УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
6’2024

Мончинська І. В.
https://orcid.org/0009-0000-9666-4714
Мізевич О. В.
https://orcid.org/0009-0006-0212-3356
Кириченко І. І.
https://orcid.org/0000-0002-3208-7062
Чечель А. О.
https://orcid.org/0000-0003-4307-5574

СИНЕРГІЯ ОСВІТИ ТА МЕХАНІЗМІВ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У СПРИЯННІ ЖІНОЧОМУ СОЦІАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМНИЦТВУ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Авторами досліджено взаємодію освітньої сфери та механізмів публічного управління в контексті розвитку жіночого соціального підприємництва. Метою статті є визначення синергетичного ефекту від взаємодії освіти й механізмів публічного управління для посилення ролі жінок у соціальному підприємництві та розроблення рекомендацій щодо вдосконалення системи підтримки жінок – соціальних підприємців через інтеграцію освітніх і управлінських механізмів. Методологія дослідження базується на аналізі наукової літератури, статистичних даних та кейс-стаді успішних практик синергії освіти й публічного управління у сфері підтримки жіночого соціального підприємництва. Використано методи системного аналізу, порівняльного аналізу та експертних оцінок. Визначено ключові компетенції, необхідні для успішного розвитку жіночого соціального підприємництва, такі як фінансова грамотність, навички стратегічного планування, лідерство, соціальна інновація тощо. Запропоновано механізми формування цих компетенцій у співпраці освітніх закладів і органів публічного управління, що передбачає створення спеціалізованих навчальних програм, менторських ініціатив та платформ для обміну досвідом. Окреслено ключові компоненти синергії освіти й публічного управління у сфері жіночого соціального підприємництва. Визначено основні освітні програми та механізми державної підтримки, проаналізовано їх взаємодію й ефективність. Встановлено, що 65 % жіночих соціальних підприємств успішно адаптуються до викликів завдяки комплексній підтримці. Виявлено системні обмеження, зокрема нерівномірність географічного охоплення освітніх програм і недостатню систематизацію навчальних ініціатив. Висновки дослідження підтверджують необхідність створення комплексної екосистеми підтримки жіночого соціального підприємництва шляхом посилення синергії між освітньою складовою та механізмами публічного управління. Запропоновано практичні рекомендації щодо вдосконалення нормативно-правового забезпечення, фінансових інструментів, інфраструктурної підтримки й системи моніторингу соціального впливу. Таким чином зроблено внесок у розуміння комплексної природи розвитку жіночого соціального підприємництва та підкреслено критичну роль синергії освіти й механізмів публічного управління в цьому процесі. Отримані результати може бути використано для формування ефективної державної політики та освітніх стратегій, спрямованих на стимулювання жіночого соціального підприємництва в Україні.
Ключові слова: жіноче соціальне підприємництво, механізми публічного управління, освіта, синергія, підготовка кадрів, гендерна рівність.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-26-39

Посилання:
1. Гаранчевська І., Кривов’язюк І. Стратегічні напрями розвитку соціального підприємництва в Україні. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. № 2 (64). С. 41–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2018_2_9.
2. Pick K. Chapter 14 Women, leadership, and power. Handbook of Research on Gender and Leadership. Cheltenham, UK : Edward Elgar Publishing, 2017. P. 223–237. DOI: https://doi.org/10.4337/9781785363863.00023.
3. Kickul J., Griffiths M., Bacq S., Garud N. Catalyzing social innovation: is entrepreneurial bricolage always good? Entrepreneurship & Regional Development. 2018. Vol. 30, Iss. 3-4. P. 407–420. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2017.1413771.
4. Greene P. J., Brush С. G., Hart M. M., Saparito P. Patterns of venture capital funding: Is gender a factor? Venture Capital. 2001. Vol. 3, Iss. 1. P. 63–83. DOI: https://doi.org/10.1080/13691060118175.
5. De Bruin A., Brush С. G., Welter F. Advancing a framework for coherent research on women’s entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. 2007. Vol. 31, Iss. 3. P. 323–339. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2007.00176.x.
6. Супрун Н. А. Соціальне підприємництво в Україні: проблемні аспекти та перспективи розвитку. Економічні перспективи підприємництва : зб. матеріалів ІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Ірпінь, 8–9 жовт. 2020 р. Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020. Ч. 1. С. 17–19. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21140.
7. Галушка З. І. Феномен соціального підприємництва: поняття та перспективи розвитку в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : Економіка. 2013. № 148. С. 15–17. DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2667.2013/148-2/4.
8. Назарук В. Я. Історія розвитку соціального підприємництва в Україні. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін : посібник. Київ, 2017. С. 53–59. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/12772.
9. Ганущак-Єфіменко Л. М. Управління розвитком інноваційного потенціалу підприємств малого і середнього бізнесу на основі економічної інтеграції. Актуальні проблеми економіки. 2013. № 6 (144). С. 72–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2013_6_10.
10. Новакова О. В., Пашина Н. П. Аналіз державної політики : навч. посіб. Маріуполь : Вид-во Маріупольського держ. ун-ту, 2017. 304 с. URL: https://repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/162/1/analiz_derzh_polityky.pdf.
11. Бакуменко В. Д. Формування державно-управлінських рішень: проблеми теорії, методології, практики : монографія. Київ : Вид-во УАДУ, 2000. 328 с. URL: https://duikt.edu.ua/ua/lib/1/category/505/view/339.
12. Романовський О. О. Феномен підприємництва в університетах світу : монографія. Вінниця : Нова книга, 2012. 504 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30311.
13. Петренко Л. М. Теорія і практика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників професійно-технічних навчальних закладів : монографія. Дніпропетровськ : ІМА-прес, 2013. 456 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5793.
14. Білова Ю. А. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2013. Вип. 7 (50). С. 15–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2013_7_7.
15. Etzkowitz H., Leydesdorff L. The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research Policy. 2000. Vol. 29, Iss. 2. Р. 109–123. DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4.
16. Титарчук І., Бєляєва Є. Портрет українських жінок-підприємиць / ГО «Ук­раїнський центр сприяння інвестиціям та торгівлі». 2024. 91 с. URL: https://tradecenter.org.ua/eng/viewer?pdf=/upload/other/research_compressed.pdf.
17. Антонюк Л. Соціальне підприємництво в Україні в часи COVID-19 через призму гендерної рівності. 2020. 52 с. URL: https://womensleague.org.ua/Uploads/aadmin/doslidzhennya_sp_covid19_period.pdf?_branch_match_id=885429621229111125&utm_medium=marketing.