УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
6’2024

Лондар С. Л.
https://orcid.org/0000-0003-1838-288X
Босенко О. С.
https://orcid.org/0009-0004-3414-8908
Гайдук І. С.
https://orcid.org/0000-0003-3144-1469

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ ЯК ДОСВІД ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ ОСВІТНІХ СИСТЕМ КРАЇН ЄС

Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. Стійкість системи освіти в умовах війни визначається її здатністю швидко реагувати на зовнішні загрози, внутрішньо трансформуватися, адаптуватися до змін та забезпечувати доступ до якісного навчання для всіх учасників освітнього процесу. Це вимагає не лише законодавчих і нормативних змін, а й інноваційних технологій, нових підходів до управління та організації освітнього середовища. Метою статті є ідентифікація, вивчення й систематизація основних управлінських рішень, технологічних змін і стратегій, що забезпечили стійкість системи освіти України в умовах війни, задля їх можливого масштабування в інших країнах, зокрема державах-членах ЄС. У статті розглядаються ключові управлінські рішення, закріплені законодавчими та нормативно-правовими актами, освітянські підходи, які сприяли підвищенню стійкості української освітньої системи. Особливу увагу приділено аналізу розвитку інформаційних технологій, що на сьогодні вже застосовуються на всіх стадіях і рівнях української освіти та стали важливою складовою забезпечення її стійкості. Зокрема, розглянуто управлінські й навчальні технології з використанням інформаційних систем, електронних платформ, оперативних інформаційних дашбордів МОН, які стали важливими інструментами розвитку комунікацій, моніторингу ситуації та прийняття обґрунтованих рішень у сфері освіти. Їх використання також забезпечило впровадження дистанційного навчання, функціонування програм зі збереження україномовного контенту для дітей-біженців та реалізацію інших інноваційних педагогічних підходів. Проаналізовано результати цих рішень, а також їх вплив на якість освіти й психічний стан учнів і вчителів. Окрім того, ідентифіковано та узагальнено виклики стійкості в системах освіти країн ЄС. Пандемія COVID-19 і наплив упродовж останніх років школярів-біженців із Сирії, України, країн Африки виявили в освіті ЄС цілу низку недоліків, які потрібно виправляти. Система освіти України має цінний досвід виживання у складних обставинах, сформовано величезну базу знань, що може бути використана європейською спільнотою для організації навчання в турбулентних соціальних умовах із метою забезпечення доступу до шкільної освіти для всіх дітей і підтримання її належної якості.
Ключові слова: стійкість, система освіти, війна, інституції, організації, інструменти, цифрові технології, освітні системи ЄС.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-5-25

