Рашкевич Ю. М.
https://orcid.org/0000-0002-6244-2758
Семигіна Т. В.
https://orcid.org/0000-0001-5677-1785
ЄВРОПЕЙСЬКА ІНТЕГРАЦІЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ: ІМПЕРАТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Для України, яка перебуває на етапі глибоких трансформацій та прагне інтеграції в європейські структури, професійна освіта й навчання відіграють ключову роль не лише в економічному відновленні, а й у забезпеченні соціальної стабільності в умовах війни та повоєнної відбудови. Водночас процес гармонізації національної системи з європейськими підходами вимагає глибшого розуміння політики, інструментів і практик, що лежать в основі розвитку професійної освіти й навчання в країнах ЄС. Стаття має на меті cхарактеризувати ключові принципи та інструменти європейської освітньої політики у сфері професійної освіти й навчання, зосереджуючи увагу на її позиціонуванні в межах Європейської рамки кваліфікацій. Проаналізовано концептуальні та практичні підходи до інтеграції професійної освіти й навчання в загальну систему освіти, забезпечення її відповідності потребам ринку праці та принципам навчання впродовж життя. Для забезпечення цілісного підходу до розвитку професійної освіти й навчання на загальноєвропейському рівні напрацьовано низку нормативних документів, включаючи Рекомендацію Ради ЄС щодо професійної освіти та навчання (2020), Європейську рамку кваліфікацій, стандарти якості, механізми визнання результатів навчання. Особливу увагу в статті приділено механізмам, що сприяють прозорості, зіставності та забезпеченню якості освіти в країнах ЄС. На основі досвіду Європейського Союзу окреслено можливі уроки для України в контексті євроінтеграційних процесів і реформування національної системи професійної освіти. Зокрема, йдеться про вдосконалення нормативного регулювання професійної освіти й навчання, співвіднесення рівнів цієї освіти з Національною рамкою кваліфікацій, посилення взаємозв’язку між рівнями освіти, а також розвиток інституційної спроможності та партнерства.
Ключові слова: професійна освіта й навчання, євроінтеграція, Європейська рамка кваліфікацій, освітня політика ЄС, визнання кваліфікацій, забезпечення якості.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-43-57
Ключові слова: професійна освіта й навчання, євроінтеграція, Європейська рамка кваліфікацій, освітня політика ЄС, визнання кваліфікацій, забезпечення якості.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-43-57
Посилання:
1. Рашкевич Ю., Семигіна Т., Баланюк Ю. Порівняння Європейської та Національної рамок кваліфікацій: досвід України. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2023: горизонти інновацій : зб. матеріалів VІІ Міжнар. наук. конф. (м. Київ, 25 трав. 2023 р.). Київ–Тернопіль : Крок, 2023. С. 245–249. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-692-804-1.
2. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10.02.1998 № 103/98-ВР (з подальшими змінами, у редакції 2025 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text.
3. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII (з подальшими змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
4. Барабаш О. А., Ханюк Т. О. Реформа децентралізації в аспекті передачі майна закладів професійної освіти в управління місцевих органів влади. Освітня аналітика України. 2024. № 5 (31). С. 105–115. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-105-115.
5. Кулачинський О. В., Каменчук Н. В. Реформа професійної (професійно-технічної) освіти в Україні: шляхи інтеграції в європейський освітній простір. Освітня аналітика України. 2024. № 5 (31). С. 27–39. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-27-39.
6. Мельник С. В. Стан та перспективи розвитку вітчизняної системи підготовки кадрів. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 65–80. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-65-80.
7. Радкевич В. Основні напрями науково-методичного забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів. Професійна освіта. 2023. № 1. С. 27–30. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738836/.
8. Tutlys V., Bukantaite D., Melnyk S., Anuzis A. The institutional development of skills formation in Lithuania and Ukraine: Institutional settings, critical junctures and policy transfer. Research in Comparative and International Education. 2021. Vol. 16, Iss. 4. P. 405–432. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999211057448.
9. Радкевич В. О., Бородієнко О. В., Кравець С. Г. Професійна (професійно-технічна) освіта України в контексті євроінтеграційних процесів (порівняльний аналіз). Київ : Ін-т професійно-технічної освіти НАПН України, 2021. 22 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729185.
10. Moodie G. Identifying vocational education and training. Journal of Vocational Education & Training. 2002. Vol. 54, Iss. 2. P. 249–266. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820200200197.
11. Wheelahan L. Not just skills: what a focus on knowledge means for vocational education. Journal of Curriculum Studies. 2015. Vol. 47, Iss. 6. P. 750–762. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1089942.
12. Köpsén J. Demands-based and employer-driven curricula: defining knowledge in higher vocational education and training. Studies in Continuing Education, 2019. Vol. 42, Iss. 3. P. 349–364. DOI: https://doi.org/10.1080/0158037X.2019.1661238.
