Терещенко Г. М.
https://orcid.org/0000-0002-9458-2843
РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті досліджено процес реформування системи освіти України в контексті євроінтеграційних прагнень, який стає важливим фактором розвитку сучасного українського суспільства. Підкреслено, що євроінтеграційні процеси поглибилися після підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Увагу зосереджено на структурних і змістових змінах, які впроваджуються в освітню систему для її адаптації до європейських стандартів та принципів. Розглянуто основні напрями та етапи освітніх реформ, що здійснюються для наближення освітніх стандартів України до вимог ЄС. Центральною метою євроінтеграційних реформ є створення конкурентоспроможної системи освіти, що здатна ефективно реагувати на виклики глобалізації й сучасного ринку праці, а також забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх громадян. Наголошено на тому, що освітні реформи спрямовані на підвищення якості, доступності та інклюзивності освітніх послуг, а також на розвиток навичок, необхідних для конкурентоспроможності на європейському ринку праці. Проаналізовано рушійні сили реформ, включаючи соціальні й економічні фактори, технологічний розвиток, політичну волю керівництва країни, а також суспільний запит на якісну освіту. Досліджено як досягнення, так і виклики, зокрема недостатнє фінансування, брак кваліфікованих кадрів та потребу в удосконаленні цифрових технологій в освітньому процесі. У статті також розглянуто вплив європейських освітніх ініціатив на розвиток української системи освіти та наголошено на важливості подальшого співробітництва з європейськими освітніми структурами для посилення реформ. Загалом дослідження підкреслює, що реформування освіти в Україні в контексті євроінтеграції сприяє розвитку освітньої системи, орієнтованої на інновації та адаптованої до глобальних стандартів, що, своєю чергою, сприятиме інтеграції України в ЄС і формуванню європейської ідентичності серед молодого покоління.
Ключові слова: освіта, система освіти України, реформа освіти, освітня політика, євроінтеграція.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-40-50
Ключові слова: освіта, система освіти України, реформа освіти, освітня політика, євроінтеграція.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-40-50
Посилання:
1. Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Освіта і наука – основа інноваційного людського розвитку. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2. № 2. С. 1–5. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3.
2. Herczyński J., Linnik O., Hrynevych L. The new Ukrainian school reform: Achievements, developments and challenges. European Journal of Education. 2023. Vol. 58, Iss. 4. P. 542–560. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12583.
3. Луговий В. І. Мережа закладів вищої освіти України: стан і перспективи. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. 6. № 2. С. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6213.
4. Топузов О. М., Локшина О. І., Джурило А. П., Шпарик О. М. Європейський дослідницький простір: здобутки і перспективи / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ : Пед. думка, 2024. 66 с. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51.
5. Локшина О. Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал. 2024. № 2. С. 6–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19.
6. Джурило А. П. Виклики й інтеграційні перспективи української освіти. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи : зб. тез ІV Всеукр. наук.-прак. інтернет-конф., м. Київ, 21 берез. 2024 р. Київ : ВД «Освіта», 2024. С. 216–218. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740663/.
7. Лондар С. Л. Міжнародний досвід розвитку сучасних освітніх інформаційних систем. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 5–19. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-5-19.
8. Лондар, С. Л., Мельник, С. В., Терещенко, Г. М. Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення. Освітня аналітика України. 2022. № 2 (18). С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-5-22.
9. Декларація про державний суверенітет України : Декларація від 16.07.1990 № 55-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text.
10. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf.
11. Візія майбутнього освіти і науки України / М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf.
12. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року «Освіта переможців» / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf.
13. Притула А. Ю. Фінансування освіти і науки в умовах воєнного стану. Економіко-правові та управлінсько-технологічні виміри сьогодення: молодіжний погляд : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., м. Дніпро, 3 лист. 2023 р. Дніпро : Ун-т митної справи та фінансів, 2023. С. 192–195. http://biblio.umsf.dp.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/6654/%d0%9a%d0%be%d0%bd%d1%84%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d1%86%d1%96%d1%8f%2003.11%20%20%d0%a2%d0%9e%d0%9c%201.pdf?isAllowed=y&sequence=1.
14. Digital Education Action Plan (2021-2027) / European Commission. 2023. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan.
2. Herczyński J., Linnik O., Hrynevych L. The new Ukrainian school reform: Achievements, developments and challenges. European Journal of Education. 2023. Vol. 58, Iss. 4. P. 542–560. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12583.
3. Луговий В. І. Мережа закладів вищої освіти України: стан і перспективи. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. 6. № 2. С. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6213.
4. Топузов О. М., Локшина О. І., Джурило А. П., Шпарик О. М. Європейський дослідницький простір: здобутки і перспективи / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ : Пед. думка, 2024. 66 с. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51.
5. Локшина О. Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал. 2024. № 2. С. 6–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19.
6. Джурило А. П. Виклики й інтеграційні перспективи української освіти. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи : зб. тез ІV Всеукр. наук.-прак. інтернет-конф., м. Київ, 21 берез. 2024 р. Київ : ВД «Освіта», 2024. С. 216–218. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740663/.
7. Лондар С. Л. Міжнародний досвід розвитку сучасних освітніх інформаційних систем. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 5–19. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-5-19.
8. Лондар, С. Л., Мельник, С. В., Терещенко, Г. М. Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення. Освітня аналітика України. 2022. № 2 (18). С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-5-22.
9. Декларація про державний суверенітет України : Декларація від 16.07.1990 № 55-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text.
10. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf.
11. Візія майбутнього освіти і науки України / М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf.
12. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року «Освіта переможців» / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf.
13. Притула А. Ю. Фінансування освіти і науки в умовах воєнного стану. Економіко-правові та управлінсько-технологічні виміри сьогодення: молодіжний погляд : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., м. Дніпро, 3 лист. 2023 р. Дніпро : Ун-т митної справи та фінансів, 2023. С. 192–195. http://biblio.umsf.dp.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/6654/%d0%9a%d0%be%d0%bd%d1%84%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d1%86%d1%96%d1%8f%2003.11%20%20%d0%a2%d0%9e%d0%9c%201.pdf?isAllowed=y&sequence=1.
14. Digital Education Action Plan (2021-2027) / European Commission. 2023. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan.