівців у сферах дизайну, медіа, цифрових технологій та ігрових платформ. Окрім того, автори відзначають важливість програмних ініціатив ЄС, зокрема Horizon Europe, Erasmus+, Creative Europe, які підтримують розвиток STEAM-освіти і сприяють зміцненню співпраці між освітніми закладами й бізнесом. У статті проаналізовано ключові показники ЄС, а саме: інвестиції в STEAM-освіту, відсоток студентів і випускників STEM-дисциплін, частку зайнятих у креативних індустріях, частку креативної економіки у ВВП та результати оцінювання креативного мислення PISA-2022. Для успішного впровадження STEAM-освіти в Україні важливо інтегрувати цей освітній підхід у розвиток креативних індустрій. Основними заходами в цьому напрямку є: розроблення національної стратегії, що підкреслює взаємозв’язок між STEAM-освітою й розвитком креативних індустрій; інвестиційна підтримка навчання вчителів/викладачів у напрямку інтеграції технічних і творчих дисциплін; позакласні STEAM-заходи з акцентом на креативності; участь України в програмах ЄС, як-от Horizon Europe, Erasmus+ та Creative Europe; створення в Україні STEAM-центрів з акцентом на креативних індустріях. Зазначені заходи сприятимуть післявоєнному відновленню України, а надалі – інноваційному розвитку, залученню міжнародних інвестицій, створенню нових робочих місць і забезпеченню економічного зростання в умовах європейських реформ.

Ключові слова: STEAM-освіта, креативні індустрії, європейський досвід, креативність, критичне мислення, міждисциплінарні компетенції, євроінтеграція, освітні реформи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-40-54

Посилання:
1. Monitoring the twin transition of industrial ecosystems: Cultural and Creative Industries / С. Vuijlsteke et al. European Commission. URL: https://monitor-industrial-ecosystems.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-12/EMI%20CCI%20industrial%20ecosystem%20report.pdf.
2. The Future of the Creative Economy / Deloitte. 2021. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/technology-media-telecommunications/deloitte-uk-future-creative-economy-report-final.pdf.
3. The Future of Jobs Report 2023. World Economic Forum. 2023. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/digest/.
4. Conference on the Future of STEM in Europe. EU STEM Coalition. 2024. URL: https://www.stemcoalition.eu/events/conference-on-the-future-of-stem-in-europe/.
5. Thorndik E. L. The Elements of Psychology. London : Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315010052.
6. Digital Education Action Plan (2021-2027) / European Union. 2020. URL: https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-sept2020_en.pdf.
7. At the dawn of science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education: prospects, priorities, processes, and problems / S. Belbase et al. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2021. Vol. 53, Iss. 11. P. 2919-2955. DOI: https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1922943.
8. Yakman G. STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education. 2008. URL: https://www.researchgate.net/publication/327351326_STEAM_Education_an_overview_of_creating_a_model_of_integrative_education.
9. Craft A. The limits to creativity in education: Dilemmas for the educator. British Journal of Educational Studies. 2003. Vol. 51, No. 2. P. 113-127. URL: https://www.jstor.org/stable/3122416.
10. Henriksen D. Full STEAM Ahead: Creativity in Excellent STEM Teaching Practices. The STEAM Journal. 2014. Vol. 1, Iss. 2, Article 15. DOI: https://doi.org/10.5642/steam.20140102.15.
11. Ozkan G., Umdu Topsakal U. Exploring the effectiveness of STEAM design processes on middle school students’ creativity. International Journal of Technology and Design Education. 2021. Vol. 31. P. 95-116. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-019-09547-z.
12. Conradty C., Sotiriou S. A., Bogner F. X. How creativity in STEAM modules intervenes with self-efficacy and motivation. Education Sciences. 2020. Vol. 10, Iss. 3, 70. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10030070.
13. Кузьменко Г. В. Від STEM- до STEAM-освіти: ключові аспекти на прикладі ініціа­тив уряду США. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2020. № 4 (79). С. 18–24. DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2020-4(79)-18-24.
14. Головач А. С., Джевага Г. В. Уроки технології у системі STEAM-освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. 2018. № 151. Т. 2. С. 15–18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2018_151%282%29__5.
15. Шевченко О., Андрущенко Н., Сірик Е. Роль STEAM-освіти у формуванні креативності й інноваційного мислення здобувачів освіти. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 7 (21). С. 486–497. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-486-497.
16. Креативне мислення: національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Т. Лісова та ін. ; за ред. В. Терещенка та Г. Бондаренко ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2024. 260 с. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Naczionalnyj-zvit-iz-kreatyvnogo-myslennya.pdf.
17. Еurostat : вебсайт. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/nace.
18. Iacob M., Popescu C. D7.2: STE(A)M education framework. STEAMonEdu. 2021. URL: https://steamonedu.eu/wp-content/uploads/2022/01/D7.2-STEAM-education-framework.pdf.
19. Annual Report on Research and Technological Development Activities of the European Union and Monitoring of Horizon Europe and Horizon 2020 in 2023. European Сommission. Brussels, COM(2024) 231 final. URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10888-2024-INIT/en/pdf.
20. Erasmus+. European Commission. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/.
21. EU STEM Coalition : вебсайт. URL: https://www.stemcoalition.eu/.
22. STE(A)M IT : вебсайт. URL: https://steamit.eun.org/.
23. STEAMonEdu : вебсайт. URL: https://steamonedu.eu/.
24. Creative Europe 2021-2022 – Monitoring report. European Commission. Publications Office of the European Union, 2023. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2759/561008.
25. PISA 2022 Results (Volume III). Creative Minds, Creative Schools. OECD. 2024. DOI: https://doi.org/10.1787/765ee8c2-en.
26. Education and training. Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Education_and_training.
27. Culture and Creativity. European Commission. URL: https://culture.ec.europa.eu/.
28. Real GDP growth rate – volume. Eurostat. DOI: https://doi.org/10.2908/TEC00115.
29. Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 960-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r.