Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Ткаченко В. В.
https://orcid.org/0000-0002-3389-9935
ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено розгляду основних напрямів модернізації системи дошкільної освіти України на сучасному етапі. Виявлено, що модернізація системи дошкільної освіти має комплексний характер і пов’язана з реформою «Нова українська школа», зокрема в частині наступності між дошкільною й початковою освітою, також через формування ключових компетентностей. Мета статті – визначити ключові напрями та стратегії реформування системи дошкільної освіти, які забезпечать створення оптимальних умов і рівного доступу до якісних освітніх послуг дітей раннього й дошкільного віку. Актуалізовано питання оновлення нормативно-правової бази, підвищення професійної компетентності педагогічних кадрів, модернізації матеріально-технічної бази закладів, що надають послуги дошкільної освіти, як складових освітнього процесу. Здійснено огляд ключових ініціатив Міністерства науки і освіти України, як-от: Державний стандарт дошкільної освіти, упровадження англійської мови в закладах дошкільної освіти (ЗДО), проєкт «Моя Фортеця», Safeguarding policy, трансформація системи оплати праці в ЗДО, діджиталізація дошкілля, курс «Швидкий старт» та альтернативні форми ЗДО. Проведено огляд поточної ситуації в країні, зокрема щодо нормативно-правового забезпечення й деяких новацій, передбачених новим Законом України «Про дошкільну освіту». Наведено статистичні дані, наприклад щодо певних аспектів кадрового забезпечення системи дошкільної освіти. Викладено окремі результати дослідження, виконаного ДНУ «Інститут освітньої аналітики» у 2023 р. у контексті діяльності ЗДО в умовах воєнного стану. Обґрунтовано актуальність ініціатив Міністерства освіти і науки України щодо модернізації системи дошкільної освіти в умовах воєнного стану. Визначено ризики, пов’язані з упровадженням реформи дошкільної освіти. Наголошено, що реформування дошкільної освіти є стратегічним пріоритетом державної політики в освітній сфері, спрямованої на створення умов для гармонійного розвитку дітей, гарантування їх безпеки, підвищення якості освіти та забезпечення відповідності сучасним глобальним і суспільним викликам.
Ключові слова: дошкільна освіта, реформа дошкільної освіти, модернізація дошкільної освіти, ініціативи МОН, якість дошкільної освіти, інклюзивність, педагогічний працівник.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-91-104
Ключові слова: дошкільна освіта, реформа дошкільної освіти, модернізація дошкільної освіти, ініціативи МОН, якість дошкільної освіти, інклюзивність, педагогічний працівник.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-91-104
Посилання:
1. PISA 2018 Results (Volume V): Effective Policies, Successful Schools / OECD. 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/ca768d40-en.
2. Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / за ред. В. Терещенка та І. Клименко ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. 395 с. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf.
3. Early Learning and Child Well-being: A Study of Five-year-Olds in England, Estonia, and the United States / OECD. 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/3990407f-en.
4. Коротко про те, що і як впливає на успішність випускників початкової школи в читанні й математиці / Т. Лісова та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2022. 37 с. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/Korotkyj-zvit-CHastyna-II_2022.pdf.
5. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя ; Нац. акад. пед. наук України. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/1/nac%20dopovid%202021%20color%201%20%281%29.pdf.
6. Бех І. Д. Дошкільна освіта: трансформаційні орієнтири. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи : зб. наук. пр. Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020. С. 7–20. URL: https://tinyurl.com/y2er5bnh.
7. Горбатюк О. В. Створення фундаменту успішності дитини в умовах Нової української школи. Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф. ; Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2020. С. 59–62. URL: https://tinyurl.com/492fwke8.
8. Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku.
9. Візія майбутнього освіти і науки України / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf.
10. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0033729-21#Text.
11. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.08.2024).
12. Про застосування англійської мови в Україні : Закон України від 04.06.2024 № 3760-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#top.
13. Ткаченко В. В., Дронь Т. О. Актуальні аспекти діяльності закладів, що надають послуги дошкільної освіти, в умовах воєнного стану в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 3 (24). С. 116–127. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-116-127.
14. Освіта і наука України в умовах воєнного стану : інформ-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 64 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/08/serp_konf_2023.pdf.
15. Дослідження щодо стану організації освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану / О. Денисюк та ін. ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 100 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/doshkilna_osvita_report_2023.pdf.
16. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017 № 2229-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/2229-19#Text.
17. Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2018 № 1/11-5480. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text.
18. Про затвердження типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо запобігання проявам насильства : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.09.2020 № 1214. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1214729-20#Text.
19. Про дошкільну освіту : Закон України від 06.06.2024 № 3788-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення: 09.08.2024).
20. Мрія : офіц. вебсайт. URL: https://mriia.gov.ua/app.
21. Дошкільна освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/dosh_osvit/arch_dosh_osv.htm.
2. Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / за ред. В. Терещенка та І. Клименко ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. 395 с. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf.
3. Early Learning and Child Well-being: A Study of Five-year-Olds in England, Estonia, and the United States / OECD. 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/3990407f-en.
4. Коротко про те, що і як впливає на успішність випускників початкової школи в читанні й математиці / Т. Лісова та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2022. 37 с. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/Korotkyj-zvit-CHastyna-II_2022.pdf.
5. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя ; Нац. акад. пед. наук України. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/1/nac%20dopovid%202021%20color%201%20%281%29.pdf.
6. Бех І. Д. Дошкільна освіта: трансформаційні орієнтири. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи : зб. наук. пр. Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020. С. 7–20. URL: https://tinyurl.com/y2er5bnh.
7. Горбатюк О. В. Створення фундаменту успішності дитини в умовах Нової української школи. Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф. ; Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2020. С. 59–62. URL: https://tinyurl.com/492fwke8.
8. Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku.
9. Візія майбутнього освіти і науки України / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf.
10. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0033729-21#Text.
11. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.08.2024).
12. Про застосування англійської мови в Україні : Закон України від 04.06.2024 № 3760-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#top.
13. Ткаченко В. В., Дронь Т. О. Актуальні аспекти діяльності закладів, що надають послуги дошкільної освіти, в умовах воєнного стану в Україні. Освітня аналітика України. 2023. № 3 (24). С. 116–127. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-116-127.
14. Освіта і наука України в умовах воєнного стану : інформ-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 64 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/08/serp_konf_2023.pdf.
15. Дослідження щодо стану організації освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану / О. Денисюк та ін. ; ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 100 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/doshkilna_osvita_report_2023.pdf.
16. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017 № 2229-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/2229-19#Text.
17. Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2018 № 1/11-5480. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text.
18. Про затвердження типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо запобігання проявам насильства : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.09.2020 № 1214. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1214729-20#Text.
19. Про дошкільну освіту : Закон України від 06.06.2024 № 3788-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення: 09.08.2024).
20. Мрія : офіц. вебсайт. URL: https://mriia.gov.ua/app.
21. Дошкільна освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/dosh_osvit/arch_dosh_osv.htm.