Цятковська А. М.
https://orcid.org/0000-0003-4621-1594
РОЛЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ВІДНОВЛЕННІ УКРАЇНИ: СТРАТЕГІЇ РОЗБУДОВИ МИРУ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. У статті досліджено потенціал вищої освіти в частині сприяння розбудові миру та сталому розвитку в Україні, особливо в контексті війни та її наслідків. Дослідження висвітлює багатогранну роль закладів вищої освіти (ЗВО) у зміцненні стійкості, соціальної згуртованості та сприянні довгостроковому розвитку. Незважаючи на величезні виклики, зокрема руйнування, переміщення студентів і викладачів та обмежене фінансування, українські ЗВО продемонстрували високу адаптивність і стійкість. Спираючись на міжнародний досвід регіонів, що постраждали від конфліктів, таких як Колумбія й Боснія, ця стаття підкреслює, як університети можуть слугувати каталізаторами відновлення, просуваючи культуру миру, розвиваючи людський капітал і переосмислюючи історичні наративи. У дослідженні також визначено важливі стратегії для узгодження вищої освіти з національними стратегіями відновлення, включаючи реформи освітніх програм, державно-приватне партнерство та міжнародне співробітництво. Ці заходи мають вирішальне значення не лише для відновлення системи вищої освіти в Україні, а й для створення стійких умов для миру та економічного зростання. Результати дослідження показують, що вища освіта може відігравати ключову роль в усуненні першопричин конфлікту, сприянні інноваціям та підготовці кваліфікованих фахівців, здатних задовольнити потреби післявоєнної відбудови. Пріоритизація інвестицій в освіту дасть змогу Україні закласти підґрунтя для більш стабільного й успішного майбутнього. Це дослідження є внеском у зростаючий обсяг знань про взаємозв’язок освіти, розбудови миру та сталого розвитку, пропонуючи практичні рекомендації для політиків і освітян.
Ключові слова: вища освіта, розбудова миру, Україна, сталий розвиток, відновлення, стійкість.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-126-140
Ключові слова: вища освіта, розбудова миру, Україна, сталий розвиток, відновлення, стійкість.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-126-140
Посилання:
1. Звіт про непрямі фінансові втрати економіки внаслідок військової агресії росії проти України станом на 1 липня 2024 року / Д. Андрієнко та ін. Київська школа економіки. 2024. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/10/30.09.24_Losses_Report-ua.pdf.
2. Smith A. Education and Conflict. UNESCO. 2009. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001913/191338e.pdf.
3. Feuer H. N., Hornidge A.-K. Rebuilding knowledge: Opportunities and risks for higher education in post-conflict regions. ZEF Working Paper Series. 2013. No. 121. URL: https://www.academia.edu/12341057/Rebuilding_Knowledge_Opportunities_and_Risks_for_Higher_Education_in_Post_Conflict_Regions.
4. The contribution of higher education to the SDGs / International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean. URL: https://www.iesalc.unesco.org/en/sustainable-development/contribution-higher-education-sdgs.
5. Milton S., Barakat S. Higher education as the catalyst of recovery in conflict-affected societies. Globalisation, Societies and Education. 2016. Vol. 14, Iss. 3. P. 403–421. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2015.1127749.
6. Pacheco I. F., Turner Johnson A. Higher Education in Post-Conflict Conditions. International Higher Education. 2014. No. 74. P. 8–9. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2014.74.5463.
7. Clarke-Habibi S. Role of Universities in Peacebuilding. Presented to the Ukrainian Displaced Universities Delegation. University of Cambridge. 2016. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/day_1_presentations_and_materials_english.pdf.
8. Muthanna A, Almahfali M., Haider A. The Interaction of War Impacts on Education: Experiences of School Teachers and Leaders. Education Sciences. 2022. Vol. 12, Iss. 10, 719. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/educsci12100719.
9. Деякі питання державних вищих навчальних закладів, переміщених з району проведення антитерористичної операції : постанова Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 № 935. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/935-2015-%D0%BF#Text.
10. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
11. Bogov D. The War on Ukraine and its Effect on Human Capital: Early Evidence and EBRD response. European Bank for Reconstruction and Development. 2023. URL: https://www.ebrd.com/sites/Satellite?c=Content&cid=1395312139867&d=&pagename=EBRD%2FContent%2FDownloadDocument.
12. Жарикова А. За кордоном перебувають до 3 мільйонів українців працездатного віку – Мінекономіки. Економічна правда. 2022. 5 жовт. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/10/5/692265/.
13. Відбудова України: принципи та політика / за ред. Ю. Городніченко, І. Сологуб, Б. Ведер ді Мауро. CEPR. 2022. URL: https://cepr.org/system/files/2022-12/reconstruction%20book_Ukrainian_0.pdf.
14. Якість надання освітніх послуг столичними закладами вищої освіти в умовах воєнного стану. Державна служба якості освіти України. 2023. 10 лют. URL: https://sqe.gov.ua/yakist-nadannya-osvitnikh-poslug-stoli/.
15. 13 областей в Україні відновлюють освітній процес: коли і в якому форматі. Українська правда. 2022. 11 берез. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2022/03/11/247766/.
16. Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / за ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с. URL: https://tinyurl.com/2p9t7p8p.
17. UN Peacebuilding: an Orientation / United Nations. 2010. URL: https://www.un.org/peacebuilding/sites/www.un.org.peacebuilding/files/documents/peacebuilding_orientation.pdf.
18. United Nations Peacekeeping Operations: Principles and Guidelines / United Nations. 2008. URL: https://reliefweb.int/report/world/united-nations-peacekeeping-operations-principles-and-guidelines?gclid=Cj0KCQjwxMmhBhDJARIsANFGOStDVNafEjry6PKeoOCl7npXD7g05rn_nDLx3Z6V2vYigWIxLYZFZAUaAjaeEALw_wcB.
19. Shahab S., Ullah S. The Role of Higher Education as a Catalyst of Peacebuilding in Conflict Affected Regions: The Case Study of Khyber Pakhtunkhwa after FATA Amalgamation. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies. 2021. Vol. 7, No. 2. P. 279–289. DOI: https://doi.org/10.26710/jbsee.v7i2.1616.
20. Santiago P., Tremblay K., Basri E., Arnal E. Tertiary Education for the Knowledge Society. Volume 1. Special features: Governance, funding, quality / OECD. 2008. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2008/09/tertiary-education-for-the-knowledge-society_g1gh92e5/9789264046535-en.pdf.
21. The 17 Goals / United Nations. URL: https://sdgs.un.org/goals.
22. Disinformation and Russia’s war of aggression against Ukraine: Threats and governance responses. OECD Policy Responses on the Impacts of the War in Ukraine / OECD. 2022. DOI: https://doi.org/10.1787/37186bde-en.
23. Рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21 червня 2022 р. про історико-культурну складову освітнього процесу / Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. 2022. URL: https://bit.ly/3R1rpQG.
24. Youth guide on education for peacebuilding and the prevention of violence / UNESCO-IICBA. 2022. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381620.
25. Anh D. B. H., Tien N. H. Attracting foreign direct investment in higher education industry in Vietnam. International Journal of Advanced Education and Research. 2019. Vol. 4, Iss. 3. P. 24-27. URL: https://www.researchgate.net/publication/338719622_Attracting_foreign_direct_investment_in_higher_education_industry_in_Vietnam.
26. Ukraine’s National Recovery Plan / National Recovery Council. 2022. URL: https://uploads-ssl.webflow.com/621f88db25fbf24758792dd8/62c166751fcf41105380a733_NRC%20Ukraine%27s%20Recovery%20Plan%20blueprint_ENG.pdf.
27. ILO Monitor on the world of work. Tenth edition / International Labour Organization. 2022. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/briefingnote/wcms_859255.pdf.
