УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
6’2024

Топчій С. М.
https://orcid.org/0009-0008-5875-7571
Судин Д. Ю.
https://orcid.org/0000-0001-5648-0224
Нагорнюк О. В.
https://orcid.org/0009-0003-8335-7135
Іваницький А. В.
https://orcid.org/0009-0002-6373-3757

ПРОГНОЗУВАННЯ ПОТРЕБИ В УЧИТЕЛЯХ ДЛЯ ПЛАНУВАННЯ КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СИСТЕМИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті висвітлено актуальну проблему кадрового потенціалу учительства в системі загальної середньої освіти України. На основі відкритих даних розроблено та описано комплексну модель прогнозування потреби в педагогічних працівниках, яка враховує актуальні демографічні тенденції, чинні нормативні вимоги й поточну динаміку педагогічних кадрів в Україні. Модель базується на детальному обрахунку як попиту на вчителів, так і їх пропозиції в системі освіти. Запропоновано чотири сценарії прогнозування до 2030/2031 н. р., в яких враховано різні варіанти наповнюваності класів (нормативну та фактичну) і вплив повномасштабного вторг­нення як значущого соціального потрясіння. Визначено, що за найбільш песимістичним сценарієм (з урахуванням соціальних потрясінь та фактичної наповнюваності класів) потреба в учителях може сягнути 366 тис. осіб, а за найбільш оптимістичним гіпотетичним сценарієм (без урахування соціальних потрясінь і з нормативною наповнюваністю класів) – 59 тис. осіб. Особлива практична цінність розробленої моделі полягає в можливості її гнучкого застосування для прогнозування й планування кадрових потреб освітньої галузі на різних адміністративних рівнях – від областей до окремих територіальних громад. При цьому зазначена модель дає змогу брати до уваги специфічні демографічні показники, особливості освітньої мережі та інші регіональні характеристики. Дослідження має велике значення для формування освітньої політики та прийняття управлінських рішень щодо підготовки педагогічних кадрів. Основні результати й методологія можуть бути використані для подальших досліджень у сфері освітньої аналітики та кадрового планування. Дослідження було реалізовано в рамках дослідницького проєкту ГС «Освіторія».
Ключові слова: загальна середня освіта, учителі, прогнозування, кадровий потенціал, дефіцит педагогічних кадрів, освітня політика.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-51-62

Посилання:
1. Науково-аналітична діяльність: Аналітика / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/diyalnist/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/.
2. Україна – Звіт про внутрішнє переміщення населення в Україні – Опитування загального населення – Раунд 17 (Серпень 2024 року) / International Organization for Migration. URL: https://dtm.iom.int/reports/ukraina-zvit-pro-vnutrishne-peremischennya-naselennya-v-ukraini-opituvannya-zagalnogo.
3. Krueger A., Whitmore D. The Effect of Attending a Small Class in the Early Grades on College‐test Taking and Middle School Test Results: Evidence from Project Star. The Economic Journal. 2001. Vol. 111, No. 468. P. 1-28. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0297.00586.
4. Boyd-Zaharias J. Project STAR: The Story of the Tennessee Class-size Study. American Educator. 1999. Summer Issue. P. 1-6. URL: https://www.aft.org/sites/default/files/STARSummer99.pdf.
5. Теоретичні основи та провідний зарубіжний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України / Ю. Скиба та ін. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2023. 142 с. DOI: https://doi.org/10.31874/978-617-7644-59-9-2023.
6. Литвинчук А. О., Гапон В. В., Шараєвська М. І., Дерепа Т. С. Забезпечення педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти. Освітня аналітика Украї­ни. 2024. № 4 (30). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-4-5-20.
7. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.
8. Уряд схвалив проєкт Держбюджету на 2025 рік: оборону країни буде забезпечено / М-во фінансів України. 2024. 13 верес. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/uriad-skhvalyv-proekt-derzhbiudzhetu-na-2025-rik-oboronu-krainy-bude-zabezpecheno.
9. Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти / М-во освіти і науки України. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/04/12/Zvit.z.Monitorynhu.pratsevlashtuvannya.vypusknykiv.ZV.i.FPO-12.04.2024.pdf.
10. Денисюк О. Я., Титаренко Н. В., Дронь Т. О. Освітні індикатори рівня забезпеченості вчителями освітньої галузі під час трансформаційних процесів: міжнародний і вітчизняний контексти. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 60–71. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-60-71.
11. Мосьпан Н. В. Попит і пропозиція фахівців з вищою освітою на ринку праці в Європейському Союзі. Освітологія. 2017. № 6. С. 176–180. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.176180.
12. De Witte K., De Corte V., Gambi L. Evidence-based solutions to teacher shortages – EENEE-NESET analytical report 1/2023. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2023. DOI: https://doi.org/10.2766/475647.
13. Di Pietro G. Indicators for monitoring teacher shortage in the European Union – Possibilities and constraints. Publications Office of the European Union, 2023. DOI: https://doi.org/10.2760/874479.
14. Global report on teachers: addressing teacher shortages and transforming the profession / UNESCO, International Task Force on Teachers for Education 2030. Paris : UNESCO, 2024. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388832.
15. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
16. Демографічний прогноз по Україні 2023 / Ін-т демографії та соц. дослідж. ім. М. В. Птухи НАН України. Київ, 2023. URL: https://idss.org.ua/forecasts/nation_pop_proj.
17. Освітні індикатори національного та місцевого рівнів / М-во освіти і науки України. URL: https://tinyurl.com/47ncucym.
18. Про затвердження типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-21#Text.
19. Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти III ступеня : наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0408729-18#Text.
20. Про затвердження типової освітньої програми для 1–2 класів закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Shyyan.pdf.
21. Про затвердження типової освітньої програми для 3–4 класів закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Shyyan.pdf.
22. Вчителі України: кадровий потенціал. Тенденції та моделювання потреб до 2030 року / ГС «Освіторія». Київ, 2024. 109 с. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24827.32800.