Посилання:
1. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
2. Ситуаційний аналіз становища дітей в Україні: 2024 / UNICEF. URL: https://www.unicef.org/ukraine/reports/sitan2024.
3. Лондар С. Л. Уточнення фінансово-економічних дефініцій у контексті пост­кризових реалій. Фінанси України. 2012. № 12. С. 69–78. URL: https://finukr.org.ua/\?page_id=723&aid=672.
4. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
5. Eurydice: National Education Systems / European Commission. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems.
6. Resilience of education. Google Trends : вебсайт. URL: https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&q=resilience%20of%20education&hl=en-US.
7. Пошук статей за ключовими словами «resilience of education». Web of Science : вебсайт. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/972da252-52f3-40fe-869c-c48dbed1b0ad-014909cf5c/relevance/1.
8. Londar L., Pietsch M. Providing distance education during the war: the experience of Ukraine. Information Technologies and Learning Tools. 2023. Vol. 98, No. 6. P. 31–51. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v98i6.5454.
9. Рогова В. Б., Лондар С. Л. Управлінський інформаційно-аналітичний інструментарій забезпечення освітньої безпеки. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : зб. тез доп. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовт. 2022 р.). Київ, 2022. С. 13–17. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/book-of-abstracts_ssi-iea_2022.pdf.
10. Семенюк Ю. Поняття стійкості системи управління освітою: зарубіжні моделі та підходи до визначення. Теоретичні та прикладні питання державотворення. 2024. № 31. С. 71–80. DOI: https://doi.org/10.35432/tisb312024306538.
11. Ташкінова О., Пономарьова Л. Професійна стійкість викладачів українських закладів вищої освіти під час війни: шляхи підтримки та розвитку. Соціальна робота та соціальна освіта. 2024. № 2 (13). С. 120–129. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(13).2024.316717.
12. Lavrysh Yu., Lytovchenkо I., Lukianenko V., Golub T. Teaching during the wartime: Experience from Ukraine. Educational Philosophy and Theory. 2022. Vol. 57, Iss. 3. P. 197–204. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2098714.
13. Luthar S. S. Resilience in Development: A Synthesis of Research across Five Decades. Developmental Psychopathology: Volume Three: Risk, Disorder, and Adaptation / D. Cicchetti, D. J. Cohen (Eds.). 2006. P. 739–795. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470939406.ch20.
14. Fergus S., Zimmerman M. A. Adolescent resilience: A Framework for understanding health development in the face of risk. Annual Review of Public Health. 2005. Vol. 26. P. 399–419. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357.
15. Garmezy N., Masten A. S. The protective role of competence indicators in children at risk. Life-span developmental psychology: Perspectives on stress and coping / E. M. Cummings, A. L. Greene, K. H. Karraker (Eds.). 1991. P. 151–174. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=822155.
16. Wang M., Haertel G., Walberg H. Educational Resilience in Inner Cities. 1993. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED399312.pdf.
17. Masten A. S. Resilience in developmental systems: Principles, pathways, and protective processes in research and practice. Multisystemic resilience: Adaptation and transformation in contexts of change / M. Ungar (Ed.). 2021. P. 113–134. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780190095888.003.0007.
18. Education System Resilience / L. Cameron et al. Washington DC, USA, and Ottawa, Canada, 2024. URL: https://www.gpekix.org/knowledge-repository/education-system-resilience-gpe-kix-scoping-study-working-paper.
19. The Need for Climate-Smart Education Financing: A review of the evidence and new costing framework / GPE. 2023. URL: https://www.globalpartnership.org/node/document/download?file=document/file/2023-12-climate-smart-education-financing-review-evidence-costing-framework.pdf.
20. Fletcher D., Sarkar M. Psychological Resilience. European Psychologist. 2013. Vol. 18, No. 1. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000124.
21. Theron L., Ungar M., Höltge J. Student resilience to COVID-19-related school disruptions: The value of historic school engagement. School Psychology International. 2023. Vol. 44, Iss. 2. P. 190–213. DOI: https://doi.org/10.1177/01430343221138785.
22. Kangas-Dick K., O’Shaughnessy E. Interventions that promote resilience among teachers: A systematic review of the literature. International Journal of School & Educational Psychology. 2020. Vol. 8, Iss. 2. P. 131–146. DOI: https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1734125.
23. Linnenluecke M. K. Resilience in Business and Management Research: A Review of Influential Publications and a Research Agenda. International Journal of Management Reviews. 2017. Vol. 19, Iss. 1. P. 4–30. DOI: https://doi.org/10.1111/ijmr.12076.
24. Ma Zh., Xiao L., Yin J. Toward a dynamic model of organizational resilience. Nankai Business Review International. 2018. Vol. 9, Iss. 3. P. 246–263. DOI: https://doi.org/10.1108/NBRI-07-2017-0041.
25. Hillmann J., Guenther E. Organizational Resilience: A Valuable Construct for Management Research? International Journal of Management Reviews. 2021. Vol. 23, Iss. 1. P. 7–44. DOI: https://doi.org/10.1111/ijmr.12239.
26. Identification of methodologies to quantify education system resilience – A scoping review / J. Dülks et al. International Journal of Disaster Risk Reduction. 2023. Vol. 97, 103967. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103967.
27. Heinimann H. R., Hatfield K. Infrastructure Resilience Assessment, Management and Governance – State and Perspectives. Resilience and Risk. NATO Science for Peace and Security Series C: Environmental Security / I. Linkov, J. Palma-Oliveira (Eds.). Springer, Dordrecht, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-024-1123-2_5.
28. Про утворення Ситуаційного центру : наказ Міністерства освіти і науки Украї­ни від 24.02.2022 № 229. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-utvorennya-situacijnogo-centru-mon.
29. Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану : наказ Міністерства освіти і науки України від 07.03.2022 № 235. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text.
30. Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні : наказ Міністерства освіти і науки України від 28.03.2022 № 274. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0274729-22#Text.
31. Про організацію та проведення у 2022 році національного мультипредметного тесту : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.05.2022 № 434. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-organizaciyu-ta-provedennya-u-2022-roci-nacionalnogo-miltipredmetnogo-testu.
32. Про затвердження Порядку міжвідомчої взаємодії з питань вручення здобувачам освіти, які перебувають за межами України, документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, виданих в умовах воєнного стану : наказ Міністерства освіти і науки України, Міністерства закордонних справ України від 09.06.2022 № 538/192. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0538729-22#Text.
33. EENEE Analytical report N°02/2021 – Impact of COVID-19 on Education for Sustainable Development (ESD) in the context of twin transition / European Commission. 2021. DOI: https://doi.org/10.2766/89568.
34. How countries are addressing the integration of children from Ukraine in EU education systems / European Commission. 2024. URL: https://education.ec.europa.eu/news/how-countries-are-addressing-the-integration-of-children-from-ukraine-in-eu-education-systems.