13. Köpsén J. Being successful in the educational market: employers in practice of Swedish higher VET provision. Globalisation, Societies and Education. 2022. Vol. 22, Iss. 2. P. 240–251. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2075833.
14. Higher vocational education and social mobility: educational participation in Australia and England / S. Webb et al. Journal of Vocational Education & Training. 2017. Vol. 69, Iss. 1. P. 147–167. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820.2016.1269359.
15. Gordon J. Glimpsing the Future in the Past: VET in Europe. European Journal of Education. 2015. Vol. 50, Iss. 4. P. 373–378. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12151.
16. Fogg K., Jones H. Education in the European Community: ten years on. European Journal of Education. 1985. Vol. 20, Iss. 2/3. P. 293–300. URL: https://www.jstor.org/stable/1502956.
17. Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training / CEDEFOP. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/copenahagen_declaration_en.pdf.
18. The Bruges Communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training for the period 2011-2020 / European Commission. 2010. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/bruges_en.pdf.
19. Strong partnerships in skills development and activation policies: Toolkit for VET policy makers / CEDEFOP. 2015. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/3071_en.pdf.
20. Riga Conclusions 2015 / European Commission. 2015. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/2015_riga_conclusions.pdf.
21. The Bordeaux Communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training / European Commission. 2008. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/bordeaux_communique_en.pdf.
22. Changing nature and role of vocational education and training (VET) in Europe / CEDEFOP. 2017. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/changing-nature-and-role-vocational-education-and-training-vet-europe#group-link.
23. The Future of vocational education and training (VET) / CEDEFOP. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/future-vet.
24. Council Recommendation on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience. Official Journal of the European Union. 2020/C 417/01. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32020H1202%2801%29.
25. EQAVET framework / European Commission. URL: https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/working-together/eqavet-european-quality-assurance-vocational-education-and-training/eqavet-framework_en.
26. Osnabrück Declaration on vocational education and training as an enabler of recovery and just transitions to digital and green economies / CEDEFOP. 2020. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/osnabrueck_declaration_eu2020.pdf.
27. Excellence and inclusion in vocational education and training for the 21st century / CEDEFOP. 2023. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/research-analysis/projects/excellence-and-inclusion-vet.
28. VET excellence and inclusion for the 21st century / CEDEFOP. 2023. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/vet-excellence-and-inclusion-21st-century.
29. The Torino Process: Evidence-based policy making for better vocational education and training / ETF. 2022. URL: https://www.etf.europa.eu/en/projects/torino-process.
30. Kuusela T. Policies for human capital development: Ukraine – An ETF Torino Process Assessment (Report). ETF. 2020. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2020-06/07_trp_etf_assessment_2019_ukraine_0.pdf.
31. Torino Process System Monitoring Report: Ukraine (2024 update) / ETF. 2024. URL: https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/trp-assessment-reports/ukraine-2024.
32. Звіт про порівняння Європейської рамки кваліфікацій і Української Національної рамки кваліфікацій / Європейська комісія. 2023. URL: https://europass.europa.eu/system/files/2023-02/Comparison%20report%20final%20rev%2023-02-2023%20UA.pdf.
33. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів професійної (професійно-технічної) освіти за компетентнісним підходом : наказ Міністерства освіти і науки України від 17.02.2021 № 216. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0216729-21#Text.
34. Bathmaker A.-M. Post-secondary education and training, new vocational and hybrid pathways and questions of equity, inequality and social mobility: Introduction to the special issue. Journal of Vocational Education & Training. 2017. Vol. 69, Iss. 1. P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820.2017.1304680.
35. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. SCIENTIA. 2022. Vol. 2. S. 46–50. Kracow. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/18888.
2. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10.02.1998 № 103/98-ВР (з подальшими змінами, у редакції 2025 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text.
3. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII (з подальшими змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
4. Барабаш О. А., Ханюк Т. О. Реформа децентралізації в аспекті передачі майна закладів професійної освіти в управління місцевих органів влади. Освітня аналітика України. 2024. № 5 (31). С. 105–115. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-105-115.
5. Кулачинський О. В., Каменчук Н. В. Реформа професійної (професійно-технічної) освіти в Україні: шляхи інтеграції в європейський освітній простір. Освітня аналітика України. 2024. № 5 (31). С. 27–39. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-27-39.
6. Мельник С. В. Стан та перспективи розвитку вітчизняної системи підготовки кадрів. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 65–80. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-1-65-80.
7. Радкевич В. Основні напрями науково-методичного забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів. Професійна освіта. 2023. № 1. С. 27–30. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738836/.
