ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
6’2024

Божинський В. С.
https://orcid.org/0009-0007-0661-5451

ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЯК СКЛАДОВА ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Формування особистості людини і громадянина є предметом інтересу кожної держави. У рамках освітньої сфери саме система загальної середньої освіти значною мірою впливає на майбутню громадянську позицію та моральні якості здобувачів освіти. У статті розглянуто питання змін у підходах до державного регулювання системи загальної середньої освіти України як частини її публічної освітньої політики, що формується й здійснюється в контексті реалізації європейського вибору України. Проаналізовано вплив державного регулювання на розвиток системи загальної середньої освіти України, його місце та роль у впровадженні реформи загальної середньої освіти «Нова українська школа» (НУШ). Визначено чинники публічної освітньої політики. Окреслено проблематику трансформаційних процесів у державному регулюванні під впливом зовнішніх і внутрішніх чинників. Розкрито сутність понять «публічна освітня політика», «державна освітня політика», «документи державної освітньої політики», «система загальної середньої освіти», а також надано визначення поняття «державне регулювання» в контексті завдань, які постають перед органами влади під час формування та реалізації політики у сфері загальної середньої освіти. Наголошено, що саме європейські прагнення України мотивують уряд будувати державну освітню політику з урахуванням принципів, рекомендацій і найкращих практик освітніх систем країн-членів ЄС, а також визначено перелік показників, що демонструють процес їх упровадження в документи державної освітньої політики України. Приділено увагу завданням, виконання яких є важливим для органів влади під час упровадження НУШ на основі принципів та із застосуванням рекомендацій і найкращих практик освітніх систем країн-членів ЄС, що сприятиме розвитку в Украї­ні освітньої системи, здатної задовольнити потреби здобувачів освіти у XXI ст.
Ключові слова: освітня політика, державне регулювання, система загальної середньої освіти, Нова українська школа, євроінтеграційні процеси.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-93-106

Посилання:
1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
2. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 №2145-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.11.2024).
3. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / за заг. ред. В. Г. Кременя ; Нац. акад. пед. наук України. Київ : Пед. думка, 2016. 448 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/nrk/Analitychni-materialy/7-natsionalna-dopovid-pro-stan-i-rozvitok-osviti-v-ukraini.pdf.
4. Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Освіта і наука – основа інноваційного людського розвитку: пропозиції НАПН України до Стратегії людського розвитку. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2. № 2. С. 1–5. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3.
5. Луговий В. І. Управління освітою : навч. посіб. для слухачів, аспірантів, докторантів спеціальності «Державне управління». Київ : Вид-во УАДУ, 1997. 302 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Luhovyi_Volodymyr/Upravlinnia_osvitoiu.pdf.
6. Ващенко Л. M. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : монографія. Київ : Тираж, 2005. 380 с.
7. Локшина О. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17.
8. Дем’янчук О. П. «Державна політика» та «публічна політика»: варіант перехідного періоду. Наукові записки НаУКМА. 2000. Т. 18. С. 31–36. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9715.
9. Іванюк І. В. Освітня політика : навч. посіб. Київ : Ун-т економіки та права «Крок», 2006. 172 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1391/1/education_policy.pdf.
10. Гальпєріна В. О. Освітня політика в трансформаційному суспільстві: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.03 / Ін-т вищої освіти Академії педагогічних наук України. Київ, 2003. 17 с. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124030020.
11. Шульга Н. Д. Характеристика базових понять феномена «державна освітня політика». Теорія та практика державного управління. 2015. Вип. 2. С. 150–157. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2015_2_25.
12. Алієва П. І. Аналіз сутності поняття «державна освітня політика». Вісник Національного університету цивільного захисту України. Сер.: Державне управління. 2016. Вип. 1. С. 1–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNUCZUDU_2016_1_3.
13. Громовенко К., Дехтяренко К. Освітня політика Європейського Союзу: витоки, традиції та перспективи. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2024. № 1. С. 348–353. DOI: https://doi.org/10.32782/2408-9257-2024-1-61.
14. Паращенко Л. Теорія і технології формування моделі системи економічних механізмів управління загальною середньою освітою : посібник / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2014. 197 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/PosIbnik_Ekonom__mekha_L.Paraschenko_2014.pdf.
15. Майборода Т. М. Теоретичні підходи до аналізу основних інструментів державного регулювання освіти. Вісник ХНАУ. Сер.: Економічні науки. 2018. № 4. С. 368–380. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_4_37.
16. Падалка О. С., Каленюк І. С. Економіка освіти та управління : посібник. Київ : Пед. думка, 2012. 184 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4691/padalka-ekonom-osvita.pdf?sequence=1.
17. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 12.11.2024).
18. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934 (дата звернення: 12.11.2022).
19. Про затвердження плану заходів на 2017–2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» : розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 903-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/903-2017-%D1%80#Text.
20. Пасько І., Бондаренко П., Божинський В. «Нова українська школа» в 5–6‐х класах: виклики впровадження / за ред. Г. Титиш ; ГО «Смарт освіта». Київ, 2024. 190 с. URL: https://drive.google.com/drive/u/2/folders/1jjtL7xBtmn21vobn4Nd-Mr-49L_alYe_.
21. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
22. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони : міжнар. док. від 27.06.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (дата звернення: 12.11.2022).
23. Chapters of the acquis. European Commission. URL: https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/conditions-membership/chapters-acquis_en.
24. Quality assurance for school development: Guiding principles for policy development on quality assurance in school education / European Commission. 2018. URL: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/2018-wgs2-quality-assurance-school_en.pdf.
25. EU strategy on the rights of the child / European Commission. Publications Office of the European Union, 2021. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2838/202565.
26. Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning / European Commission. 2022. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/improving-quality/key-competences.