28. Пазій В. Які професії будуть популярні в Україні після війни: топ-7 сфер. OBOZ.UA. 2023. 14 січ. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/economics/economy/yaki-profesii-budut-populyarni-v-ukraini-pislya-vijni-top-7-sfer.htm#goog_rewarded.
29. Калмикова Н. Що робити військовим після війни. УНІАН. 2022. URL: https://www.unian.ua/war/viyna-v-ukrajini-2022-shcho-robiti-viyskovim-pislya-viyni-11988858.html.
30. Держава забезпечує освітню підтримку ветеранів війни та учасників бойових дій / М-во освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/news/derzhava-zabezpechue-osvitnyu-pidtrimku-veteraniv-viyni-ta-uchasnikiv-boyovikh-diy.
31. Іноземні студенти в Україні: запрошення на навчання та актуальна статистика / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/inozemni-studenty-v-ukraini-zaproshennia-na-navchannia-ta-aktualna-statystyka.
32. Іноземні студенти в Україні / Український державний центр міжнародної освіти. URL: https://studyinukraine.gov.ua/uk/statistika/.
33. Supporting refugee learners from Ukraine in higher education in Europe / EC, EECEA. 2022. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2797/022188.
2. Smith A. Education and Conflict. UNESCO. 2009. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001913/191338e.pdf.
3. Feuer H. N., Hornidge A.-K. Rebuilding knowledge: Opportunities and risks for higher education in post-conflict regions. ZEF Working Paper Series. 2013. No. 121. URL: https://www.academia.edu/12341057/Rebuilding_Knowledge_Opportunities_and_Risks_for_Higher_Education_in_Post_Conflict_Regions.
4. The contribution of higher education to the SDGs / International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean. URL: https://www.iesalc.unesco.org/en/sustainable-development/contribution-higher-education-sdgs.
5. Milton S., Barakat S. Higher education as the catalyst of recovery in conflict-affected societies. Globalisation, Societies and Education. 2016. Vol. 14, Iss. 3. P. 403–421. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2015.1127749.
6. Pacheco I. F., Turner Johnson A. Higher Education in Post-Conflict Conditions. International Higher Education. 2014. No. 74. P. 8–9. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2014.74.5463.
7. Clarke-Habibi S. Role of Universities in Peacebuilding. Presented to the Ukrainian Displaced Universities Delegation. University of Cambridge. 2016. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/day_1_presentations_and_materials_english.pdf.
8. Muthanna A, Almahfali M., Haider A. The Interaction of War Impacts on Education: Experiences of School Teachers and Leaders. Education Sciences. 2022. Vol. 12, Iss. 10, 719. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/educsci12100719.
9. Деякі питання державних вищих навчальних закладів, переміщених з району проведення антитерористичної операції : постанова Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 № 935. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/935-2015-%D0%BF#Text.
10. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
11. Bogov D. The War on Ukraine and its Effect on Human Capital: Early Evidence and EBRD response. European Bank for Reconstruction and Development. 2023. URL: https://www.ebrd.com/sites/Satellite?c=Content&cid=1395312139867&d=&pagename=EBRD%2FContent%2FDownloadDocument.
12. Жарикова А. За кордоном перебувають до 3 мільйонів українців працездатного віку – Мінекономіки. Економічна правда. 2022. 5 жовт. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/10/5/692265/.
13. Відбудова України: принципи та політика / за ред. Ю. Городніченко, І. Сологуб, Б. Ведер ді Мауро. CEPR. 2022. URL: https://cepr.org/system/files/2022-12/reconstruction%20book_Ukrainian_0.pdf.
14. Якість надання освітніх послуг столичними закладами вищої освіти в умовах воєнного стану. Державна служба якості освіти України. 2023. 10 лют. URL: https://sqe.gov.ua/yakist-nadannya-osvitnikh-poslug-stoli/.
15. 13 областей в Україні відновлюють освітній процес: коли і в якому форматі. Українська правда. 2022. 11 берез. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2022/03/11/247766/.
16. Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / за ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с. URL: https://tinyurl.com/2p9t7p8p.
17. UN Peacebuilding: an Orientation / United Nations. 2010. URL: https://www.un.org/peacebuilding/sites/www.un.org.peacebuilding/files/documents/peacebuilding_orientation.pdf.
18. United Nations Peacekeeping Operations: Principles and Guidelines / United Nations. 2008. URL: https://reliefweb.int/report/world/united-nations-peacekeeping-operations-principles-and-guidelines?gclid=Cj0KCQjwxMmhBhDJARIsANFGOStDVNafEjry6PKeoOCl7npXD7g05rn_nDLx3Z6V2vYigWIxLYZFZAUaAjaeEALw_wcB.
19. Shahab S., Ullah S. The Role of Higher Education as a Catalyst of Peacebuilding in Conflict Affected Regions: The Case Study of Khyber Pakhtunkhwa after FATA Amalgamation. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies. 2021. Vol. 7, No. 2. P. 279–289. DOI: https://doi.org/10.26710/jbsee.v7i2.1616.
20. Santiago P., Tremblay K., Basri E., Arnal E. Tertiary Education for the Knowledge Society. Volume 1. Special features: Governance, funding, quality / OECD. 2008. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2008/09/tertiary-education-for-the-knowledge-society_g1gh92e5/9789264046535-en.pdf.
21. The 17 Goals / United Nations. URL: https://sdgs.un.org/goals.
22. Disinformation and Russia’s war of aggression against Ukraine: Threats and governance responses. OECD Policy Responses on the Impacts of the War in Ukraine / OECD. 2022. DOI: https://doi.org/10.1787/37186bde-en.
23. Рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21 червня 2022 р. про історико-культурну складову освітнього процесу / Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. 2022. URL: https://bit.ly/3R1rpQG.
24. Youth guide on education for peacebuilding and the prevention of violence / UNESCO-IICBA. 2022. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381620.
25. Anh D. B. H., Tien N. H. Attracting foreign direct investment in higher education industry in Vietnam. International Journal of Advanced Education and Research. 2019. Vol. 4, Iss. 3. P. 24-27. URL: https://www.researchgate.net/publication/338719622_Attracting_foreign_direct_investment_in_higher_education_industry_in_Vietnam.
26. Ukraine’s National Recovery Plan / National Recovery Council. 2022. URL: https://uploads-ssl.webflow.com/621f88db25fbf24758792dd8/62c166751fcf41105380a733_NRC%20Ukraine%27s%20Recovery%20Plan%20blueprint_ENG.pdf.
27. ILO Monitor on the world of work. Tenth edition / International Labour Organization. 2022. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/briefingnote/wcms_859255.pdf.
28. Пазій В. Які професії будуть популярні в Україні після війни: топ-7 сфер. OBOZ.UA. 2023. 14 січ. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/economics/economy/yaki-profesii-budut-populyarni-v-ukraini-pislya-vijni-top-7-sfer.htm#goog_rewarded.
29. Калмикова Н. Що робити військовим після війни. УНІАН. 2022. URL: https://www.unian.ua/war/viyna-v-ukrajini-2022-shcho-robiti-viyskovim-pislya-viyni-11988858.html.
30. Держава забезпечує освітню підтримку ветеранів війни та учасників бойових дій / М-во освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/news/derzhava-zabezpechue-osvitnyu-pidtrimku-veteraniv-viyni-ta-uchasnikiv-boyovikh-diy.
31. Іноземні студенти в Україні: запрошення на навчання та актуальна статистика / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/inozemni-studenty-v-ukraini-zaproshennia-na-navchannia-ta-aktualna-statystyka.
32. Іноземні студенти в Україні / Український державний центр міжнародної освіти. URL: https://studyinukraine.gov.ua/uk/statistika/.
33. Supporting refugee learners from Ukraine in higher education in Europe / EC, EECEA. 2022. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2797/022188.