8. Tutlys V., Bukantaite D., Melnyk S., Anuzis A. The institutional development of skills formation in Lithuania and Ukraine: Institutional settings, critical junctures and policy transfer. Research in Comparative and International Education. 2021. Vol. 16, Iss. 4. P. 405–432. DOI: https://doi.org/10.1177/17454999211057448.
9. Радкевич В. О., Бородієнко О. В., Кравець С. Г. Професійна (професійно-технічна) освіта України в контексті євроінтеграційних процесів (порівняльний аналіз). Київ : Ін-т професійно-технічної освіти НАПН України, 2021. 22 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729185.
10. Moodie G. Identifying vocational education and training. Journal of Vocational Education & Training. 2002. Vol. 54, Iss. 2. P. 249–266. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820200200197.
11. Wheelahan L. Not just skills: what a focus on knowledge means for vocational education. Journal of Curriculum Studies. 2015. Vol. 47, Iss. 6. P. 750–762. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1089942.
12. Köpsén J. Demands-based and employer-driven curricula: defining knowledge in higher vocational education and training. Studies in Continuing Education, 2019. Vol. 42, Iss. 3. P. 349–364. DOI: https://doi.org/10.1080/0158037X.2019.1661238.
13. Köpsén J. Being successful in the educational market: employers in practice of Swedish higher VET provision. Globalisation, Societies and Education. 2022. Vol. 22, Iss. 2. P. 240–251. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2075833.
14. Higher vocational education and social mobility: educational participation in Australia and England / S. Webb et al. Journal of Vocational Education & Training. 2017. Vol. 69, Iss. 1. P. 147–167. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820.2016.1269359.
15. Gordon J. Glimpsing the Future in the Past: VET in Europe. European Journal of Education. 2015. Vol. 50, Iss. 4. P. 373–378. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12151.
16. Fogg K., Jones H. Education in the European Community: ten years on. European Journal of Education. 1985. Vol. 20, Iss. 2/3. P. 293–300. URL: https://www.jstor.org/stable/1502956.
17. Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training / CEDEFOP. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/copenahagen_declaration_en.pdf.
18. The Bruges Communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training for the period 2011-2020 / European Commission. 2010. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/bruges_en.pdf.
19. Strong partnerships in skills development and activation policies: Toolkit for VET policy makers / CEDEFOP. 2015. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/3071_en.pdf.
20. Riga Conclusions 2015 / European Commission. 2015. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/2015_riga_conclusions.pdf.
21. The Bordeaux Communiqué on enhanced European cooperation in vocational education and training / European Commission. 2008. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/bordeaux_communique_en.pdf.
22. Changing nature and role of vocational education and training (VET) in Europe / CEDEFOP. 2017. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/changing-nature-and-role-vocational-education-and-training-vet-europe#group-link.
23. The Future of vocational education and training (VET) / CEDEFOP. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/future-vet.
24. Council Recommendation on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience. Official Journal of the European Union. 2020/C 417/01. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32020H1202%2801%29.
25. EQAVET framework / European Commission. URL: https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/working-together/eqavet-european-quality-assurance-vocational-education-and-training/eqavet-framework_en.
26. Osnabrück Declaration on vocational education and training as an enabler of recovery and just transitions to digital and green economies / CEDEFOP. 2020. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/osnabrueck_declaration_eu2020.pdf.
27. Excellence and inclusion in vocational education and training for the 21st century / CEDEFOP. 2023. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/research-analysis/projects/excellence-and-inclusion-vet.
28. VET excellence and inclusion for the 21st century / CEDEFOP. 2023. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/projects/vet-excellence-and-inclusion-21st-century.
29. The Torino Process: Evidence-based policy making for better vocational education and training / ETF. 2022. URL: https://www.etf.europa.eu/en/projects/torino-process.
30. Kuusela T. Policies for human capital development: Ukraine – An ETF Torino Process Assessment (Report). ETF. 2020. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2020-06/07_trp_etf_assessment_2019_ukraine_0.pdf.
31. Torino Process System Monitoring Report: Ukraine (2024 update) / ETF. 2024. URL: https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/trp-assessment-reports/ukraine-2024.
32. Звіт про порівняння Європейської рамки кваліфікацій і Української Національної рамки кваліфікацій / Європейська комісія. 2023. URL: https://europass.europa.eu/system/files/2023-02/Comparison%20report%20final%20rev%2023-02-2023%20UA.pdf.
33. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів професійної (професійно-технічної) освіти за компетентнісним підходом : наказ Міністерства освіти і науки України від 17.02.2021 № 216. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0216729-21#Text.
34. Bathmaker A.-M. Post-secondary education and training, new vocational and hybrid pathways and questions of equity, inequality and social mobility: Introduction to the special issue. Journal of Vocational Education & Training. 2017. Vol. 69, Iss. 1. P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1080/13636820.2017.1304680.
35. Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. SCIENTIA. 2022. Vol. 2. S. 46–50. Kracow. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/18888.