ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
1’2025

Овчарук О. В.
https://orcid.org/0000-0001-7634-7922

РОЛЬ ІНСТРУМЕНТІВ МОНІТОРИНГУ САМООЦІНЮВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У ПОДОЛАННІ ВИКЛИКІВ В УКРАЇНІ ТА ЗАРУБІЖЖІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розкрито роль інструментів самооцінювання рівня цифрової компетентності вчителів в Україні та зарубіжних країнах. Описано онлайн-інструменти самооцінювання, що застосовуються для перевірки рівня цифрової компетентності в країнах Європи й в Україні (EUROPASS, MyDigiSkills, «Цифрограм»). Про­аналізовано вітчизняну нормативно-правову базу моніторингу якості освіти, у т. ч. оцінювання професійної компетентності вчителів у контексті досягнення стандартів. Виокремлено наукові праці українських і зарубіжних учених, присвячені питанням оцінювання цифрової компетентності вчителів, моніторингу якості освіти в цьому контексті, та міжнародні рекомендаційні документи. Наведено основні орієнтири щодо стандартів і показників рівня цифрової компетентності вчителя відповідно до європейських підходів. При цьому акцент зроблено на здатності вчителів підтримувати й використовувати цифрове освітнє середовище школи та організовувати навчальну, організаційну й самонавчальну діяльність. Розкрито проблеми, що виникають останніми роками під час організації дистанційного навчання, та потреби професійного розвитку. Наведено результати опитування вчителів упродовж 2022–2024 рр. українськими дослідниками стосовно їхніх потреб і рівня цифрової компетентності. Наукова новизна дослідження полягає в розробленні системного підходу до самооцінювання цифрової компетентності вчителів, його постійного моніторингу на основі зазначеного вітчизняного досвіду. Запропоновано розробити механізми для запровадження системного підходу до моніторингу потреб учителів і виявлення рівня їхньої цифрової компетентності, здійснювати постійне оновлення програм професійного вдосконалення з урахуванням роботи вчителів в умовах обмежень та реалій воєнного часу.
Ключові слова: амооцінювання, цифрова компетентність, моніторинг, учитель, заклади загальної середньої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-17-27

Посилання:
1. Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансформації освіти. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2020. № 1. С. 27–36. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36.
2. Результати онлайн-опитування «Готовність і потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах війни: 2023» : аналіт. звіт / О. В. Овчарук та ін. ; за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : ІЦО НАПН України, 2023. 81 с. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25529.34402.
3. New technologies in personalisation of STEM and STEAM education – international context / T. Glushkova et al. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning. 2022. Vol. 32, No. 5. P. 591–615. DOI: https://doi.org/10.1504/ijceell.2022.125730.
4. Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2. Raport z badań przeprowadzonych od 10 września do 10 października 2020 / E. Pisula i wsp. DOI: https://doi.org/10.17605/OSF.IO/6ZNCE.
5. Andrade H. L. A critical review of research on student self-assessment. Frontiers in Education. 2019. Vol. 4. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00087.
6. Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні : наказ Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 № 563. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/89142/.
7. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
8. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 06.05.2025).
9. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 06.05.2025).
10. Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0154-20#Text.
11. Про затвердження Програми загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 24.04.2023 № 473. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0473729-23#Text.
12. Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.11.2020 № 1480. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20#Text.
13. Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ : Державна служба якості освіти, 2020. 240 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Serpneva%20conferentcia/Abetka_dlya_Dyrektora_2020_compressed.pdf.
14. Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації : розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text.
15. Carretero Gomez S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2017. DOI: https://doi.org/10.2760/38842.
16. Алєксєєв В. Чому вчителі обурюються тестом на порталі «Дія. Цифрова освіта». Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/c/pedagogy/post/42575.
17. Тести. Дія. Освіта : вебсайт. URL: https://osvita.diia.gov.ua/digigram.
18. Бронін С. DComFra: Рамка цифрових компетентностей для українських вчителів та інших громадян. Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2023. URL: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2023/07/prezentacziya_dcomfra_25.07.2023_s.bronin.pdf.
19. Key competencies for lifelong learning / European Commission. Luxembourg : Publications Office, 2019. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540.
20. Test your digital skills / Europass. URL: https://europa.eu/europass/digitalskills/screen/home.
21. The Digital Competence Wheel. An interactive online tool that maps Digital Competences / Center for Digital Dannelse. URL: https://digital-competence.eu/.
22. The Essential Digital Skills Framework. FutureDotNow. URL: https://futuredotnow.uk/about-us/the-essential-digital-skills-framework/.
23. Vuorikari R., Kluzer S., Punie Y. DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union, 2022. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376.
24. MyDigiSkills : вебсайт. URL: https://mydigiskills.eu/.
25. Овчарук О., Гриценчук О., Кравчина О. Моніторинг готовності та потреб вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ : аналіт. звіт / Ін-т цифровізації освіти НАПН України. Київ, 2024. 100 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743978/.
26. Овчарук О., Сороко Н., Шимон О. Самооцінювання цифрової компетентності вчителів : аналіт. матеріали / Ін-т цифровізації освіти НАПН України. Київ, 2024. 94 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743738/.
27. Ivaniuk I. V., Ovcharuk O. V. Problems and needs of teachers in the organisation of distance learning in Ukraine during quarantine caused by COVID-19 pandemic: 2021 research results. Information Technologies and Learning Tools. 2021. Vol. 85, No. 5. P. 29–41. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4669.